Har lagt nytt golv ovanpå gammal plastmatta och fått det så högt att det precis ligger under tröskeln, ca 2 mm under. Det är förstås en springa emellan.

Bredden på själva springan är 10mm och djupet hela vägen ner ca 20mm. I springan ligger också en telekabel.

Nu behöver jag täcka detta på något någorlunda snyggt sätt. Har tänkt i banor att ta en smyglist och låna en planhyvel och försöka få den så tunn, men det känns som att trät inte skulle klara det.

Har kollat på mässingslister, men finns det någon som är så pass smal (bara strax över 1cm) och har en vinkel "upp" på <2 mm? En kombination jag inte hittat iaf. Sen är det ju en till mässing precis bredvid, så det känns också lite löjligt.

En sista lösning är ju att fylla upp hela springan med något klet, men det både känns bedrövligt och lurigt med tanke på kabeln (som visserligen egentligen inte ska kunna röra sig alls, men man vet ju aldrig).

Förslag?
 
  • meck.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bullens Pilsnerkorv123
  • Laddar…
Syftet med sådana mässingslister är ju just att täcka dessa glipor, exakt på samma sätt som andra sidan tröskeln.
Annars så funkar akrylfog eller silikon. Båda finns i brunt annars så är även akrylfogen övermålbar.
 
Men ska jag ha mässingslist vill jag helst inte ha en som går upp och ligger ovanpå tröskeln, eftersom tröskeln fortfarande sitter några mm över golvet. Har redan testat detta med en likadan list som på andra sidan, men det ser väldigt klumpigt ut.

Jag tänkte därför om det fanns en list som ser ut som ett liggande L där benet går uppåt, men bara någon mm? Är det ens en vettig idé?
Vidare vill jag ju ha en som är kanske 12 mm bred.

Kollat runt på Hornbach, och har för mig att jag har kollat Bauhaus också, utan att hitta något vettigt. Utgår från att det finns butiker med bättre utbud?
 
Pressa ner kabeln i botten och "täck" den med någonting, typ en remsa eltejp eller liknande, (ifall du vill kunna få loss kabeln igen), sedan gör som Nimajneb skriver, fyll upp med någon mjukfog, antingen i rätt färg, eller en som är övermålningsbar.

Jag tror inte det blir snyggt att ha 2 mässingslister så nära varandra.
 
Det var också en misstanke jag hade ang listerna bredvid varandra.

Som sagt, jag tänkte också på fog, men jag tycker det ser så tacky ut, i synnerhet 10 mm * 1m. (Detta är i den ljusaste öppningen i hallen också.) Vad händer om golvet rör sig lite?
 
Du kan inte ta bort tröskeln och lägga en remsa golv istället, och sedan ha 1 mässingslist mellan de två golven?
 
Niklas_x skrev:
Vad händer om golvet rör sig lite?
Är fogen så pass bred som 10mm så ska den klara att ta upp rörelsen i golvet.
 
Daniel78 skrev:
Du kan inte ta bort tröskeln och lägga en remsa golv istället, och sedan ha 1 mässingslist mellan de två golven?
Låter klart snyggast, men kommer nog inte ske;
- Tröskeln spikad underifrån upp i dörrkarmen (om det nu finns andra sätt, detta kan jag inget om). Känns rätt besvärligt att ta bort (dörrkarmen kommer inte plockas ner).
- Lägre golvet sitter där och kommer inte röras, det står ett kök på det.
- Det högre golvet är visserligen "fritt" fortfarande, men det känns ändå lurigt, allt sammantaget nu i efterhand.


Däremot fick jag kanske en annan idé. Jag kan ju såga till en sjukt tunn remsa (=nästan 1cm) av golvet jag har, typ limma på det på "noten" som sticker ut (eller är det den andra, vad den nu heter?), hålla tummarna på att inte hela golvet reser sig, och sen trixa med en tunnare fog.
 
Finns ju rätt snygga lister som är av metall men har en fanerad yta i olika träslag. Har en självhäftande tejp på undersidan som sitter som attan! Hittar man rätt nyans så tycker jag att de knappt syns. Är svagt välvda och klarar små nivåskillnader.
 
Jo, jag har satt såna innan också, men de jag har hittat är ju så breda, 4cm, någonting. Det finns inte smalare?
Jag tror det ser väldigt skumt ut med en hel sån.
 
Jag är själv på jakt efter något liknande dig för tillfället då jag lagt golv hos en kund i en hall där golvet ansluter mot 5st trösklar.

Jag VET att jag för en del år sedan har hanterat en ganska tunn folierad och självhäftande list som var typ 1-2mm tjock bara som man la på golvet mot tröskeln så att den fästes i golvet.

Nu är jag bara helt hopplös på att komma på var den kan ha införskaffats och var det kan tänkas finnas liknande lister att få tag i idag för detta hade garanterat blivit mycket bättre än mjukfog.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag VET att jag för en del år sedan har hanterat en ganska tunn folierad och självhäftande list som var typ 1-2mm tjock bara som man la på golvet mot tröskeln så att den fästes i golvet.

Kantlist kanske?
http://www.ceos.se/produkter/kantlist/kantlist-abs.html

Med smältlim så går det snabbt och enkelt att montera med strykjärnet, se bara till att inte kunden ser på när du plockar fram "monterings-maskinen" ;)
 
Sant... enda nackdelen är oftast att man måste köpa en ganska stor rulle kantlist som man sen aldrig har nytta av fler ggr... ;)
 
  • Gilla
Skommarn
  • Laddar…
Now we're talking!!

Det var ju några dagar sen jag passerade skellefteå, och jag lär ju inte få köpa därifrån som privatperson.
Det råkar inte finnas lite mer "ordinarie" distributörer av något snarlikt?
 
Om det räcker med 18-19mm alternativt 38-40mm så finns ju kantlister på 5m rulle överallt där dom säljer hyllplan och bänkskivor i spån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.