Kollar runt lite åt en anhörig som just gått i pension och som bor ensam i ett stort (drygt 200m2) 2-planshus tillsammans med sina hundar. Huset är alldeles för stort och en tanke är att bygga nytt fast i liten skala.
Hon har tittat på fiskarhedens mindre villor Sparven och lite på Floods trähus. Det är inget krav på lösvirke utan det ska vara:
- 1-plan
- 2 max 3 sovrum.
- Gärna lite större kök
- Groventré där hundarna kan vara som sluss vid skitigt väder ute.
- 1 badrum
- Gärna ett hus med lite snickarglädje eller mer klass.isk villa så att säga. Inget modernt snitt eller funkis.

Med tanke på att de flesta hus idag inte har så stora groventreér så kanske lösvirke är att föredra eller iaf en tillverkare där man kan göra lite ändringar. Men som sagt, prefab är inte uteslutet om de stämmer överens med kraven.

Mellan tummen och pekfingret hur mkt kostar det att få ett FH-hus på 100nm2 nyckelfärdigt om byggsatsen kostar 600k. Klarar man sig på 1 miljon?

Tack på förhand
 
Ett hus av normal standard idag kostar 15-20000 kr/m².
 
andersmc skrev:
Ett hus av normal standard idag kostar 15-20000 kr/m².
Tack, alltid bra med generella uppskattningar. Är egentligen inte ute efter priser initialt utan mer se vilka typer av hustillverkare som kan tänkas vara intressanta. Slängde mest upp en fråga om ungefär vad det kostar att bygga ihop en fiskarheden-villa. När det gäller en FH borde det gå att få mer specifika uppskattningar. Enligt den mallen du lägger upp innebär det att kostnaden som tillkommer för att uppföra ett 100m2 Fiskarheden-villan är 900.000 kr - 1.400.000 kr. Ett spann på en halv miljon kronor.

Edit: Jag ser att jag var lite otydlig i första inlägget. Jag menar inte 1 miljon totalt utan 600.000kr för byggsatsen och sen ytterligare 1 miljon för arbetskostnader och allt annat som tillkommer.
 
Vi har byggt domherren från fiskarheden precis. med mycket eget arbete så har vi lyckats få en kostnad på ca 2 miljoner för själva huset inkl. grovplanering av tomt och markarbete för garage. Ungefär samma pris som angavs om vi hade köpt det NF via FH:s entreprenörer, men där är det ju saker som saknas. Som t.ex. badrumsinredning, tillval (är alltid en del saker man vill ha, bara ändringar av köket kostade 40 000), markarbetet kring plattan är väldigt snålt tilltaget i deras offert också. Vår platta plus markarbetet som anges ovan kostade 500 000 då det fick grävas riktigt djupt för att nå fast mark. innan grävningen påbörjades var det sprägningar som diskuterades då det var mycket berg på tomten men de sluttade visst rakt ner precis där huset står så det är väldigt svårt att veta innan hur mycket grunden kommer kosta.

Jag skulle nog inte rekommendera en ensamstående pensionär att bygga lösvirke med delad entreprenad då det är väldigt mycket arbete att göra det. Skulle istället rekommendera att strunta i snickarglädjen och försöka hitta ett hus som uppfyller kraven angående planlösning och pris som man kan köpa på totalenterprenad. Om det inte är en väldigt pigg pensionär såklart som skulle tycka det var kul att driva ett husbyggarprojekt, det skulle nog min mamma gilla faktiskt.
 
Du kan ju t.ex. kolla på Björklidenhus som har många enplansvillor på 90-100 kvm med priser från ca 1,6 miljoner nyckelfärdigt (med betoning på från, det är inte det som kommer bli slutpriset). Det är ju inte vackra hus med snickarglädje men däremot bra priser med platta på mark och många varianter av planlösning.
 
Kolla Vimmerbyhus. T.ex. deras serie Designhouse som finns även i lite mindre modeller och i klassisk stil, med bra groventré. Har själva precis byggt ett Vimmerbyhus och är mycket nöjda!
 
