Hmm...
1) Stockholm har en årsmedeltemperatur på ca 6 grader. Jag tänker fortfarande mer på att hålla värmen kvar i huset.
2) Faktum är att det går åt mer energi i Sverige för att kyla hus än för att värma hus idag. Dock står nog kontor för nästan allt vad gäller kylning tror jag.
 
stoif skrev:
2) Faktum är att det går åt mer energi i Sverige för att kyla hus än för att värma hus idag. Dock står nog kontor för nästan allt vad gäller kylning tror jag.
Att det går åt mer energi till att kyla än till att värma i hela världen, har man ju hört. Och efter några besök i sydligare världsdelar så är det inget jag tvivlar på.

Men att det skulle vara så i sverige har jag svårt att tro. Har du några referenser till det påståendet?
 
thomasx skrev:
Att det går åt mer energi till att kyla än till att värma i hela världen, har man ju hört. Och efter några besök i sydligare världsdelar så är det inget jag tvivlar på.

Men att det skulle vara så i sverige har jag svårt att tro. Har du några referenser till det påståendet?
Hoppla, det där gick lite fort :blushing:. Kan visst inte titta på TV och skriva samtidigt.. Självklart är det inte så; rimmar ganska illa med en årsmedeltemp på 6 grader. Det jag försökte få fram var att det går åt mer energi för att kyla (i världen), men att det i vårt land nog nästan uteslutande är i kontor man kyler. Fjärrkyla kommer säkert öka på sikt.
 
Behöver det bli överdrivet dyrt att kyla? Är det 30 grader ute så blir man väl förkyld om man håller 20 grader inne. Jag har för mig att det brukar hända svenskar på semester på varmare breddgrader som kör AC-anläggningen på max hela natten. Det brukar räcka med att ha några grader svalare än utetemperaturen för att det ska kännas komfortabelt.
 
Nej man blir inte förkyld av en AC
Nej utomhus tempen har inget att göra med vilken temp som är komfortabel inomhus, komfortvärmen är i absoluta tal runt
20-24 grader oberoende om det är -40 eller +40 ute
 
Angående att det blir varmt med fönster i söder så får man ju tänka på att det är skillnad på de hus som byggs idag och de som byggdes för några år sedan. Vi har vardagsrum rätt igenom huset men ena kortsidan åt nordost och den andra åt sydväst. Mot sydväst så har vi dessutom en utbyggnad med fönster åt alla håll, totalt 8 stycken med minimala mellanrum (normalbreda men högre än vanligt). Vi hade inga som helst problem med att det blev för varmt i den delen med alla fönster i somras (huset är byggt 2010).

Mina föräldrar som har ungefär lika mycket fönster åt ungefär samma håll i sitt hus får det helt olidligt varmt på sommaren, det huset är byggt på 80-talet tror jag.
 
Rent generellt finns det i Sverige vissa skäl att ta hänsyn till väderstrecken när man placerar rummen i huset och huset i terrängen. Med tiden har vissa mönster visat sig, dessa mönster är typiska för just Sverige, med sina varma sommrar och kalla och solfattiga vintrar. På andra ställen gäller andra mönster.

Huset placeras med fördel med längdaxeln i öst-västlig riktning. Detta ger en soluppvärmd långsida mot söder. Detta hjälper till med uppvärmningen, samt minskar energiförbrukningen. Dessutom ger det en varm solupplyst vägg som man med fördel kan luta sig mot på vårkanten.

Köket brukade förr läggas mot norr, inte så mycket för det bättre ljuset, som att den sidan var kallare, och man därför kunde lägga ett ouppvärmt skafferi mot norrväggen. Innan kylskåpen kom var det viktigt att maten inte stod framme och blev skämd, och då är det enklare om hela köket ligger mot norr.

Sovrum gör sig bäst mot öster och morgonsolen. Att väckas av ljuset är en naturlig del i den mänskliga tillvaron. Eftersom solen flyttar på sig under dan, är det också det enda sättet att ta tillvara de soltimmar som finns, eftersom man uppehåller sig i sovrummen just på morgonen.

