Mikael_L
Tjaba.
Jag står och blaskar på billig helmatt takfärg som grundfärg på väggarna.

Jag har hela tiden antagit att det inte ska vara några som helst problem. Men nu blev jag plötsligt orolig att grundfärgen har någon egenskap jag missar när jag använder takfärg.

Behöver jag vara orolig?
 
Nä, duger färgen att sitta i ett tak, fungerar den säkert på en vägg också.

Möjligtvis täcker den lite sämre (utifrån antagandet att billiga färger är blaskigare)?
 
Jag tycker det är värt varenda krona att köpa bra grundfärg. Man får ett mycket jämnare resultat och man behöver oftast bara göra en slutstrykning.
 
När vi har målat hemma så har vi använt Teknos Biora3 som är en takfärg, som grund och sedan Biora7 som täck. Enligt Teknons så kan man med fördel använda Biora3 som grund. Som bonus är ju att den är mycket billigare (y)
 
Mikael_L
Kan ni bestämma er? :p
 
Mikael_L
Ja dåså. Då har jag ev förstört hela köket nu med att sätta upp Julas takfärg som grund på alla väggar.
Nåja, shit happens. ;)

Tråden får leva vidare för framtida debatt då.
+ att jag kan rapportera mina iakttagelser senare.

Jag kan också meddela att Julas takfärg inte täcker ordentligt med ett lager, det vita spacklet på de grå gipsskivorna skiner genom lite.
Ett andra lager skulle kanske räcka, men nu blir nästa lager slutfärg istället. Ev två varv.
 
Jag har provat att använda både billig färg som grundfärg och speciell grundfärg (Beckers) Slutresultatet är klart bättre med grundfärgen. Jämnare resultat. Det ser "rejälare" ut (svårt att förklara).
 
Visst går det att använda tak eller väggfärg som grundfärg, den täcker ju inte lika bra som en grundfärg men i de flesta fall räcker det med en grundning och två färdigstrykningar. Så har jag gjort hemma, kört med en billig väggfärg (sadolin basic) för att mätta microlitväven och sedan Nordsjö Light & Space i två lager över. Blev kanonbra resultat. Det som spelar stor roll för hur jämnt resultatet ska bli är rollern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.