Hej,

Jag har köpt en tomt och vi var ute med lantmätaren för någon månad sedan och genomförde avstyckningen. Efter avstyckningen så visade det sig att tomten blev onödigt stor vilket avspeglar sig på att tomten blir dyrare. Säljaren sa att de hade mätt med måttband och att någon kontrollmätning av lantmätaren inte behövdes, så då tänkte jag att om måtten inte stämde, så skulle det i alla fall inte vara med mycket.

Nu visade det sig att tomten blev nästan 10% större än vad som var tänkt.

Ärendet är långt från klart hos lantmäteriet så jag funderar på om det skulle vara möjligt att be lantmätaren att komma ut till tomten igen och flytta en pinna 4 meter för att få ner arean.

(det är väl bara fråga honom....)

Men vad säger ni? Har säljaren någon del i om en pinne kan flyttas eller inte?
 
Låter lite märkligt att ha ett köpekontrakt med säljaren som tillåter att du ändrar storleken på tomten/affären efter eget godtycke? Vad har du egentligen köpt:

1. X kvm tomt
2. ytan mellan några tomtpinnar du och säljaren har satt ut.
 
Jag skulle nog inte heller chansa på att:

1. LMV kommer ut och gör NÅGONTING gratis
2. Säljaren har mätt rätt
3. Du kan blanda dej i avstyckningen från en annans fastighet utan att vidtala ägaren
 
A
Att flytta en tomtpinne utan lantmätaren är brottsligt bara så du vet.
 
Lantmätaren måste göra om förrättningen från början i princip så om det du tjänar på att minska tomten med 10% är högre än kostnaden för förrättningen så är det bara att ringa.

Personligen hade jag gått hårt åt säljaren istället och sagt att det är x antal kvadrat som du tänkte köpa och att det är säljaren som gett uppgifterna till lantmätaren så att det nu blir x kvadrat + 10% ...
 
Hemmakatten
Det som jag hört (och själv upplevt) är att man vid försäljning av tomter som skall styckas av är att man i köpekontraktet skriver in den ungefärliga arean på den blivande tomten. Blir tomten sedan + eller - 10% kvm så anses det ligga inom gränsen för vad säljaren och köparen får acceptera.
 
A
Hemmakatten skrev:
Det som jag hört (och själv upplevt) är att man vid försäljning av tomter som skall styckas av är att man i köpekontraktet skriver in den ungefärliga arean på den blivande tomten. Blir tomten sedan + eller - 10% kvm så anses det ligga inom gränsen för vad säljaren och köparen får acceptera.
Låter ju helt sjukt.

+ eller - 10% kvm kan ju skilja en miljon i vissa områden.


Tvivlar på att det stämmer.
 
Hemmakatten
Styckar man av en liten villatomt för att sälja så har man förmodligen redan gjort avstyckningen innan man säljer. Men det är i princip omöjligt i de flesta fall att veta exakt hur stor den avstyckade tomten kommer att bli. Den som har sista ordet i hur den nya tomtens gränser skall vara är Lantmäteriet och de behöver inte alls tycka likadant som den som vill stycka av och sälja.

I vårt fall rörde det sig om en större tomt på landet.
 
10% år i princip aldrig värt en miljon. Det bli missvisande om man värderar en tomt i kr/kvm. Det mest väsentliga värdet är byggrätten, och byggrätt har man oftast en per tomt. så länge man inte ökar tomten så att den blir styckbar så har du fortfarande bara en byggrätt på tomten.
 
Hemmakatten
Vanligtvis är det väl så att i dyra villaområden där en tomt lätt kostar 2 miljoner har man redan avstyckat och klart när man säljer, eftersom man vet att man får sålt och det snabbt dessutom.

I områden med billigare tomter och ute på landet vill man kanske inte stycka av förrän man vet att det finns en köpare till tomten och det är där differenserna finns.
 
Kul med så mycket respons.

Jag är väl medveten om man inte får flytta en tomtgräns själv. I det här fallet finns det ju över huvudet taget ingen anledning att göra det då det handlar om vilken area som lantmätaren redan har mätt ut. Så ska det bli något skillnad så måste jag få lantmätaren att gå med på att åka ut och markera ut en ny position för den pinnen.

Detta gäller en tomt på landet så det handlar inte om några miljoner men det känns ändå så onödigt att betala extra för mark som man inte behöver. 2000 kvm räcker bra.

Det står i kontraktet att man kan ligga plus/minus 50 kvm, Över- eller understiger det dessa 50 så justeras tomtpriset upp eller ner med x antal kronor per kvm. Min tomt blev 2186 kvm så det drog över ganska mycket.

Men frågan är om det är säljarens ansvar att tomten blev så pass mycket för stor eftersom de på avstyckningedagen då alla inblandade parter var på plats hävdade att "-någon kontrollmätning behövs inte, vi har mätt med måttband". Ska jag då som köper inte kunna ta det som ett muntligt avtal att mellan dessa 4 gula pinnarna så är det nära 2000 kvm och inte nästan 10% mer? Eller är det mitt ansvar att kontrollmäta arean mellan pinnarna som säljaren har satt ut som en potential tomt på 2000 kvm.

