M@ZE skrev:
För att kunna göra det måste du ha en box med dubbla tv-tuners i, sen har säkert Tlovskog nån annan smart idé hur man kan göra det :)

Var köper jag denna boxer? klarar jag mig med ett aboinemang?
 
General Failure skrev:
På samma sätt som man gör för analoga sändningar. En mottagare som spelar in ena kanalen och en annan mottagare som visar andra kanalen.

Tekniken går faktiskt framåt. I stället för att sända en kanal per frekvens så sänder man i digitala marknätet 4-5 kanaler per frekvens. Det går att spela in/visa alla kanaler samtidigt som sänds på samma frekvens om man bara har rätt typ av mottagare/avkodare. Teoretiskt sett så kan man alltså klara sig med 4-5 ggr färre mottagare genom att byta från analogt till digitalt.
finns dessa grejor idag & vem säljer dom?
 
Gojan skrev:
I dag så tittar du på en kanal med din TV som har en analog tuner och spelar in den andra kanalen med en video som har en analog tuner.
I morgon så tittar du på en kanal med din TV som har en digital tuner och spelar in den andra kanalen med en inspelningsmaskin som har en digital tuner.

Vad är skillnaden annat än att du har analoga tuners i den analoga världen och digitala i den digitala?

/Gojan

skilnaden är att varje tuner måste ha ett eget kort = egetabonemang för 2400:- /år
 
CarMan skrev:
skilnaden är att varje tuner måste ha ett eget kort = egetabonemang för 2400:- /år
kort behöver du bara om du vill titta på BETALkanaler. För att titta på betalkanaler i den analoga världen behövs också speciella kort eller liknande.

/Gojan
 
CarMan skrev:
finns dessa grejor idag & vem säljer dom?
Om du syftar på mottagarna som kan spela in/visa flera kanaler som sänds på samma frekvens samtidigt så borde det gå att göra med enklaste varianten av datorkort som man hittar i välsorterade datorbutiker för ca 800 kr. Har inte testat detta själv men det är i alla fall möjligt rent tekniskt.
 
Det dom är sura över är ju att det kommer att kosta ca 800-900 per tv om man vill se på Digitala sändningar..

dvs gratis kananlera = utan ab.. & det är ju det som behövs om du ska kunna spela in & samtidigt titta på en annan kanal.. Surt & dåligt..! :(

Det är väll bara hålla med där har utveklingen gått bakåt.. Men så är det med allt nytt.. kolla bara när man gick från NMT450/900 --> GSM samt nu GSM --> 3G..

Alla (nästan) klagar över att det är skit.. men om några år kommer man inte fatta att man änns ville ha GSM abb..

Tyvvär så tar det lite tid innan "svensson" har hunnit byta ut sina grejer.. Å så länge efterfrågan är låg så blir priset högt.. ;)

Ex på TV med inbyggd Digital mottagare som är godkända av Boxer..!
http://www.barcom.se/html/humaxlcdlcd-tv.html
http://www.pioneer.se/se/product_detail.jsp?product_id=8888&taxonomy_id=62-63


Sen säljer tex ONOFF en digitalbox utan abb
"THOMSON Digitalbox DTI1001

"Free to Air" box som används för att ta emot det Digitala utbudet utan abonnemang.

Denna "Free to Air" box innebär att du utan abonnemang kan titta på de marksända Digital-TV programmen som sänds. Lätt att installera via menyer. On-Screen display så att du lätt kan följa det du gör. Timer funktion."

