Hej alla kluriga :)

Har tillbringat X antal timmar med att läsa på om Bill Pentz och hans cyklon och dammresonemang. Känns som att man blir helt snurrig ibland av all information som ska smältas.

Det verkar ju som att en hel del personer har kommit en bit i sitt experimenterande runt Pentz teorier och lösningar. Vid det här laget borde det finnas en hel del bilder, tips och tricks runt ämnet.

-Till exempel bilder på cyklonbygge från plåt till färdig cyklon. 18" lösningar och inte bara bilder på färdiga små cykloner.

- Kanske någon har ritningar i CAD format som han/hon kan delge oss andra så att det är lättare att få saker och ting uskurna.

-Tips på impellerlösningar, är det tex någon som har importerat Clearvues 16 eller 15" impeller och byggt sitt eget fläkthus?

-Om så är fallet hur har ni löst det med motor och bussningar för europeiska motoraxelmått (vanligast för de aktuella motorstorlekarna är väl 24 och 28mm axel).

-Hur har ni löst det med varvtalet? Via remskiva eller frekvensomriktare?

-Filterlösningar för returluft. Har någon importerat Wynns filter som rekommenderas av Pentz? Eller har ni hittat någon bra leverantör här i sverige/europa av filter med så stora filterytor till rimliga priser?

-Det borde ju också rimligtvis finnas mer bilder och tips på utsugslösningar vid själva maskinerna, eftersom just dammupptagning av finpartiklar är så central. Det är ju ingen vits att ha ett super spånsugssystem med kanon returluft om man inte suger upp findammet där det produceras.


Mvh Henrik
 
Henrik W skrev:
-Det borde ju också rimligtvis finnas mer bilder och tips på utsugslösningar vid själva maskinerna, eftersom just dammupptagning av finpartiklar är så central. Det är ju ingen vits att ha ett super spånsugssystem med kanon returluft om man inte suger upp findammet där det produceras.


Mvh Henrik
Hej och välkommen till byggahus!

Använder själv inte Bill Pentz lösning, men vill bara hålla med dig angående utsugslösningarna - de är helt centrala och betydligt viktigare än motorstyrkan på spånsugen. Här: http://www.swedishwoodworking.com/articles/table-saw-blade-guard/ finns en länk till ett utmärkt klingskydd till en bords/justersåg som ger ett mycket bra utsug.
 
På Clear vues hemsida finns ett forum och där finns bilder och en del matnyttigt. Har du kollat sökfunktionen som jag skrev till dig jag tror att mycket är skrivet. Själv är jag öken dålig på att försöka hitta med hjälp av sökning.

Hur långt har du kommit i din planering av din spånsug anläggning.
När du vet hur mycket luft och undertryck du behöver kollar man upp lämplig fläkt sen dimintonerar man cyclonen efter fläktens storlek. Det är ingen ide att importera clear vues impeller. Leta begagnat.

Mvh Pär
 
Hej,

För att få ett flexibelt utbyggbart sugsystem så kan det väl inte skada att ha en så kraftig spånsug som som möjligt (givetvis inom rimliga gränser, vill ju inte ha en sug som suger 25000 m3/h). Därför har jag inte räknat på nuvarande behov och tryckfall.

Kollade med Clearvue hur mycket det skulle kosta att skeppa en 16" impeller till Sverige. Impeller 250$ frakt 75$= 325$ Kartongstorlek: 16"x16"x8" vikt: 16lbs


Det var inga problem att få deras standard bussning 7/8 till motoraxeln ändrad till 28mm bussning så den passar på en 4 eller 5.5 hk motor. Angående varvtalet så rekommenderade dom frekvensomriktare (VFD på engelska ), många av deras Australiska kunder har samma "problem" som oss med 50Hz.

Filter nano ca 27m2 filteryta skulle dom ha 200$/st för. Då är dom MERV 15 klassade. Vet inte vad det motsvarar i F klass eller BIA klass. Frakten 90$/st. Storlek kartong: 38"x16"x16" vikt:25lbs

Kollade med Filton(Dinair.se) om dom hade några passande patronfilter. De hade patroner med ca 20m2 filteryta med klass F7. Ca 1500:-/st +moms. Väntar på svar från Camfil och Donaldson, känns som att man får vänta ett tag till då dom inte direkt prioriterar småskuttar.

Såg att många filterleverantörer ska vara på Nordbygg, kanske läge att "terrorisera" dom på plats.

Undrar om man har stirrat sig blind på patronfilterlösningen. Varför inte bygga en filterlåda (passande 610x610 mm filter) med grovfilter och ett F9 filter. Avsluta eventuellt med ett HEPA filter som klarar kraftiga flöden (610x610x300). Tror att ett sånt Hepa har ett begynnelse tryckfall på ca 300 Pa. F9 filtret har väl ett tryckfall på ca 80Pa (priset för ett 610x610 F7 klassat finfilter ca 300kr+moms, F9 ca 350kr+moms)

Kan tänka mig att nackdelen med en vanlig filterlåda kontra patroner är att patroner är lättare att rengöra och håller längre.

