Vi skall renovera köket och funderar på golv. Då vi skall ha golvvärme är det inte säkert att vi kan ha trä som vi först tänkt utan det blir i så fall klinkers eller sten. Är det någon som vet vad som kan passa in i ett 20-tals hus? Jag har sett någon bild på ett golv som var rutigt i svart och vitt men njae, jag vet inte. Vad finns det för andra alternativ?
 
Golvvärme och trägolv fungerar bra ihop
 
larsbj skrev:
Golvvärme och trägolv fungerar bra ihop
Men gör det det? Jag har hört att parketten (vi skall i så fall ha massivt ekparkett i fiskbensmönster) kan spricka av värmen och det känns ju inte särskilt roligt om det skulle hända.
 
Med ekparkett vet jag inte men om eken är ordentligt torkad borde det inte vara något problem.

Jag trodde du menade vanligt furugolv det har jag lagt många med golvvärme utan problem senare.
 
Parkett i fiskbensmönster i köket? I 20-talshus?

Hmm, låter tveksamt. Kolla lite i t.ex. tidningen Gård och torp som har fina bilder på klassisk inredning.

/A
 
larsbj skrev:
Med ekparkett vet jag inte men om eken är ordentligt torkad borde det inte vara något problem.

Jag trodde du menade vanligt furugolv det har jag lagt många med golvvärme utan problem senare.
Vi får undersöka vidare! Tack för din kommentar!
 
Alko skrev:
Parkett i fiskbensmönster i köket? I 20-talshus?

Hmm, låter tveksamt. Kolla lite i t.ex. tidningen Gård och torp som har fina bilder på klassisk inredning.

/A
Tveksamt eller inte- nu är det det som vi allra helst vill ha!

Fungerar det inte med parkett så vill jag dock ha en reservplan då i form av klinkers eller möjligtvis sten.
 
Det finns många olika sorters trägolv..... och jag har sett skräckexempel på massiva furugolv med golvvärme. Misse, om du vill våttorka köksgolvet då och då, förmodligen en gång i veckan, så kanske inte ekparkett är ett förstahandsval. Kanske? Det finns bra tips på forum men inte så många absoluta sanningar ;)
 
som övriga skrev så fungerar värmegovl perfekt med trä golv se bara till att de får ligga inne i rumstemperaturen över natten i embalaget annars kan den "slå" sig, parket e ett starkt golv som klarar av att slipas ett par ggr om så önskas, så de ska inte vara några problem
 
7310070025302 skrev:
Natursten (kalksten)?
[länk]

Tegel (13mm)?
[länk]
Tegel passar nog inte hos oss men kalksten kan nog vara ett alternativ- om det passar ihop med bänkskivorna i köket. Tack för tipset!
 
Tack gafsan och syndikate! Jag är medveten om att det kanske inte är så bra med ekparkett om man vill våttorka (vilket man ju vill!) men det är verkligen inte lätt att välja golv...
 
vart har du tänkt beställa kalkstenen hen?? inom landet eller blir de italien elr kina?
 
syndikate skrev:
[länk] här har du ett sten huggeri som du kan beställa av då men kom ihåg att beställ klass A sten...
Tack! Vi har ju som sagt inte bestämt oss för kalksten men jag sparar länken i fall det blir aktuellt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.