Hej!

Vi har ett sommarhus på västkusten där vi tänkt bygga en gäststuga på 30 kvadrat, dock med full standard, att ha som komplement när hela familjen är på plats samtidigt.

Platsen där vi tänkt bygga ligger helt oskyddat från havet i sydvästläge. Gaveln närmst havet kommer hamna ca 4-5 meter från vattnet. Lägsta nivå på grunden kommer vara ca 2.5 meter över normalvattennivån. Under kraftiga stormar finns stor risk att havsvattnet stiger högt och riskerar att stänka och ibland slå mot grunden och gaveln.

Det är med andra ord ett dåligt läge att bygga på egentligen (fast utsikten kommer att bli fenomenal), men det är också enda platsen på tomten där vi kan bygga utan att helt skymma havsutsikten för våra grannar, som också är släkt.

Jag var först helt insnöad på att det enda som eventuellt skulle klara av det aktuella läget var ett murat stenhus, men efter att ha startat en tråd i "stenhus" fick jag indikationer om att det faktiskt skulle vara möjligt att bygga ett hus med trästomme ändå. Tråden hittar ni här: https://www.byggahus.se/forum/threads/litet-fritidshus-30m2-i-mycket-utsatt-laege.189583/

Till frågan - Hur bygger man ett hus som är okänsligt mot naturens krafter i detta läget? Vatten kommer ju komma dels som regn och dels som uppslag från marken/grunden. Självklart har vi en begränsad budget och det kan inte sväva iväg hur mycket som helst.

Jag är verkligen ingen byggnadsingenjör utan suger åt mig information där jag finner den. Jag behöver konkreta tips på materiel, konstruktion mm. Har försökt söka men det är svårt att söka när man inte vet vad man skall söka på! ;)

Övriga förutsättningar att ta hänsyn till: Materiel kan transporteras med bil och lastfärja till färjeläget som ligger ca 2 km från huset. Det går inte att köra med bil hela vägen fram utan vägen tar slut ca 400m från huset - resten av vägen är en smal stig. Det går att t.ex. köra fyrhjuling med släp alternativt en liten traktor sista biten. Maxvikt på "vägnätet" för fordon är 3.5 ton och boogie är förbjudet. En betongbil kan köra iland vid färjan och eventuell betong får transporteras i kärl till tomten med mindre fordon. Huset skall någorlunda matcha huvudbyggnaden som har stående panel med lockläkt.

Stort tack till er som bidrar med er expertis.
 
Det viktiga är att inte få in fukt i stommen, en normalkonstruktion med fasad, luftspalt och vindväv brukar klara det mesta inkl slagregn. Men nu låter det som du beskriver ett ännu värre läge.

För att förbättra kan man på de sidor mot havet sätta mineritskivor istället för vindväv för att förhindra att vatten som kommer in bakom fasaden inte kommer in i stommen. Tänk på att också se till fönster i utsatta lägen verkligen monteras korrekt för att undvika vatten inträngning denna väg.

Fasaden är inte mycket att göra åt, välj ex 28mm virke med mycket kärnved så ökar chansen att den håller sig bättre (inbillar jag mig).

Ang grunden antar jag att det går att lösa så att vatten inte kommer in i trossbotten, för det är väl inte så att vattnet går upp mot grunden och blir stående?

Till syll och ev också golvreglar kan tryckt användas, tror att dagens vätskor man trycker med inte har de problem med lukt som tryckt virke från 70/80-talet har, men detta är ren spekulation, kolla detta med leverantören.

Men har ingen erfarenhet av nybygge i utsatta lägen, har bara pillat i äldre hus och dessa har klarat sig bra då trä och stomme kunnat torka efter nedblötning, oftast är det syll och under fönster som det varit problem.

En ide kan vara att prata med husägare med hus i samma läge, det finns ju en hel del av dem här på västkusten.

Ang transport så har väl många av färjorna till öarna kran och de kan kanske kan lasta av materialet direkt på fastigheten.
 
Grattis till läget!

Lite OT, men hur sjutton har ni fått bygglov och strandskyddsdispens att bygga så nära vattnet?

Beträffande konstruktionen så skulle jag nog vilja styra tillbaka mot stenhus. Tänk på underhållet, det blir mycket skrapa/måla i ett sådant läge.

Likaså skulle jag välja fönster med aluminiumkarmar. Kanske inte det charmigaste men fönsterrenoveringar är långt värre.

Falsat plåttak är väl givet på västkusten.
 
A
Här ser du ett "hus" byggt på det extremaste av platser

http://www.hallokapell.com/

Hade jag byggt där du säger hade jag valt Minerit med frigolit isolering nedersta metern + golvet.

Om du väljer lockläckt så lär du få byta den ofta om läget är så extremt som du anger.
 
Va roligt att ni engagerar er och hjälper till med idéer!

Aluminiumbeklädda fönster blir det absolut. Dessutom kommer vi ha fasta fönster mot havet.

Mineritskivor skall jag kolla upp mer om. Går det kanske att kombinera mineriten med vindväv för att få dubbelt skydd?

Takpannor har faktiskt fungerat väldigt bra på husen i närheten som har gaveln mot havet (och väl tilltagna vindskivor). Max en-två nerblåsta pannor per år vilket får ses som mycket väl godkänt. Plåttaken däremot har haft mer problem - när vinden väl fått fäste under så sticker hela sektioner iväg.. :(

Gällande bygglov så har vi byggrätt på hela tomten, inte en prick i sikte och strandskyddslinjen går nere vid vattnet, dvs det skall inte vara problem att få bygglov enligt detaljplanen.

Bifogar en dålig förstoring från ett flygfoto så kan ni se läget mer. VI har tänkt bygga där man ser en gammal grund (till höger i bild)
 
  • byggplats.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Peter_GBG skrev:
Va roligt att ni engagerar er och hjälper till med idéer!