Vardagsrummet, eller snarare dagrummet gör sig bäst mot söder. Det handlar alltså om den typ av rum där folk uppehåller sig under dagen. Kvällsaktiviteter gör sig bäst åt väster, också för att ta tillvara dom få soltimmar som finns. Angående matrum och vardagsrum finns det två skolor, antingen med utsikt åt väster och titta mot kvällsolen, eller direkt mot öster, och titta på det som kvällsolen lyser upp. Det är en fråga om tycke och smak. Dock, eftersom sovrummen traditionellt sett gör sig bäst mot öster, hamnade således vardagsrummet oftast åt väster.

Detta är naturligtvis en kraftig generalisering, men det kan alltid vara bra att tänka på.
 
Hemmakatten
Håller med både byggankan och Ingvar H. Vårt hus är långsmalt och har en planlösning som ganska så exakt överensstämmer med Ingvar H:s antaganden om hur hus placeras och planeras idag. Ett tillägg är att hus i dag har fler ytter/terrass/altandörrar vilket gör att man kan moderera värmen på ett behagligt sätt de få dagar det är för varmt. Det är också bra att ha något som skydd mot solen. Vi själva har en altan med utskjutande tak över Andra kanske väljer markis eller tunna gardiner som sillar solen.

Men, och det är ett stort Men, tyvärr så ser man väldigt sällan hus byggda enligt principen ovan. De flesta som bygger/låter bygga hus köper ett kataloghus som motsvarar deras behov på insidan av huset. Det hus man sedan valt försöker man placera in på sin tomt, ibland med hemska resultat. Placeringen styrs inte bara av huset utan även av tomten, dess storlek, vad detaljplanen har för kravpå placering mm.
 
Hemmakatten skrev:
Men, och det är ett stort Men, tyvärr så ser man väldigt sällan hus byggda enligt principen ovan. De flesta som bygger/låter bygga hus köper ett kataloghus som motsvarar deras behov på insidan av huset. Det hus man sedan valt försöker man placera in på sin tomt, ibland med hemska resultat. Placeringen styrs inte bara av huset utan även av tomten, dess storlek, vad detaljplanen har för kravpå placering mm.
Ja, jag talade mer om hur man gjorde förr i tiden, fram till 50-60-talet kanske. Den kunskapen jag pratade om var naturlig och självklar för dom som byggde då. Det fanns inte en enda byggmästare som inte hade den kunskapen på sina fem fingrar. Det betyder också att dom allra flesta husen (då) lades efter dessa principer, eftersom dom var så lättfattliga och självklara.

Den kunskapen försvann mycket med småshustillverkningens massproduktion och dom standardiserade villamattorna. Nuförtiden lägger folk husen lite hur som helst.

En annan fråga att ta hänsyn till är tomtens förhållande till gatan, då man gärna vill ha husets "framsida" mot gatan, och dom lite mer privata delarna mot gården. Ibland kan det vara viktigare med den principen än att sätta huset rätt enligt väderstrecken. Har man tur kan man ändra rummens disposition så att det ända passar väderstrecken. Har man otur är alla rummens placering redan låsta från hustillverkaren.

Ännu en fråga handlar om husets placering på tomten. Med 4.5 meters gränsen hamnar huset oftast mitt på tomten, med ganska oandvändbara ytor runt om. I villaområden som byggdes innan detaljplanerna lades fram byggde man gärna husen direkt mot tomtgränsen för att skapa bättre mer sammanhållna och välfungerande gårdsytor. En annan sak att ta hänsyn till, om tomten kuperad, är att lägga huset på tomtens mest oanvändbara del, exempelvis i en sluttning. Så att man kan använda den plana delen av tomten som trädgård. Annars hamnar huset mitt på den plana delen, med bara oanvändbara ytor runt om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.