• Vattenbrunn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning för avvattning finns i tråden som jag länkar till ovan.
 
harry73
på ritningen i den andra tråden ser det ut som att det finns flera dagvattenbrunnar som är kopplade. Och då behäver det här inte vara en problem om vattnet inte kommer högre än den här nivån.

Om nivån kommer över nivån för inkommande röret, kan röret sättas igen om för mycket löv eller smuts går genom röret (borde det inte göra) annars har du i alla fall ett problem när hela röret fylls med vatten och det strömmer över vid stuprännorna.

Dagvattnet är inte förorenat, så man kanutan problem köpa en liten pump och pumpa ur vattnet me jämna mellanrum (som mellanlösning) eller så köper du en vattentunna som du sätter under stuprännan (t ex under lövfiltret, så att den fylls när det är stopp i röret till brunnen.

Fylls vattentunnan, då har du ett problem, fylls den inte, kan du ta bort den igen, för då har du inget problem
 
Nu har vi varit runt och lyfft på locken till alla brunnar vi kunde hitta =O) Spolat vatten och sprungit runt... Och hittat och förstått följande:

Brunnen på ritningen är felaktig. Brunnen på gårdsplanet är ca 1 meter djup. Halvvägs upp, på 50 cm:s djup finns ett anslutningsrör - detta rör är INTE inkommande utan UTGÅENDE. Vattnet kommer in i brunnen uppifrån =O) Genom gallret så klart...
Därmed kontaterat att det inte är problem med den brunnen - tvivlar dock att det går att koppla på dräneringsrör till den!

Däremot finns exakt det problemet som på ritningen ovan i en annan brunn.
"600 insp br Beft" - längst ner på ritningen nedan - är till brädden fullt av vatten! Antigen har bonden kört sönder det röret som går längs åkerkanten eller så har våra träd vuxit in med rötterna. Det röret är från -84 eller äldre. Skall prata med bonden om detta.
Nästa brunn uppåt är det vatten i sedan ser man två inloppsrör längre upp - det är kanske 30-40 cm till dessa rör från vattenytan. Sedan är det ca 1 meter upp till markytan. Denna brunn ligger 1-2 meter lägre än markytan vid huset. Man ser altlså ingen utloppsanslutning.
Borde jag vara orolig - eller det är ingen brådska med att fixa detta?
 
  • Avvattning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har sett bilderna och vad du har skrivit om översvämning och popplar i den andra tråden. Inte kul!
http://www.byggahus.se/forum/fasad/...pa-yttervaggarna-i-stallet-2.html#post1480966

Man brukar placera infiltrationsanläggningar så att inte grundvattnet går upp i infiltrationen, ens under den blötaste årstiden. Därför hade det varit bättre med infiltrationen högre upp på tomten. Med vatten i infiltrationen fungerar inte reningen, och troligtvis läcker en massa näringsämnen ut i omgivningen, särskilt nu när det är vattensjukt. Riktigt hur allting hänger ihop är svårt att veta. Beror på vad för slags infiltrationsanläggning det är. Har den ett utsläpp för renat vatten och är det utsläppet kopplat till rördiket? Åt vilket håll rinner rördiket? Om infiltrationen ansluter till rördiket uppströms popplarna och om det är stopp i rördiket p.g.a rötter i rören, så skulle det kunna förklara varför det blir extra mycket översvämning just där. Konstigt att popplarna växer sämre just där, man skulle kunna tro det var tvärtom med det näringsrika avloppet.

Eftersom kommunen har godkänt avloppet så har ni ryggen fri, ända till dess att kommunen kommer på att infiltrationen har blivit för gammal och måste förnyas. Men ni ska vara medvetna om att reningen av ert vatten inte funkar så bra. Särskilt inte när det är vattensjukt.....
 
Jag ska ringa rörläggaren som gjort infiltrationsbädden. Så att jag får veta exakt. Det verkar dock inte vara något utsläpp för det renade vattnet. Då hade inte bonden fått problem direkt efter anläggandet.

Om man tittar på ritningen ovan så lutar tomten neråt. Utloppet på bondens rördike och dit vårt dagvatten är inkopplat rinner mot höger på bilden, ner i en mindre å. Popplarna växer mellan rördiket (det streckade strecket längst ner) och infiltrationsbädden.

Det "roliga" är att kommunen ville ha bädden uppströms så som du beskriver Sommartorparn - utanför vår tomt måste det då har varit då det inte är 50 meter från vattenbrunnen till tomtgränsen (på toppen i bilden). Men förra ägaren timade anläggandet och godkännandet till den ordinarie handläggarens semester - det berättade säljaren själv.
Just nu står vattnet på gårdsplanet upp en halv meter under markytan - eller i alla fall i den öppna brunnen där. Konstigt med tanke på hur mycket marken är högre där jäntemot där popplarna står.
Ska bli spännande och se om vi slipper grundvattnet när vi ska gräva för dräneringen.