Aluminiumbeklädda fönster blir det absolut. Dessutom kommer vi ha fasta fönster mot havet.

Mineritskivor skall jag kolla upp mer om. Går det kanske att kombinera mineriten med vindväv för att få dubbelt skydd?

Takpannor har faktiskt fungerat väldigt bra på husen i närheten som har gaveln mot havet (och väl tilltagna vindskivor). Max en-två nerblåsta pannor per år vilket får ses som mycket väl godkänt. Plåttaken däremot har haft mer problem - när vinden väl fått fäste under så sticker hela sektioner iväg.. :(

Gällande bygglov så har vi byggrätt på hela tomten, inte en prick i sikte och strandskyddslinjen går nere vid vattnet, dvs det skall inte vara problem att få bygglov enligt detaljplanen.

Bifogar en dålig förstoring från ett flygfoto så kan ni se läget mer. VI har tänkt bygga där man ser en gammal grund (till höger i bild)
Hmm ser ut som Bohusmalmön..

Plåttack fungerar inte på västkusten, du måste ha aluminium men det kanske var det du menade. Skruvar man dem korrekt så sitter de kvar det lovar jag.

Vi helskruvar ofta betongpannor när vi lägger tak, så mycket blåser det här.

Ring www.cembrit.se och fråga dem om du vill ha mer fakta.

Givetvis har man vindpapp bakom, det sätter vi alltid.

Är det sydost vindar och vågor som är värst för huset i fråga? Inga större öar utanför som skyddar?
 
Det är i göteborgs södra skärgård.

Ringde Cembrit direkt och talade med en mycket hjälpsam kille. Han rekommenderade att använda deras windstopperskiva (http://www.cembrit.se/Produkt_visning-5895.aspx?ProductID=PROD53) på 9 mm på så väl väggar som under trossbotten. Utanpå detta spikar man en mycket väl ventilerad fasad.

Frågan är bara hur man tätar skarven grund / yttervägg / trossbotten ordentligt. Jag funderar på någon form av avledande plåt som bockas till på något smart sätt. Gjorde en snabb skiss i paint, tänkt plåt i rött enligt bilden nedan (har dragit isär konstruktionen)
 
  • principskiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du ska ha träfasad där så skulle jag rekommendera en extremt öppen färg, typ slamfärg, eller bara järnvitriol...virket kommer bli blött oavsett hur du gör, så det viktiga är att det får möjlighet att snabbt torka mellan varven, då står det sig i många år.

Angående vinkelplåten så är det nog en bra idé om den går innanför mineriten istället för utanpå..annars leder den nog in vatten i grunden istället för att hålla det borta:)
 
Nu gillar inte jag personligen plastfasad men denna såg jag på mässan i GBG och det var faktiskt riktigt fin, gick knappt att se att det var kompositplast och inte trä, men den var dyr...
http://www.bohusfasad.se/
prodinfo_r3_c1.jpg
 
A
Så du tänker sätta trä utanpå Mineriten?

I ås fall hade jag inte valt Minerit utan nöjd mig med Planjas Aluminiumplåt 20-75 som ser ut som träpanel på 5-6 m avstånd och så hade jag lagt Minerit i golvet, kanske med aluminuim plåtar bockade om det nu finns risk för att havet slå upp.

En mur i betong någon meter innan väggen så varit det bästa.

http://www.plannja.com/templates/Page2C____1452.aspx

Har själv en sjöbod med det och är mycket nöjd.
 
Har funderat på plåtfasad av olika sorter och det är ju onekligen smidigt, så väl i montage som hållbarhet.. Hmm, det har ju dock utseendet emot sig (förutom mattetvillings alternativ)

En bromsande och avskärmande betongmur är en utmärkt idé - varför har jag inte tänkt på det tidigare!? Den skulle ju dessutom kunna agera fäst och bärpunkt för den kombinerade bryggan/altandäcket som vi tänkt ha framför huset. Topp-poäng till Alfred :)
 
A
Peter_GBG skrev:
Har funderat på plåtfasad av olika sorter och det är ju onekligen smidigt, så väl i montage som hållbarhet.. Hmm, det har ju dock utseendet emot sig (förutom mattetvillings alternativ)

En bromsande och avskärmande betongmur är en utmärkt idé - varför har jag inte tänkt på det tidigare!? Den skulle ju dessutom kunna agera fäst och bärpunkt för den kombinerade bryggan/altandäcket som vi tänkt ha framför huset. Topp-poäng till Alfred :)
Tycker faktiskt utseendet är ok på de nya plåtfasaderna som finns men smaken är ju som..

Skall du bygga mur så måste du borra ned stödjärn ner i berget bakom som håller emot för när vågor slår emot så är det en enorm kraft.

Var med och lagade en brygga i förra veckan som vinterns stormar helt hade slagit sönder trots att den låg ganska skyddat trodde jag..

Ett plus med muren är ju att du då troligen kan ha vanlig trä fasad med vindpapp bakom.
 
Tackar för alla fina tips!

Nu blir det åter till ritbordet och börja skissa! Skall bli kul det här!
 
Tänkte jag skulle skriva en kommentar om pvc-fasad bara..jag tycker inte heller om det riktigt..men i helgen så snackade jag lite med grannen, och när han sa att hans fasadbrädor inte var ommålade en enda gång sedan han köpte huset för 30 år sedan, eftersom det var plastfasad..så blev jag smått chockad faktiskt..har aldrig reflekterat över att det skulle vara något annat än en vanlig träfasad. Så jag fick mig en tankeställare faktiskt. Speciellt som grannens fasad tydligen hade suttit några år på huset redan när han köpte det... och den ser ut som ny fortfarande...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.