Hej!

Har en vän som ska ta ner sitt plommonträd. Är det ngt att ha och göra virke utav? hittar ingen info hos grossisterna om just Plommon.
 
Vackert som attan så ta tillvara på det!
Snygg ådring och färgskiftningar, hårt samt ovanligt. Användes en hel del som intarsia på 1700-talet men idag hittar du inte det hos någon grossist.
Nackdelen är att man inte får fram längre bitar, fruktträd är ofta rätt krokiga men för mindre saker som skåp etc så räcker det.
Plommon, äpple, päron, körsbär, valnöt är alla träslag som är vackra.

/Kent
 
  • Gilla
Pia Peace
  • Laddar…
som snickarboden sa, ubersvårt att få tag i om man inte sågar själv. klart du ska göra virke av de.
 
Du kan skicka det till Stockholm om du inte vill ha det !

Pär
 
Tack pågar... Trädet är mitt, bara bara mitt :)
 
Appropå det så sågade jag ner några äppleträd i veckan. Blir valborgsbrasa om ingen kommer och hämtar..
 
Har du vägarna förbi skåne så tar jag dom :D
 
Vaa har ni gotlänningar ingen hut i kroppen!





Säger en fastlänning som är född på Visby BB

Mvh Pär H
 
pär h skrev:
Vaa har ni gotlänningar ingen hut i kroppen!
:)

Dom var dessvärre döda. Ringbarkade av rabbisarna för ett antal vintrar sedan.
 
Lånar denna tråd.

Skall beskära äppleträd rätt hårt och kommer få rätt kraftiga stambitar.
Hur tar man dem tillvara på bästa sätt om man vill använda det till lite träbearbetning senare?
 
Kladda på färg/lim på ändarna och fläckbarka stammarna. Torka ute under tak ett tag, såga upp det och torka i verkstaden sen.
Sen kan man ju såga upp det direkt med i grövre dimensioner och torka det ute under tak innan det tas in.

/Kent
 
Ok. Tack, då skall jag testa det.
 
jackt skrev:
Lånar denna tråd.

Skall beskära äppleträd rätt hårt och kommer få rätt kraftiga stambitar.
Hur tar man dem tillvara på bästa sätt om man vill använda det till lite träbearbetning senare?
Inte alls någon bra idé om du tänker dig behålla äppelträden. Här finner du en bra förklaring varför:
http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=113462

För ytterligare information läs här:
http://www.juniper.se/tradvard/artikel2.htm


(sorry for off topic inlägg!)
 
Redigerat:
Tack för infon. Vi är medvetna om att trädet kan/kommer dö, men det är alldeles för stort och otympligt. Det gick att plocka kanske 25% av all frukt i höstas tex. Troligen har trädet fått växa helt fritt i ett 20-tal år och det märks.

Vi skall plantera mera fruktträd på andra platser och jag skall försöka ta till vara på detta trädet så det lever vidare om det går, via ympning eller sätta fröer..
 
jackt skrev:
Tack för infon. Vi är medvetna om att trädet kan/kommer dö, men det är alldeles för stort och otympligt. Det gick att plocka kanske 25% av all frukt i höstas tex. Troligen har trädet fått växa helt fritt i ett 20-tal år och det märks.

Vi skall plantera mera fruktträd på andra platser och jag skall försöka ta till vara på detta trädet så det lever vidare om det går, via ympning eller sätta fröer..
OK förstår problemet. Om ni inte vill att de nya träden ska bli så där jättestora så köp träd som är ympade på svagväxande grundstam. Det blir aldrig lyckat att medelst beskärning hålla nere storleken på ett träd som strävar efter att bli stort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.