Tack för era svar. Björklidenhus har jag tidigare kollat på och verkar riktigt vettiga. Går det att göra ändringar i deras planlösningar?
Det kanske är så att det är besvärligare att driva ett projekt med lösvirke och det glöms lätt bort hur mycket arbete det är. Jag kommer dock vara behjälplig så mycket jag kan.
Fortsätt gärna komma med förslag
 
Funderade på att bygga med dom och ville då göra någon liten förändring (förkorta en vägg så att en dörröppning blev större) och det skulle i alla fall gå bra. Tror inte man kan göra så stora förändringar men småsaker går nog bra. De har ju ganska många alternativ att välja på då de har så många hus i samma storlek där det egentligen bara är planlösningen som skiljer.
 
Jag letade också efter ett litet hus för ett par år sedan och löste det med att anlita arkitekt och lokal byggare. Visserligen blev det en större insats från min sida men med ypperlig arkitekt och gott samarbete mellan arkitekt och byggare blev det en mycket bra lösning. Fördelen med egen arkitekt blev optimal dvs jag fick in väldigt många funktioner och önskemål på liten yta (106 kvm) då arkitekten utnyttjat varje kvadratdecimeter. Huset känns alltså väldigt luftigt och med stor rymd. Nackdelen är naturligtvis att all nödvändig utrustning inte är billigare eller tar mindre plats än om huset varit dubbelt så stort (värme-, ventilation-, vatten-, köks/bad/toa-utrustning). 20000/kvm bör man kunna klara sig på även idag om man är intresserad av att hålla i tåtarna själv och är kostnadseffektiv (där arkitektens arbete är ovärderlig). Om eget intresse inte finns är väl annars byggankans råd vettigast - prefabricerat färdighus!
 
Vi har kollat lite mer och har kommit fram till att det nog blir lite större än 90-110 m2 med tanke på alla hundar och att hon kanske vill ha ett gästrum.
Hur brukar det vara med lösvirkehus, är det möjligt att göra stora ändringar i planlösning? Säg att man bara vill ha ett badrum istället för två och att ändra storleken på rum och placering på dörrar etc?
Annars har hon fastnat för Floods trähus och även inne lite på Värsåsvillan som har fina hus.

Byggankan: När du skriver att det blir väldigt mycket merarbete om man bygger lösvirke, kan du utveckla det lite?
 
Danne12345 skrev:
Hur brukar det vara med lösvirkehus, är det möjligt att göra stora ändringar i planlösning? Säg att man bara vill ha ett badrum istället för två och att ändra storleken på rum och placering på dörrar etc?
...
Byggankan: När du skriver att det blir väldigt mycket merarbete om man bygger lösvirke, kan du utveckla det lite?
Det gäller att alla är överens om vad man menar med "lösvirke" när man diskuterar det. Som jag ser det innebär det att man levererar råmaterial till byggplatsen, där det kapas till och monteras. Så vad gäller planlösningen så är den då helt fri, du kan ju bestämma precis hur du vill att huset ska se ut. (På ritningsstadiet givetvis, inte när bygget väl kommit igång.)

Lösvirkeshuset kan byggas med olika insatser från byggherren, från att man bygger med totalentreprenad och inte gör ett dyft själv, att man har delad entreprenad och hyr in olika hantverkare för olika moment, till att man bygger det helt och hållet på egen hand.
 
Det är ju inte själva lösvirkesdelen som gör att det blir mer arbete utan entreprenadformen. Har man delad entreprenad så står man i slutändan själv med en massa olika kontrakt med en massa olika entreprenörer för att reda ut vem som ska ta ansvar för vilka fel (och fel blir det). Vi hade tex en del både el och rör som kom upp lite fel i grunden där elektrikern och grundläggaren skyllde på rörmokaren som i sin tur skyllde på de som gjorde grunden. Som tur var så hade vi anlitat alla de via en huvudentreprenör som tog ansvar för att det fixades men även där så var det i princip dagliga telefonsamtal för att få huvudentreprenören att skicka dit folk för att fixa det. Delad entreprenad är bra för att man har mer frihet att välja hantverkare och man kan få bättre priser men samtidigt så är det mycket tryggare med totalentreprenad där man bara har en motpart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.