Jag tillverkar en spiskåpa ovanför spisen. Har byggt den i plåtreglar och mineritskivor.
På skivorna har jag fäst ett tunt metallnät för att gipset skall ha lite bättre fäste.
Igår lade jag på ett lager gips och det hela såg väldigt bra ut när jag var klar.
På morgonen såg det inte lika skoj ut.....då det är sprickor över allt.
Varför blev det sprickor? Hade jag (gips från Byggmax) för lite vatten i bruket eller är det nätet bakom som ställt till det?
Men, till den egentliga frågan. Jag kan ju lägga på ytterligare ett lager gips, problemet är väl egentligen bara att det hela blir väldigt tungt och hur vet jag att det inte blir sprickor igen?
Finns det något annat jag kan ha på, finns det någon färg som skulle jämna ut över sprickorna eller annan metod?
Tanken är ju att jag skall måla det hela vitt när det är helt klart.
 
  • kopaDSC02338.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
va heter påsen?
må hända att det kanske gjort för spackling.
hur tjockt la du på?
 
Påsen heter LaBatz 60 Lafarge gips 30 kg från Byggmax.
Jag lade på ca 1,5 cm i tjocklek.
 
S
det är lite mycke.
varför behövde du bygga så mycke?
 
Jag ville täcka nätet så det inte stack igenom....?
Gjort är gjort. Finns det någon lösning på problemet?
 
Ingen som är duktig på detta med puts, färg och murbruk?
 
Handlar inte på Byggmax så jag vet inte hur deras gips beter sig men med Gypsum gips så kan man bygga 50mm utan problem så tjockleken borde inte vara bekymret.

Så här skriver dom på sin hemsida.
"Är du normalhändig, klarar du utan problem att putsa inomhus. Med weber.gypsum naturgips kan du putsa på nästan alla underlag – även i våtrum.
Med detta formbara naturgips kan du också skapa allt från spiskåpor till inredningsdetaljer utifrån dina egna idéer."
 
Stefan N skrev:
Handlar inte på Byggmax så jag vet inte hur deras gips beter sig men med Gypsum gips så kan man bygga 50mm utan problem så tjockleken borde inte vara bekymret.

Så här skriver dom på sin hemsida.
"Är du normalhändig, klarar du utan problem att putsa inomhus. Med weber.gypsum naturgips kan du putsa på nästan alla underlag – även i våtrum.
Med detta formbara naturgips kan du också skapa allt från spiskåpor till inredningsdetaljer utifrån dina egna idéer."
Okay.
Jag såg informationen på nätet som du beskriver.
Vet du vilken butik som säljer produkten?
 
K-rauta har väl har jag för mig tex.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.