Infiltrationen får ligga där den är. Imorgon ska jag undersöka den, öppna och kolla i förgreningsbrunnen.

Hur som helst var det inte kul att upptäcka allt det här! Nu förstår jag vad säljaren menade med att hon inte hade ork att hålla ordning på husen - vi trodde det var åldern som tog ut sin rätt, hon är en 68 årig kruttant - men det var nog allt det här som vi upptäcker nu.
 
Vattnet i brunnen på gårdsplanen kanske beror på att man placerade gården där det fanns en vattenådra som var lämplig för en dricksvattenbrunn? Hur som helst. Detta är den blötaste årstiden. Från och med nu blir allt torrare. Så fort saven börjar stiga i popplarna så suger de vatten utav bara attan.

Bra idé att ringa han som gjort infiltrationen! Då kanske han har förklaring till de problem som uppstått och hur de skulle kunna lösas. Fråga också om det finns risk för att poppelrötter växer in i och förstör infiltrationen (eller om det redan har hänt).

Jag förstår att du är less på alla problemen! Det är ett heltidsjobb att bara sätta sig in i allting!

Att jag nästan har monopoliserat dina trådar beror på att jag känner igen många av problemen:
Puts som flagnar. Grundvatten 1/2 meter under huset. Ett rördike i väster som gör att jag inte får plantera vindskyddande popplar eller pilar. (Den häck jag planterade växer enormt sakta eftersom det är särskilt torrt på ett fungerande rördike!) Och nu är kommunen på om att vi måste skaffa infiltrationsanläggning till avloppet. Att hitta en lämplig plats är inte så enkelt. Vill inte att avloppet ska filtreras in under huset. I trädgården blir det en stor yta där man varken får plantera buskar eller träd och att lägga den i bondens åker kräver servitut.......

Lycka till med dina projekt!
 
Redigerat:
Hej.
Om det är en infiltration så finns det inget utlopp, då är det tänkt att den omgivande marken skall vara av sådan beskaffenhet att den tar emot det renade vattnet. Är det deremot en markbädd så skall det finnas ett utlopp som går vidare till ett dike eller dyligt.

Det brukar vara en tjänsteman på miljöavdelningen på kommunen som tar beslut om infiltration eller markbädd.
 
Redigerat:
Hej igen Sommartorparn!
Det är fint att läsa att det finns folk som faktiskt bryr sig om fler än bara sig själva - som du! Iom att du planterade en långsam häck istället.

Hade inte den blekaste aning hur viktig placeringen av allting är! För oss var det helt naturligt att infiltrationsbädden skulle ligga där den ligger nu, nedströms - när säljaren pratade om kommunens föslag/vilja att placera den uppströms.
Inte heller hade jag en tanke på trädens rötter - ännu mindre poppelrötter ihop med dräneringsröret/täckdiket på bondens åker! Jag var mest orolig att de skulle falla på huset... =O)

För din del finns det väl ett allternativ till med reningen efter trekammarbrunnen (gissar att du har en sån). En uppsamling av det filtrerade vattnet och leda det in i det befintliga dräneringen/täckdiket hos bonden - det var en sådan min bonde hade velat att vi hade haft för då hade inte hans åker blivit vattensjukt nedanför filterbädden.
Hittade föresten en tråd om växter på filterbädd med några bilder längre ner:
http://www.alltomtradgard.se/forum/view-thread.xml?thread_id=829773&forum_id=13 så helt hopplöst är det inte för din del om du gillar trädgårdsväxter. Om du gillar gräsmatta så gör det inget med en liten kulle på tomten kanske? Det som kommer synas mest är luftningsrören, två stycken ca 1 meter långa och förgreningsbrunnen - grön. Samtidigt har du såpas högt grundvatten så det nog vore bäst att leda bort det filtrerade vattnet.
Vår granne har förresten placerat sin filterbädd på en annan bondes mark. Men jag förstår att ma nvill undvika att behöva vara "beroende" av andra. Brukar man få betala till markägaren för att få ha filterbädd på deras marker? Servitytet - pappret kostar ju inte mycket.

Vi har idag lyft på locket till förgreningsbrunnen i filtreringsbädden och konstaterat att det ser bra ut. Rent och fint, lite slammigt vatten som vi tömde.
Trekammarbrunnen är tömd precis men får hålla ett öga på den - det luktade väldigt om den under den sista månaden innan tömningen. Har förstått att det även är vanligt under vintertider.
Och vattennivån är på G ned på den lägsta punkten vid åkergränsen =O)

Som du nämner finns det nog en vattenådra på vår gård - det var den första tanken vi fick när golvet i stallet började bli vattensjukt - sen kom problemen med ytterväggarna. Brunnen var till en början grävd och fungerade fint men förra ägaren borrade vidare för säkerhets skull. Vi kommer kanske se en ådra under grävningen runt stallet. =O)

Tycker det är kul att läsa svaren från dig!
 
