Jag har fått en kostnadsuppskattning för ett arbete på 20.000kr. Om jag väljer fast pris, blir det då exakt 20.000kr, utan möjlighet att fördyra?

Om jag istället vill köra på rörligt, betyder denna kostnadsuppskattning ingenting alls, eller är det då som +max 15% kommer in?

Jag vill helst inte köra på fast pris eftersom jag inser att hantverkarna tar i för att vara säkra på att inte förlora pengar, men jag vill samtidigt inte få en faktura som överstiger kostnadsuppskattningen allt för mycket.

Hur gör man med materialkostnader? Ska man kräva kvitton på detta? Kan man köra fast på material och rörligt på arbete?
 
Jag tar alltid på löpande räkning. 99% av fallen billigast och mycket uppskattat av hantverkaren.
 
Fast pris skall hållas, fast under vissa förutsättningar. Dels så finns det oftast friskrivningar av olika former i en fastprisoffert. Typexempel är fast pris på grundläggning av ett hus. Där stipuleras då ex. att 200 ton fyllnadsmassor ingår, sår det år mer så får man betala både massorna, transporter (som är den dyra delen) och arbetet att lägga ut och packa massorna. De mängder som ingår i avtalet är ofta helt orealitiskt låga.

De kan också visa sig finnas behov av tilläggsarbeten. Antag ex. att snickaren som du anlitar skall byta ett fönster till fast pris. När fönstret tas bort så hittar man allvarliga rötskador i väggen. Det ingår definitivt inte i fönsterarbetet att reparera dessa rötskador, och rent tekniskt för fönstret så skulle snickaren kunna ignorera skadan. Men det vore inte fackmannamässigt att inte åtgärdas skadan när man ändå jobbar där. Snickaren skall då kontakta dig och erbjuda sig att åtgärda skadan, du får ta ställning till kostnaden. Om snickaren upfattar det som akut att åtgärda, ex. han får inte tag på dig, och måste avbryta arbetet om han inte får åtgärda NU, då kan han utföra åtgärden och har rätt att debitera dig. Just det exemplet är lite tveksamt i gråzonen om det verkligen är ett akut arbete, eller om han måste invänta svar från dig.

Om du väljer rörlig kostnad så kan du begära att hantverkaren ger en kostnadsuppskattning som då inte får överskridas med mer än 15%, fast oväntade tilläggsarbeten kan komma ändå, och överskrida. Det är inte självklart att det givna fastpriset kan anses som en kostnadsuppskattning.

Vid fastpris så har du inte rätt till någon detaljerad faktura med materiapriser, däremot så måste du få en uppgift om hur mycket som är arbetskostnad om du skall kunna få ROT avdrag. I princip så kan hantverkaren neka att jobba mot rotavdrag.

Vid rörligt pris så är det väldigt beroende av bransch hur man ser på materialkostnader.

Min erfarenhet av snickare och målare är att de redovisar sina faktiska inköp med kvitton, fakturakopier osv, där man ofta också ser att de fått 20 - 40% rabatt. Sedan lägger de på ex. 10% materialpåslag (som jag tycker är väldigt rimlig ersättning för hanteringen), allt redovisas detaljerat. Det man som kund inte ser är att många av deras materialleverantörer tillämpar ett system med årsbonus, så hantverkaren får ytterligare rabatt baserat på vad de köper under hela året. Ex. Ekesiöö här i Stockholm ger ingen rabatt överhuvudtaget vid inköpet, utan ger hela "rabatten" som en årsbonus. Systemet är upplagt för att lura hantverkarnas kunder.

I elbranschen och VVS branschen är det vanligt att ex. elektrikern ser sig själv som en butik. Dvs de redovisar inte sina inköpskostnader, utan ett fiktivt pris som de tillämpar när de köper "av sig själva". Det priset innebär typiskt ett påslag från inköp med 300 - 1000%. En meter kopplingstråd som du själv kan köpa på en byggmarknad för 1:70 (100m rullar) köper elfirman för kanske 90 öre eller möjligen 1:25. De debiterar dig som kund typiskt 11 - 15 kr per meter. En strömbrytare som du kan köpa för 70kr, handlar elfirman för max 50 kr, och debiterar dig 300 - 400kr.

Det viktiga vid rörligt pris är att man i förväg diskueterar och ev. förhandlar en rabatt. Undersök själv vad priset är för de större matrerialposterna, om du skulle handlat själv. Det är troligen väldigt svårt att få exakta priser på material i förväg, ofta varierar rabattsaterna hos leverantörerna kraftigt mellan olika varugrupper, och ibland kraftigt från dag till dag. Får du ett väldigt exakt materialpris så kan du utgå från att det finns stora påslag.

Viss saker är väldigt lönsamt att handla själv (förankra det med hantverkaren), annat är riskabelt att handla själv, stor risk att det blir fel, och då kan det bli dyrt om hantverkaren står och får vänta på rättning.
 
Tack för ett mycket utförligt svar! Jag ska be om rörligt men också se till att kostnadsuppskattningen gäller för detta.
 
Efter som det är en relativt liten summa bör du välja löpande timdebiteringen och material mot verifierad självkostnad +10-12%.

Du ska dock kolla

1. Vilket timdebitering får jag?
2. Vad ingår? Reseersättning mm
3. Du bör inte använda deras fasta pris som ett budget alternativ då flera aspekter spelar in när de gör ett fastpris som inte ska spela in vid budget.

Utan du säger, jag vill jämföra två alternativ 1. Fastgörs enligt beskrivning (exempelvis) 2. Löpande timdebiteringen mot budgetpris. Får du sedan detta på papper slipper du eventuella problem.

Arbeten kan bli dyrare, sk ÄTA-Arbeten, saker som snickaren inte hade kunna förutse vid en kontroll av arbetsplatsen innan anbudsgivning eller liknande. Exempelvis att du ville ha laminatgolv men ändrar dig till ekparkett. Eller att snickaren skall riva ett lager matta innan flytspackling så ligger det tre lager där mm. Detta kallas Ändring och Tilläggsarbeten (ÄTA)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.