Hallå i stugan!
Är det möjligtvis ngn som kan bistå med lite hjälp eller råd, tack??
Gäller ett 158kvm stort hus fr -73 med betongtakpannor. Besiktningsmannen sa att det var dags att byta "taket". Vad är det som gäller, är det takstolar, isolering o hela rubbet eller e d bara nya betongplattor?? Är det ngn som har en aning om hur mkt pengar det rör sig om isf? Självklart beroende på hur omfattande det blir men så jag kan förberdea mig mentalt på utebliven semester de närmsta åren :) Hur ofta byter man föresten betongtakpannor och stomme?
Tack på förhand
 
Vanligen är läkten och underlagspappen det som tar slut först. Budgetvarianten är att lägga tillbaka samma pannor om de inte är alltför tunna. Betongpannor har en betydligt mer begränsad livslängd än tegelpannor har, så det kanske är lite dumsnålt. Om inte taket har läckt behöver du normalt inte byta råsponten.

Erik
 
Det bör innebära papp, läkt och pannor. Vi bytte allt det plus takavvattning och vindskivor i somras på vårt hus som är 81 m2/våning. Slutsumma ca 40000 och då gjorde vi allt själva.

Edit: vårt hus är byggt -65.

Sent from my X10i using Tapatalk
 
Redigerat:
Var det betong eller tegelpannor ni bytte till då? Är det svårt (sett från en amatörs sida) och hur lång tid tar det för en absolut nybörjare?
Hur lång livslängd är "mkt mer begränsad än tegelpannor"?
Tack för så bra och snabba svar:)
 
Vi bytte från betong till betong :) Jag hade aldrig gjort det förr så det hjälpte ju en del att brorsan är snickare... Det är egentligen inte jättesvårt, men även det enklaste är svårt när man inte vet hur man ska göra...
För oss tog det en vecka, tre pers och ganska långa dagar :) Bytte då även några kvadrat råspont som var rutten i en ränndal.

Sent from my X10i using Tapatalk
 
Redigerat:
Ett tak av betongpannor håller ca 35-40år och då är det dags att även byta underlagspapp+läkt. Betongpannor lägger man inte tillbaka i normalfallet. Vet inte hur glaserade pannor står sig dock, men de är ju inte så vanliga.
Ett tegeltak kan hålla det dubbla och kanske lite till, men man kan få räkna med att byta några pannor som gått sönder.
 
Jag är också ägare av ett hus med betongpannor som skall bytas och lutar åt att byta till plåttak. Jag har svårt att hitta bra argument till varför man i södra Sverige väljer betong och tegelpannor istället för plåttak som man oftast har i norra delen av Sverige. Som jag ser det finns det många bra argument för att välja plåt.

  • Mycket billigare läggkostnad (mtrl.kostn. är ungefär lika)
  • Slipper oron av att någon panna spricker
  • Slipper oron av att någon panna glider ur sitt läge vid snöras
  • lättare
En fördel med pannor som somliga för fram är att det är fult med plåttak. Jag kan hålla med om att äldre plåttak var fula, men nu finns det plåttak med pannprofil samt ett lager kvartssand i ytskiktet, vilketgör att det är estetiskt tilltalande.

Övertyga mig gärna om betongpannans fördel mot plåt.
 
Nja, hade faktiskt inte ens tänkt på plåttak... Men behöver inte det underhållas med målning. Har sett en del tak dör den svarta färgen släppt i de ser ju rätt skabbigt ut. Hur lång livslängd har plåt då? Är det en plåtslagare man måste anlita eller är det lätt att göra själv??
 
Plåt som försöker se ut som pannor? Du måste skoja med oss, eller kan smaken vara så olka. Den typ av plåt lägger man kanske på vedboden, däremot bandfalsad plåt men då pratar vi arbetskostnader som troligtvis är lika som ett helt tak med pannor papp o läkt.
 
Hehe, en som inte gillar plåt ja:) Jag har lite förkärlek till svarta glaserade takpannorna som danskarna använder sig mkt av. Men d e ju asdyra!
 
Pitebon i storstan skrev:
. Som jag ser det finns det många bra argument för att välja plåt.
Övertyga mig gärna om betongpannans fördel mot plåt.
[*]Mycket billigare läggkostnad (mtrl.kostn. är ungefär lika)
Beror på vilket typ av plåttak du väljer, så det kan bli dyrare.

[*]Slipper oron av att någon panna spricker
Händer så sällan att det är försumbart, ingen panna har gått sönder på vårt nu 15åriga tak.

[*]Slipper oron av att någon panna glider ur sitt läge vid snöras
Inga eller minimalt med snöras med betongpannor och då slipper man också montera snörasskydd;)

[*]lättare
Tja, taket finns ju redan där om det tidigare varit betongpannor.

[/LIST]En fördel med pannor som somliga för fram är att det är fult med plåttak. Jag kan hålla med om att äldre plåttak var fula, men nu finns det plåttak med pannprofil samt ett lager kvartssand i ytskiktet, vilketgör att det är estetiskt tilltalande.

Inga skruvar/gummibrickor som riskerar att börja glappa.
Inga förändringar av värme och kyla som händer med plåttak

Har haft både plåt och aluminiumtak på fritidshuset men nu i år så åker de bort, men det blir inte pannor utan shingel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.