Jag är också ägare av ett hus med betongpannor som skall bytas och lutar åt att byta till plåttak. Jag har svårt att hitta bra argument till varför man i södra Sverige väljer betong och tegelpannor istället för plåttak som man oftast har i norra delen av Sverige. Som jag ser det finns det många bra argument för att välja plåt.
  • Mycket billigare läggkostnad (mtrl.kostn. är ungefär lika)
  • Slipper oron av att någon panna spricker
  • Slipper oron av att någon panna glider ur sitt läge vid snöras
  • lättare
En fördel med pannor som somliga för fram är att det är fult med plåttak. Jag kan hålla med om att äldre plåttak var fula, men nu finns det plåttak med pannprofil samt ett lager kvartssand i ytskiktet, vilketgör att det är estetiskt tilltalande.

Övertyga mig gärna om betongpannans fördel mot plåt.
 
Tycker personligen takpannor är fult och en medeltida kvarleva som folk använder "för att det ska vara så"...så inga motargument från mig. Tycker TRP-plåt är snyggt...och framförallt moderna profiler som är likt bandfalsat plåttak är extremt snyggt. Tegel-plåt däremot tycker jag är rätt hiskeligt...plåt ska se ut som plåt, och tegel som tegel. Tycker jag.

Enda fördelen med pannor som jag ser det är att det är enklare att byta enskilda pannor som går sönder än individuella plåtar...men å andra sidan har jag aldrig sett en plåt spricka.
 
Näe, du har helt rätt. Betongpannor är mest tradition, det har inga praktiska fördelar.

Jag lade shingel på ett tak, och var väldigt nöjd med det. Men då får man kommentarer som "jaha, ska du lägga på ett 'riktigt' tak sen?"
 
A
Det kan låta rätt illa när det regnar kraftigt annars är väl aluminiumtak att föredra tycker jag.
 
Betongpannor är väl inte speciellt traditionellt? De började tillverkas i början av 1900-talet vad jag vet. Den tidens betongpannor var dock helt annorlunda mot dagens och mycket fulare. Betongpannor som de ser ut idag föddes efter andra världskriget. Och speciellt snyggt är det inte. Vad som i mitt tycke dock är ännu fulare är plåt som försöker efterlikna takpannor.

Plåttak är praktiskt och hållbart. Personligen tycker jag att vanlig korrugerad plåt passar på uthus och falsat plåttak passar på större hus. Funktionellt är ju även tegelimiterande plåt bra. Jag tycker dock bättre om riktiga tegeltak.

Erik
 
Jag tror de flesta klumpar ihop betong och tegelpannor, det är ju samma princip och samma typ av utseende. Men vi kanske ska benämna det "takpannor" för ordningens skull:)

Till slut handlar det väl primärt om tycke och smak snarare än funktion...takpannor, plåt, shingel, skiffer-stenar, grästovor etc..alla håller tätt, vilket är vad ett tak är till för.

Angående regn så låter det onekligen mer på ett plåttak...men för egen del så hörs det överhuvudtaget inte eftersom det är 450mm isolering i taket. Har man inte så mycket isolering så smattrar det det lite mer:)
 
Jag tror att de flesta som vill ha tegeltak inte klumpar ihop det med betongtak. Att det handlar om tycke och smak håller jag med om.
 
Forbo skrev:
Jag tror de flesta klumpar ihop betong och tegelpannor, det är ju samma princip och samma typ av utseende. Men vi kanske ska benämna det "takpannor" för ordningens skull:)

Till slut handlar det väl primärt om tycke och smak snarare än funktion...takpannor, plåt, shingel, skiffer-stenar, grästovor etc..alla håller tätt, vilket är vad ett tak är till för.

Angående regn så låter det onekligen mer på ett plåttak...men för egen del så hörs det överhuvudtaget inte eftersom det är 450mm isolering i taket. Har man inte så mycket isolering så smattrar det det lite mer:)
Jag tycker det är en stor nackdel att det låter från ett plåttak när det regnar kraftigt. I vårat 1½ plans hus där vi har sovrummet under snedtaket med betongpannor ovanpå så är det knäpptyst trots en hagelstorm mitt i sommarnatten. Vad som däremot väcker en, är det förbannade korrugerade plåttaket som förra ägaren envisats med att lägga på förrådet. Jag kan inte tro att ens 450mm isolering hade hållt ljudet av körsbärsstora hagel som hamrar på plåt borta..
 
Falsat plåttak är snyggt, när det är nytt. Det finns visserligen olika ytbehandlingar, men se vad tillverkaren anger för garanti. De flesta plåttak med undantag för rheinzink ska ju målas om, och hur snygga blir de då? Räkna också med ett par stycken praktrepor vid takläggningen (takläggaren: Det där fixar vi med färgstift). Inget slår nog tegelpannor, och utseendemässigt kan man väl inte klandra dem för att vara fula? Snarare tvärtom.

Kvartssand i ytskiktet som TS:en skriver om ska man undvika. Det finns nog ingen bättre skräpmagnet än just det. Smuts, barr och annat krafs samlas på taket och vägrar rinna ner med regnvattnet.
 
Redigerat:
Det är roligt med forum, alla kan vädra sina åsikter utan att ha minsta belägg för sina påståenden.
Jag har en syster som haft ett plåttak med kvartssand i ytskiktet och det ser efter 22 år fortfarande ut som nytt.
 
Känner personligen inte någon oro för att pannor ska lossna eller spricka. Fast riktigt falsat plåttak är väl betydligt dyrare än betongpannor eller tegel också för den delen. Korrugerad plåt däremot fast det ser inte speciellt roligt ut och passar bättre på sommarstugor.
 
Du har ställt samma fråga i två trådar så jag klipper in det gamla svaret jag gav:

*Mycket billigare läggkostnad (mtrl.kostn. är ungefär lika)
Beror på vilket typ av plåttak du väljer, så det kan bli dyrare.

*Slipper oron av att någon panna spricker
Händer så sällan att det är försumbart, ingen panna har gått sönder på vårt nu 15åriga tak.

*Slipper oron av att någon panna glider ur sitt läge vid snöras
Inga eller minimalt med snöras med betongpannor och då slipper man också montera snörasskydd;) åtminstone där jag bor

*lättare
Ingen större skillnad i konstruktion utifrån den totala vikten takytan ska bära.

Och dessutom:
Inga skruvar/gummibrickor som riskerar att börja glappa.
Inga förändringar av värme och kyla som händer med plåttak

Har haft både plåt och aluminiumtak på fritidshuset men nu i år så åker de bort, men det blir inte pannor utan shingel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.