Dock så är den dyr 1300:- Men det finns billigare för ca 900.. kommer dock inte ihåg var just nu :-[ :-/

 
Free to Air box : Emitor Smartbox T-10 - 785:-

http://www.fyndborsen.se/kategori.php?main!filter!ID=7

Claes Ohlsson har väl också sånna har jag för mig.
 
akby skrev:
Jag skulle aldrig köpa en dyr 42" tv idag, som har en gammal analog mottagare. Men tyvärr finns ingen som har digital dito att köpa.
Pioneers nya 43 Plasma serie har 2 olika med inbyggd digitalmottagare, däremot ser jag inte direkt någon fördel med det, allra helst vill jag bara ha en skärm som jag kan koppla vilket media jag känner för, tv-dvd-sat-boxer-htpc-xbox osv...
 
värst vad alla hakar uppsig på gratisutbudet.
är det inte 5:an eller 3 an som är gratis, men kräver kort ändå !

hursomhelst. säg att jag betalar för basutbudet, då jag vill kuna se discovery 5:an & 3 an.

jag vill hu då bara betala et abonemang. altså måste jag ha en grej att sätte kortet i & sen kunna dra kablar från denna till 3 tv aparater & en video, samt bytakanal från den tv:n man tittar på & givet vis kuna titta på 2 olika kanaler som krävar abonemeng.

finns det i dag en sån grej att köpa? jag köper den direkt !!!

fins den inte köper jag fler boxrar & piratabonemeng (om det funnits)
 
Per-Erik skrev:
Denna "Free to Air" box innebär att du utan abonnemang kan titta på de marksända Digital-TV programmen som sänds. Lätt att installera via menyer. On-Screen display så att du lätt kan följa det du gör. Timer funktion."

Dock så är den dyr 1300:- Men det finns billigare för ca 900..  kommer dock inte ihåg var just nu  :-[ :-/
Luxorit kanske ????
 
wolfpack skrev:
Varken 3:an eller kanal 5 är gratis dessa finna bara som betalkanaler antingen via marksänt ( boxer ) eller som satelit ( viasat , canaldigital ) Det finns en lösning på ditt problem kallas för card splitter.
Enlight us Wolfpack .. :surprised: Cardsplitter .. que ?
 
M@ZE skrev:
Enlight us Wolfpack .. :surprised: Cardsplitter .. que ?
Card splitter andvänds för card sharing. Det går ut på att man använder ett och samma abonnemangskort till alla sina boxar. Det går även att dela på ett abonnemang över Internet så det är fullt möjligt att gå ihop några stycken och dela på ett abonnemang. För närvarande är det ganska enkelt att göra detta om man har ett datorkort som mottagare. Jag har ännu inte sett någon Plug-N-Play lösning för boxar men det kommer - var så säker.

Kolla in forumet på www.comhit.net så får ni veta allt och lite till.
 
rich710 skrev:
Pioneers nya 43 Plasma serie har 2 olika med inbyggd digitalmottagare, däremot ser jag inte direkt någon fördel med det, allra helst vill jag bara ha en skärm som jag kan koppla vilket media jag känner för, tv-dvd-sat-boxer-htpc-xbox osv...
Visst är det så, men på dom flesta TV apparater finns
bara scart för inkoppling av externa enheter, om man räknar bort datoringångar. Och dess dagar borde vara räknad.
Dom är alltså jäkligt begränsade.

Jag tittade på den här apparaten och den ser riktigt intressant ut, den har ju också HDMI anslutningar som
ligger mer i tiden.
 
Bara köpa en vanli cardsplitter, kolla in elektronikgruvan.se 1550kr och du kan ansluta upp till 7 tv.

Fungerar kanon har ca 20 meter och mellanbjälklag emellan 2 tv det funkar!!!
 
Pioneers TV är vacker att se på och har en separat mottagardel som har inbyggd Boxer funktionalitet... tyvärr visade det sig att man var tvungen att ha TV'n på för att spela in den kanal som visas... dvs den har ingen "pass through" av tv-signalen till inspelningsfaciliteter!
Jag löste det genom att köpa en Card Splitter som skickar ut den algoritm som finns på Boxerkortet till tre slavkort.
För varje slavkort krävs en boxer som då kodar av de kanaler som du har abonnemang för.
Eftersom jag redan hade en boxer liggande så fungerade det bra för mig.
Annars hade jag köpt en boxer med hårddisk och USB utgång (och dubbla tuners) till detta räcker det med ett boxerkort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.