Hej
jag har ett oisolerat vindsutrymme som jag tänkte utnyttja till lite förvaring.
Måste dock först lägga ett golv (typ råspånt). Problemet är bara att det är 1200 cc mellan takbjälkarna.
Räcker det med ett 22*95 råspont eller krävs det grövre dimensioner?
Kan/bör jag förstärka mellan bjälklaget och hur gör jag det i så fall (kortlingar?)

Jag kommer endast åt vinden via en vindslucka med stege så jag vill göra det så enkelt som möjligt.

mvh
Christian
 
Jag har 22mm råspont cc 120 på ett ställe och det funkar men är lite svajigt.
 
22 mm råspont håller ju att gå på, men ska du ställa saker ovanpå så kommer det ju att svikta långsiktigt.
Så för bra resultat så bör du förstärka.

Tänk på att förvaring av organiskt material (som binder fukt) ju också bidrar till ökad fuktbelastning på kallvinden, vilket ex. kan kräva förbättrade ventilation för att inte få mögelproblem.

Tänk också på att takstolarna troligen är konstruerade för att inte ha någon förvaring på kallvinden.
Även här bidrar ju förstärkning.
 
Inga problem med 22 råspont ,det är väl knappast någon som förvarar sten o järnvaror på vinden
I dom flesta hus är det en hjärtvägg som bär bjälkarna på mitten där man lägger den största tyngden
 
Hej,
tack för alla tips! Det ser ut som bjälkarna är avlastade med en hjärtvägg så att själva takbjälkarna skulle hänga sig är jag inte ororlig för utan det är väl golvet i sig mellan bjäklagen.

Det får blir 22*95 spontat virke plus att jag spikar på några sneställda kortlingar mellan takbjälkarna.
 
ehschos skrev:
Hej,
tack för alla tips! Det ser ut som bjälkarna är avlastade med en hjärtvägg så att själva takbjälkarna skulle hänga sig är jag inte ororlig för utan det är väl golvet i sig mellan bjäklagen.

Det får blir 22*95 spontat virke plus att jag spikar på några sneställda kortlingar mellan takbjälkarna.
Det kommer inte att svikta såvida du inte står o hoppar mitt emellan bjälkarna .men det blir ju inte sämre med kortlingar
 
Det är klart att det funkar det är ju samma virke som yttertaket, samma avstånd men med tegel som belastning. Men varför släpa upp saker dit det har en förmåga att aldrig komma därifrån men att det förökar sig släng skiten direkt istället.
 
cecar33 skrev:
Det är klart att det funkar det är ju samma virke som yttertaket, samma avstånd men med tegel som belastning. Men varför släpa upp saker dit det har en förmåga att aldrig komma därifrån men att det förökar sig släng skiten direkt istället.
Julpynt å andra säsongsvaror då?

Blir lite dyrtatt slänga allt varje år... :confused:
 
Strunta allt gammalt julpynt och res bort istället(y)
 
Julpynt o sånt är ju ganska lätt
 
cecar33 skrev:
Strunta allt gammalt julpynt och res bort istället(y)
(y)
 
Elkludde skrev:
Julpynt o sånt är ju ganska lätt
Och perfekt att lägga på 22mm råspont...
 
Elkludde skrev:
Inga problem med 22 råspont ,det är väl knappast någon som förvarar sten o järnvaror på vinden
I dom flesta hus är det en hjärtvägg som bär bjälkarna på mitten där man lägger den största tyngden
Tror du det funkar om det ska vara sovrum där uppe? Om inte: Vad krävs?
 
haavard skrev:
Tror du det funkar om det ska vara sovrum där uppe? Om inte: Vad krävs?
Det beror lite på aktiviteterna,ibland kan det vara trevligt med lita svikt,det praktiseras mycket i Norrländska fäbodar
Men till frågan man kan väl lägga 28 mm spånt eller motsvarande (y)
 
Jag hade faktiskt tänkt att låta madrassen ta hand om det som ska sviktas! ;)
28 alltså...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.