Hej på er,
Går i tankar på att bygga en ny trappa:D
Har tänkt göra den i massivt trä, ca 50mm tjockt och billigast och enklast vore ju att använda vanlig "bänkskive" ek.

Det borde väl funka?!
Eller ska man använda skiva som är limmad i hela längder?
 
Massiv Ek 50 mm är inte billigt, har du erfarenhet av att bygga trappa som blir snygg och utan knarrande? Det är nämligen inte så enkelt som man kanske tror, det är en sak ett slänga ihop en trapp till altanen i tryckt virke, men när den hamnar inomhus bland möbler kan det bli knepigt. Dessutom så bör man känna till fuktigheten i trät och att garvsyran har lämnat, för annars så kommer man att se ut som man aldrig tvättat händerna i hela sitt liv. Men vill man och har alla verktyg så visst går det, har själv gjort några under min tid som hantverkare.
 
Jag byggde en trappa "bänkskive" akacia 27mm, det fungerade fint.
 
cecar33 skrev:
Massiv Ek 50 mm är inte billigt, har du erfarenhet av att bygga trappa som blir snygg och utan knarrande? Det är nämligen inte så enkelt som man kanske tror, det är en sak ett slänga ihop en trapp till altanen i tryckt virke, men när den hamnar inomhus bland möbler kan det bli knepigt. Dessutom så bör man känna till fuktigheten i trät och att garvsyran har lämnat, för annars så kommer man att se ut som man aldrig tvättat händerna i hela sitt liv. Men vill man och har alla verktyg så visst går det, har själv gjort några under min tid som hantverkare.
Jag har aldrig byggt en trappa förr men en hel del annat interiörsnickeri.;)
BIlden här visar hur jag har tänkt att trappan ska se ut, sedan så kommer det sitta trekantstag under trappstegen.
Har funderat en del på hur man ska få trappan stabil men är tacksam för synpunkter!
 
  • 2012-03-07 19.07.37.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vangstycken? Antingen måste du fästa in ena sidan av trappan mot en vägg och ha något stöd på mitten eller så måste det till ett eller helst två vangstycken (sidostycken) annars blir det för vek konstruktion (rätt mig om jag har fel)
Med massiv ek menar du alltså stavlimmad ekskiva? Ja det borde väl gå bra att bygga av, färdigtorkat och klart.

Sätt igång och bygg bara, stabiliteten tror jag du upptäcker själv under resans gång
 
Gruvberget skrev:
Vangstycken? Antingen måste du fästa in ena sidan av trappan mot en vägg och ha något stöd på mitten eller så måste det till ett eller helst två vangstycken (sidostycken) annars blir det för vek konstruktion (rätt mig om jag har fel)
Med massiv ek menar du alltså stavlimmad ekskiva? Ja det borde väl gå bra att bygga av, färdigtorkat och klart.

Sätt igång och bygg bara, stabiliteten tror jag du upptäcker själv under resans gång
Planen är att inte ha några vangstycken utan eventuellt en balk mitt under trappan. trappan kommer vara ca 70cm bred så det ska räcka med en balk, skissar även på en lösning med ett vangstycke mot väggen och ett bärande räcke på andra sidan? Vill att trappan ska bli så slimmad som möjligt!

Vill helst bygga med skiva i helstav men det blir otroligt mkt billigare med "kortstav"

mvh Björn
 
Jag hade gjort två underlignde vagnar. Helstav är det enda rätta till trappor trappen skall stå där i många år.
 
Hej,

Blev det något av din trappa? Vilken lösning valde du?

Skall själv göra nåt liknande men med 2 vangstycken "i mitten" under stegen. Blir därför ingen infästning i väggen men det är en rak trappa så jag tror inte det skall vara några problem.
 
På landet har vi en spiraltrappa där de gamla stegen byttes mot stavlimmat. Idag skulle jag kört på massivt trä då det andra tenderar att spricka. Det går ju att köpa ek till rätt pris, både hos handlare och ibland även på Blocket.
 
klenodder skrev:
Hej,

Blev det något av din trappa? Vilken lösning valde du?

Skall själv göra nåt liknande men med 2 vangstycken "i mitten" under stegen. Blir därför ingen infästning i väggen men det är en rak trappa så jag tror inte det skall vara några problem.
Jajjemän det blev det :) Den är i princip klar. Ska försöka ta några bilder och lägga upp här inom kort.

Mvh Björn
 
Nu börjar det bli färdigt, lite justeringar och några delar som ska ytbehandlas bara. :)
 
  • DSC_0079.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Heij83 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.