Vårt hus är byggt -38 och vi tror att smidesstaketet som omgärdar tomten är original från byggåret. Idag är staketet målat svart, med vita betongfundament. Jag har försökt googla på hur smidesstaket från 30-talet brukade ha för färgsättning men inte fått napp.
Huset i orginal hade vit träpanel med lindblomsgröna fönster, husgrunden var troligtvis brunrödmålad. Idag har huset vit träpanel, vita fönster, gröna dörrar samt gråmålad husgrund.

Jag funderar på
1. Vitt staket med grå betongfundament i samma nyans som husgrunden
2. Grönt staket med grå betongfundament

Är jag ute och cyklar när det gäller färgsättningen?
 
jag får en känsla av att det var grönt från början, men tror att vitt ser bättre ut med dagens mått :)
 
Inte helt svar på din fråga, men vanliga staket med runda stolpar med liten knopp och nät var gröna från ca 40 talet iaf. En kromoxidgrön tror jag, även om den är blekare nu. Grönt är en fin färg på staket.
 
Det kan bero litet på utformningen av staketet men jag skulle även gissa på grönt, som genom klassicistiska influenser kom tillbaka efter det sekelskiftets nationalromantiska svarta. Det gröna var nog under 1700-talet ofta en kopparimitation, liksom färgade plåttak.
Tips - skrapa fram färgen med en kniv eller något.
 
Dum fraga: Har du provat att skrapa fram den ursprungliga fargen?
 
Tack för svar! Jag skall leta upp en bild av staketet också, så ni får se utformningen. Jag har bara skrapat lite snabbt på staketet, på ett ställe där nuvarande färg släppt men originalfärgen är oklar. Skall göra ett mer noggrant försök. Betonggrunden, som vi vet att föregående ägare målade vit, verkar faktiskt ha varit omålad innan dess, jag hittar inget underliggande färglager - kan detta stämma? Dvs att betongen var "naken" från början?
 
Mest troligt var betongen omålad. Tycker att de är så vackra men fler och fler grannar målar dom vita eller svarta. Tycker det ser hårt ut.
 
Här är två bilder på staketet - ni får ha överseende med att det är hunden som är det egentliga motivet ;)
 
  • IMG_1977.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4212.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte vitt iaf. Svart ser naturligt ut. Grönt och grått hade kanske varit mjukare och charmigare.
 
Jag tycker staketet ser bra ut, men att betongfundamenten skulle ha varit gråa.
 
Vad har ni för belägg på att staketet är orginal? (den typ av gröna klassicistiska staket jag tidigare tänkte på har alltid en genomgående krönlinje). Bara utifrån bilderna skule jag gissa att grinden är en specifik beställning och stakteten en annan...
 
Nej, vi har inga belägg alls egentligen för att det skulle vara original...:surprised: Ni som kan det här bättre, vilken tidsepok tycker ni staketet ser ut att vara ifrån?
Samtidigt känns det synd att ta bort det och ersätta det - med vad isåfall? Jag tycker grinden är fin med husnamnet Stenelid - den känns lite speciell och sentimentalt svår att ta bort... Men kom hemskt gärna med förslag på alternativ till detta staket! :)
Jag gillar inte heller den vita betongen - inte de svarta spjälorna heller egentligen. Är nog mer inne på grå betong och gröna spjälor isåfall.
 
Varför skulle du ta bort den? även om den inte är helt likadan som grinden så tycker jag inte att den stör bilden. Ett smidesstaket är rätt till miljön även om den kanske inte är helt tidstypisk. I pdf från örebro om lämpliga höjder på plank och staket finns en hel del bilder på smidesstaket.
http://www.orebro.se/download/18.4a9156491277aada610800012755/Staket,+spalj%C3%A9er,+murar+och+plank.+R%C3%A5d+och+riktlinjer+f%C3%B6r.pdf

Med rätt grön och en fin betong-grå så tror jag att det blir jättesnyggt och passar till huset.
denna har mycket fina bilder i slutet, tagna från stadsmiljö, men det ger en känsla för hur de såg ut.
http://hem.passagen.se/annapuma/rapporter/fambo rapport.pdf
du kanske ska sätta dit en överliggare =)
 
Förlåt mitt off topic men jag måste bara få säga att höstbilden med hunden är så underbar. Hans päls har samma färg som nedfallna höstlöv och hans huvud har samma form som ett äpple. Oerhört snygg hund poserande i passande miljö!

Angående grinden, så tycker jag ni ska behålla den även om den inte är original. Den är trots att specialbeställd till just det huset, strunt samma om det inte var byggåret tycker jag.
 
Jag röstar också på grönt staket och betonggrå stolpar men jag skulle med tanke på
barn och hundar kapat av topparna på staketet:) tycker dessutom att det blir snyggare
så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.