Har under dagen haft en fuktexpert på besök som gått igenom de fuktproblem vi upplevt i vår källare. Det var inget alarmerande men de flesta av de åtgärder jag funderat på tyckte han var bra att genomföra. Nu till min fråga. Huset värms upp med ett vattenburet system som värms av en varmluftspump. För att lösa problemet i källaren skulle temperaturen där behöva höjas några grader. Med det systemet vi har bör alla termostater stå på fullt vilket innebär att jag behöver öka tempen i huset ganska rejält om existerande element ska göra jobbet. Detta är inget alternativ då elräkningen då snart kommer att tredubblas samtidigt som vi får öppna fönstren på övervåningen för att inte svettas ihjäl. Min tanke är att sätta dit ytterligare två eller tre vattenburna element på de 60 berörda kvadraten i källaren. Eftersom vi delat upp dessa 60 kvadrat har det fallit sig så att de tre element som finns hamnat i varsitt rum och dessa rum är helt ok både värmemässigt och fuktmässigt. tyvärr står de bara för knappt halva ytan. Därav min teori att tre element till borde balansera upp temperaturen i huset. Även om det känns lyxigt att värma källaren kommer då fuktproblemen försvinna och förhoppningsvis kommer den värmen även göra golvet i våningen ovanför något mer behagligt att gå på så man slipper förfrysa fötterna.

Någon som har några tankar om detta? Hellre ett för mycket än ett för lite? hellre två stora än tre små? Min teori är att effekten kommer bli märkbar samtidigt som förbrukningsökningen blir försumbar, då vattnet redan är varmt och bara ska cirkulera några meter extra.
 
Luftavfuktare som alla andra har?
 
Avfuktare i all ära, men enligt min och besiktningsmannens erfarenhet gör avfuktaren bara tillfälligt källaren mindre fuktig och drar en hel del ström. Dessutom är den inte särskilt verkningsbar när temperaturen går ner under 15 grader. Höjer man värmen i dessa utrymmen med bara ett par grader kan luften lättare bära ut den fuktiga luften och källaren blir friskare.

Jag ska sätta dit fler element, frågan är bara hur många och hur stora. Har för mig om att jag hört någon säga att man alltid bör överdimensionera. Då behöver inte systemet jobba lika hårt och energiåtgången blir mindre.
 
Jag menade inte att skippa radiatorerna men att komplettera med en avfuktare då det största fuktproblemet i källaren är under säsongen då dina radiatorer är avstängda.
Vidare så måste ju du bli av med fukten även om du använder radiatorer.
 
Avfuktare:
+ Snabbt och enkelt, ingen ny rördragning, inga nya element.
+ Billigare än nya rör och nya element.
+ Fäller ut fukt som kan dräneras bort.
- Ökad elförbrukning (men den ökas ju även om du sätter in flera element)

Fler element:
+ Använder befintligt system för värme.
+ Mer långsiktig lösning.
+ Tystare.
+ Eventuellt snyggare.
- Fäller ej ut fukt som kan dräneras bort, men med högre temp så kan luften hålla mer vatten, så den relativa fukthalten sjunker.
- Ökad elförbrukning
 
Håller med Nimajneb.

Vintertid (när elementen är igång) är det sällan problem med fukt eftersom den kallare luften som kommer in utifrån blir väldigt torr när den värms upp.

Vill man ha en torr källare året om är det alltså i regel bra att ventilera ordentligt på vintern. Under de fuktigaste månaderna (juli-september) bör man däremot stänga ventilationen och köra avfuktare för att slippa dra in fuktig utomhusluft som kondenserar på svalare ytor.
 
Har själv avfuktare i källaren primärt för tvättstugan och den gör sitt jobb även på vintern iaf ned till 11-12 grader (det blir ytterst sällan kallare). På vintern går den i princip bara när vi torkar tvätt medans på sommaren går den nästan konstant.
 
I det mest utsatta rummet (förråd med alldeles för mycket grejor packat i kartonger) är det för tillfället ca 12 grader varmt och dryga 70% luftfuktighet. Där har jag i lärosyfte provat två vägar. Dels med en kupevärmare under en helg höja upp temperaturen några grader vilket gav bra effekt samt med avfuktaren (som jag normalt använder i tvättstugan) som under en annan helg sänkte luftfuktigheten från 70 till 60%. I ett angränsande nybyggt rum på samma plan där nu ett av elementen hamnat är det ca 15 grader varmt och 45% luftfuktighet. Når jag dit i övriga rum är jag väldigt nöjd, men då krävs det antingen antar jag en avfuktare i varje rum eller ett element i varje rum. Avfuktarna måste man ju dessutom tömma någon gång i veckan om det inte finns avlopp.

Har funderat på att komplettera med en solpanel som på sommaren kan omvandla solens energi till värme och torka upp lite utan att dra upp elförbrukningen.
 
Då problemet verkar härstamma från markfuktighet och inte luftfuktighet... Hur ser det eg ut med dräneringen?
 
enligt besiktningsmannen var det inga bekymmer med dräneringen för stunden, det finns en viss mängd fukt i alla källare, den här plattan göts i mitten av femtiotalet utan något vidare skydd under, problemen vara relativt begränsade men ändå så pass att vi behövde göra någonting för att undvika mögel och dålig luft på de mest utsatta ställena.
 
Om du har 60-70% luftfuktighet i källaren på vintern så måste väl fukten komma ifrån marken? Själv har jag just nu 32% och 13grader utan avfuktaren igång. Huset saknar all typ av modern dränering.
 
Tråden kanske är död men tänkte att om det är någon annan som söker och hittar denna tråd så får de en till tanke. Jag har hört att man kan köra en sol-luft-solfångarpanel på utsidan av huset som man cirkulerar källarluften igenom. Det finns många beskrivningar på hur man bygger en. Den enda elen som går åt är från en datorfläkt som cirkulerar luften genom solfångaren. Temperaturen stiger och rf går ned. Sen kan man köra luftavfuktare också. En sak till att tänka på är att det kan hjälpa om man har en dörr som är stängd till källaren på sommarhalvåret eftersom annars så tar nog varm luft sig ned till källaren från överplan och kondenseras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.