hej, jag gjorde min första radon mätning 2009, i ett rum i suterängplanet i mitt hus, resultatet var 170bq/m3. ävenom det ligger under riktväärdet, bestämde jag mig för att göra en förbättring genom att göra ett luftintag i vägen, med förbättrad ventilation som resulltat.
Vintern 2010 gjorde jag en ny mätning med hopp om att beskåda ett lägre värde, till min besvikelse hade värdet gått upp till 210bq/m3.
Med tanke på den utökade ventiltionen, föreföll detta konstigt, så jag gjorde en tredje mätning under vintern 2011, resultatet den här gången var 200bq/m3.
Kan någon förklara hur radon halten kan öka med förbättrad ventilation!?
Tack på förhand....Vishy
 
skaffa istället mekanisk till /-från ventilation så får du ett sug i huset istället för att du ska hoppas radonet åker ut genom luftintaget.
 
Det första du bör göra är att ta reda på varifrån radonet härstammar, är det från byggnadsmaterialet i huset eller från marken? Därefter kan lämpliga åtgärder tas fram.

Sen saknar jag en hel del info i frågeställningen, så som vad huset har/hade för ventilationssystem innan luftintaget i väggen gjordes? Denna åtgärd borde inte ha någon märkbar effekt som enskild åtgärd.
 
Har du gjort några andra åtgärder som påverkar "luftströmmarna"? När vi i augusti flyttade in i vårt hus så var vi mycket väl medvetna om att det var ett "radonhus", med ett, för flera år sedan, uppmätt värde på ca 340bq/m3. Efter den mätningen var gjord så har man skiftat från ved och oljeeldning till vattenburen fjärrvärme. I och med denna förändring så var vi (jag) helt säker på att vi skulle få ett högre radonvärde när vi nu under hösten och vintern gjorde en egen mätning. Den mätningen visade att vi hade en genomsnittlig radonhalt på 220bq/m3. Klart lägre än vad jag trodde vi skulle ha.

Det enda jag kan "koppla" det till är våra levnadsvanor. Barnen lämnar ytterdörren öppen ibland, ibland glömmer vi att stänga av fläkten i köket, små saker som gör att luften byts. Nu tror jag ju inte att detta är en långsiktig lösning, men det måste vara det som gör att radonhalten är relativt ok.

Vi kommer i dagarna (förmodligen denna vecka) installera ett ftx system i vårt hus, för att få ner radonhalterna ännu mer.

Jag förstår att det känns snopet att det inte sänkts mer, men var glad att du faktiskt har mätt och faktiskt vet hur det är och kan fatta beslut om åtgärder.
 
Förstår om du känner dig orolig, bodde själv i ett radonhus för ett tag sedan. Men jag sticker ut hakan och säger, du har ett "normalt" värde.... 220bq/m3 luft är inget att oroa sig för. Vi hade 3000 innan diverse åtgärder och fick ner det till 250 med radonsug, tilluftsventiler och täta alla otätheter i golv när man renoverar efter hand.
Mvh. Freddan

Via Tapatalk på min SE Xperia ARC
 
Självklart tror jag inte att radon ka åka ut genom ett luftintag! det finns sedan tidigare en ventilationslucka för utsug (självdrag) i rummet, och under vinterhalvåret är det riktigt bra drag i den. genom att göra ett hål för luft intag, diagonallt i förhållande till utsuget, vill jag inbilda mig att jag får frisk luft in i ena hörnan av rummet och ut genom utsuget....och därmed bättre vventilation.
tack alla för era konstruktiva kommentarer.
 
bighenk skrev:
skaffa istället mekanisk till /-från ventilation så får du ett sug i huset istället för att du ska hoppas radonet åker ut genom luftintaget.
Här har det blivit feltänkt.

I ett hus med självdrag är extra tilluftsventiler en bra åtgärd - det handlar om att minska undertrycket i huset, inte om att någon gas ska blåsa ut där. TS har gjort rätt.

Jag gissar att den uppmätta skillnaden i radonhalt ligger väl inom felmarginalen för mätmetoden. Halten radongas är inte konstant i marken och temperaturskillnader vid mättillfällena kan ha gett helt olika luftomsättning i huset.
 
MathiasS skrev:
Jag gissar att den uppmätta skillnaden i radonhalt ligger väl inom felmarginalen för mätmetoden. Halten radongas är inte konstant i marken och temperaturskillnader vid mättillfällena kan ha gett helt olika luftomsättning i huset.
Håller helt med. i mätningen jag gjorde angavs felmarginal, den låg på ca 20% på mitt värde som var ca 200.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.