I samband med att min tomt styckades så styckades även två andra granntomter, dessa hade säljaren lyckats få till 2024 och 2040 kvm. Märkligt att man kan mäta flera meter fel med måttband....
 
Mathsson skrev:
Kul med så mycket respons.

Jag är väl medveten om man inte får flytta en tomtgräns själv. I det här fallet finns det ju över huvudet taget ingen anledning att göra det då det handlar om vilken area som lantmätaren redan har mätt ut. Så ska det bli något skillnad så måste jag få lantmätaren att gå med på att åka ut och markera ut en ny position för den pinnen.

Detta gäller en tomt på landet så det handlar inte om några miljoner men det känns ändå så onödigt att betala extra för mark som man inte behöver. 2000 kvm räcker bra.

Det står i kontraktet att man kan ligga plus/minus 50 kvm, Över- eller understiger det dessa 50 så justeras tomtpriset upp eller ner med x antal kronor per kvm. Min tomt blev 2186 kvm så det drog över ganska mycket.

Men frågan är om det är säljarens ansvar att tomten blev så pass mycket för stor eftersom de på avstyckningedagen då alla inblandade parter var på plats hävdade att "-någon kontrollmätning behövs inte, vi har mätt med måttband". Ska jag då som köper inte kunna ta det som ett muntligt avtal att mellan dessa 4 gula pinnarna så är det nära 2000 kvm och inte nästan 10% mer? Eller är det mitt ansvar att kontrollmäta arean mellan pinnarna som säljaren har satt ut som en potential tomt på 2000 kvm.

I samband med att min tomt styckades så styckades även två andra granntomter, dessa hade säljaren lyckats få till 2024 och 2040 kvm. Märkligt att man kan mäta flera meter fel med måttband....

Flytta inte fastighetgränserna själv!

Diskutera ditt problem med lantmätaren och säljaren. Det är inte alls som andra säger "att börja om från början". I sådanfall är det en inkompetent lantmätare. Givetvis blir det någon timmes mer fältarbete med ny markering av gränsen, ny karta och lite pappersjobb. Bör kanske bli en merkostnad i förrättningen på några tusen.

Som någon sa så är din felmarginal inom 10% vilket är ok för lantmätaren utan att tilläggsavtal behöver upprättas.
 
Om några år är du säkert glad för att tomten blev stor. Du ska ha garage, friggebod, pool, kompost... :D
 
Mathsson skrev:
Kul med så mycket respons.

Jag är väl medveten om man inte får flytta en tomtgräns själv. I det här fallet finns det ju över huvudet taget ingen anledning att göra det då det handlar om vilken area som lantmätaren redan har mätt ut. Så ska det bli något skillnad så måste jag få lantmätaren att gå med på att åka ut och markera ut en ny position för den pinnen.

Det står i kontraktet att man kan ligga plus/minus 50 kvm, Över- eller understiger det dessa 50 så justeras tomtpriset upp eller ner med x antal kronor per kvm. Min tomt blev 2186 kvm så det drog över ganska mycket.

Men frågan är om det är säljarens ansvar att tomten blev så pass mycket för stor eftersom de på avstyckningedagen då alla inblandade parter var på plats hävdade att "-någon kontrollmätning behövs inte, vi har mätt med måttband". Ska jag då som köper inte kunna ta det som ett muntligt avtal att mellan dessa 4 gula pinnarna så är det nära 2000 kvm och inte nästan 10% mer? Eller är det mitt ansvar att kontrollmäta arean mellan pinnarna som säljaren har satt ut som en potential tomt på 2000 kvm.
Du har ju ett kontrakt där det står klart och tydligt vad som händer om tomten hamnar på mer än 50m2 över de 2000 som ska du ville köpa. Vill du tjabba/hota om något så får du nog hitta någon annan punkt och säga till säljaren att du drar dig ur och inom parantes förklara för honom att om du slipper betala för de 2186-2050 (136) kvadraten så stannar du kvar i köpet.

Självklart är det säljarens fel. Säljaren har ju sagt till lantmätaren var han ska knacka ner sina pinnar. Hade säljaren istället gett lantmätaren i uppdrag att stycka av x stycken tomter a cirka 2000m2 så hade det varit annorlunda men det är inte det du beskriver.


50talshuset skrev:
Flytta inte fastighetgränserna själv!

Diskutera ditt problem med lantmätaren och säljaren. Det är inte alls som andra säger "att börja om från början". I sådanfall är det en inkompetent lantmätare. Givetvis blir det någon timmes mer fältarbete med ny markering av gränsen, ny karta och lite pappersjobb. Bör kanske bli en merkostnad i förrättningen på några tusen.

Som någon sa så är din felmarginal inom 10% vilket är ok för lantmätaren utan att tilläggsavtal behöver upprättas.
Behöver inte vara en inkompetent lantmätare utan handlar mer om vilka servitut det finns för fastigheten, hur många personer han ska jaga underskrifter från mm. . Mitt råd är att fråga om merkostnad och att utgå ifrån att det kostar mer än vad man tror så slipper man överaskningar.
 
Betänk även att om lantmätaren kommer ut så finns det risk att fastigheten istället hamnar på 1950m2 som är helt ok enligt kontraktet då förlorar du 100m2 2050-1950. Det kanske är bättre då att betala för de 136m2 för att få de 100 "på köpet"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.