Egentligen kan man ju fundera på om det överhuvudtaget är någon idé att lägga ner tid och pengar på att returnera luften med tanke på man får ju många kwh för pengarna som man lägger ner på att filtrera returluften. Enklast och bäst ur lufthänseende är ju att ventilera utomhus, och när det är för kallt ute får man väl slå på 5Kw fläkten.

Mvh Henrik
 
Sunda tankar kring filtreringen tycker jag!
 
Hej,

Också precis snöat in på Bill P's klart imponerande site. Verkar mkt vettigt. Jobbade en gång med ett företag som hade stora utmaningar i dammhantering av finare fraktioner (krossning, siktning och blandning av mineraler) och lärde mig då vikten av flödeshastighet och inte minst noggrann design av insugskåpor så nära dammkällan som möjligt.

Har precis köpt en begagnad ACM BS540 bandsåg och inser direkt att denna måste modifieras för att få ett fungerande insug framförallt under sågbordet. Dels för liten area på utsuget och sedan hopplöst ineffektiva inre ytor med massa turbulensskapande plåtdetaljer plus stort fritt avstånd upp till bordet.

Jag har idag en mobil spånsug med 1500 m3/h kapacitet med en 1,5 hästar motor och 120 mm anslutning. Inser att det inte räcker. Används också till en Felder CF530 kombi.

Funderar på att beställa från ClearVue, intresserad av samköp? Kanske inte blir billigare frakt iofs.

Frågan är ju också som du börjat nysta i vad skall man beställa från USA och vad köper man / bygger själv här?

Fick du någon fraktuppgift på själva cyklonen?


/Jonas
 
Hej,

Har inte kollat upp ngn fraktuppgift för cyklonen men skulle gissa att det hamnar i närheten av filterfrakten som dom angav.

Finns det någon optimal utformning, främst storleksmässigt tänkte jag (liter) för utsugskåpa ovan bord på cirkelsåg?

Tänkte främst då på när storleken på kåpan "vänder" dvs när det blir avtagande effekt i spånuppsamlingen beroende på att man ökar volymen på kåpan? T. ex tappar den i effektivitet om man ökar kåpan från 20 liter till 42 liter och var är den optimala storleken. Hade tänkt att ha en 100 mm slang ner till utsugskåpan och en 100 mm slang till utsug i maskinen, grenat från en stamm på 160 mm.

Är det ngn som har byggt Pentz fläkthus enligt hans ritningar? Är ritningarna som går att skriva ut från hans hemsida på fläkthuset skalenliga om man ska använda hans 16" impeller?

Om ritningen är det är det väl bara att skriva ut, tejpa ihop, tejpa fast på material, såga och se glad ut eller finns det några fallgropar på vägen tro?

Är det ngn som har CAD ritning på fläkthuset?

Mvh Henrik
 
Bara jag som fastnat för vattenfiltrering istället för HEPA osv ?
Klurar lite på en lösning för det på min grovdammsugare, behöver bara en föravskiljare först ;)
 
K_arlstrom skrev:
Bara jag som fastnat för vattenfiltrering istället för HEPA osv ?
Klurar lite på en lösning för det på min grovdammsugare, behöver bara en föravskiljare först ;)
Det var lite lustigt, jag funderade nämligen på att använda en vattenskrubber för att ta hand om dammet som bildas när man river/knackar ned puts. I det läget är det inget stort problem med fuktning av luften, eftersom man i så fall skulle släppa den utomhus. Om man skall använda vattenskrubber för att ta finfraktionen i en snickeritillämpning, så gör man rimligtvis detta för att kunna återcirkulera luften. Annars är det ingen större vits att ta bort dammet. Den återcirkulerade luften kommer att ha i stort sett 100% RH när den återgår till snickeriet om man inte kyler bort fukten. Det ställer till en hel del problem. En kylfälla blir helt nödvändig, alternativt en badass-avfuktare. Enligt min mening blir systemet för komplicerat och kostsamt. Men du kanske har en bättre kalkyl eller teori. Min är mest baserad på gissningar.
 
Hej,

Är det någon som har byggt fläkthus enligt Bill Pentz ritningar? Har ett 16" fläkthjul som jag tänkte bygga ett
fläkthus till.

Har tittat på Bills hemsida och hittar bara ritningar för 14" och 15" fläkthjul.
Är det så enkelt att de går att "scala" upp dessa ritningar när man printar ut dom? Om så är fallet, hur många % ska de scalas upp?

Funderar ävem om det är någon som har byggt den stora CV1800 cyklonen enligt Bill´s ritningar? Vilken sammanfognings metod är att föredra?
Kanske även finns som cad fil?

Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.