Jag blandar nog begräppen där med markbäddar och filterbäddar Mecalac =O)
I vårt fall - kommunen ville inte ha infiltrationsbädden på den platsen den faktiskt placerades - det var en vikarie som godkände placeringen efter anläggandet. Annars hade man fått ta till pump för att få avloppsvattnet dit den ordinarie handläggaren ville placera infiltrationsbädden - det ville inte hussäljaren och inväntade till semestern och chansade... Hon gav blanka fan för sin omgivning...
 
Det fanns säkert en anledning till att den ordinarie handläggaren ville ha den på ett speciellt ställe. De brukar vara duktiga på dessa saker.

Och hur tänkte du göra med infiltrationen nu? för kommer det in vatten utfrån så kommer inte infiltrationen att fungera, och då får du risk för nedslag längre fram vid evt provtagningar-
 
Som jag förstår så ska man inte börja gräva i eller runt infiltrationen förrän det som absolut sista åtgärd.
Det finns två popplar inom ca 5 meter från den - men dessa är inte i närheten så höga som de andra - mellan 4-8 meter höga är de. Vattennivån är på väg ner - har sjunkit en 20 cm under sista 5 dagarna.
Jag ska prata med anläggaren om själva filterbädden.
Och med bonden ska jag prata angående dräneringen av åkern.
Lukten från luftningsrören var borta idag.
Hade varit roligt att prata med handläggaren ifråga för att få höra hur det låg till då när det begav sig - hon jobbar kvar - men vill inte väcka en eventuell björn som sover.
Om jag gissar rätt så är det viktigt att dräneringen av åkern funkar. Oavsett vattenstånd.
Och - om och när kommunen vill att vi ska göra en större åtgärd på filtreringen - då kommer vi vara förberädda och har kunskap! Och vet vilka allternativ vi har!!! Biofilterdike, rotzonsanläggning, det finns en massa skoj - http://husagare.avloppsguiden.se/efterbehandling.html. Om ännu fler år har man kankse kommit ännu längre!
Tills dess får vi sköta om vårt avlopp! Som jag inte hade den minsta aning om att man behövde göra.
Så här ser skötselanvisningarna ut i Finland: http://www.kronoby.fi/contentlibrary/miljo/avlopp/Infiltrationsb%C3%A4dd.pdf
 
Mecalac skrev:
Det fanns säkert en anledning till att den ordinarie handläggaren ville ha den på ett speciellt ställe. De brukar vara duktiga på dessa saker.

Och hur tänkte du göra med infiltrationen nu? för kommer det in vatten utfrån så kommer inte infiltrationen att fungera, och då får du risk för nedslag längre fram vid evt provtagningar-
Jag gissar att kommunen knappast har tid att gå runt och ta prov vid godkända anläggningar. De har fullt upp med att ordna upp alla icke godkända anläggningar som finns. Min gissning är att så länge Henrietta undviker att väcka den björn som sover så lär hon får vara ifred från kommunen. Men, förstås, olika kommuner kan vara olika nitiska med att följa upp....

Det är ändå problematiskt att orenat avlopp rinner ner i rördiket och bidrar till övergödningen i vattendragen och sedan längs kusterna. Jag tror att popplarna kan göra en viss nytta genom att suga upp en del av näringsämnena. Det är också en god idé att vara försiktig med vad man släpper ut. Bara använda fosfatfritt tvättmedel och miljövänliga rengöringsmedel!

Sedan kanske anläggaren av infiltrationsbädden har någon idé om hur man skulle kunna minska problemet utan att behöva göra om alltihopa?

Om ni ändå planerar göra om badrummet skulle urinseparerande toalett kunna vara en lösning som minskar belastningen på infiltrationen.
 
Henrietta70 skrev:
Vår granne har förresten placerat sin filterbädd på en annan bondes mark. Men jag förstår att ma nvill undvika att behöva vara "beroende" av andra. Brukar man få betala till markägaren för att få ha filterbädd på deras marker? Servitytet - pappret kostar ju inte mycket.
Kort svar på långt inlägg:
Nej, man betalar inget till markägaren för ett servitut. Möjligtvis kan man komma överens om en engångssumma i samband med att man skriver servitutet. Men sedan inget mer. Det verkar enkelt att lägga en infiltration i en åker, men jag vet inte i vilken mån bonden störs av luftningsrören och att man kan vilja komma till för att sköta anläggningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.