Beroende på hur brett det är mellan ytterväggarna kanske du borde gjuta in ett järnrör i mitten någon timme innan gjutning. Det hjälper dig när du ska raka. Då gjuter du på ena sidan av formen först. Röret drar du loss sedan när du gjutit färdigt på båda sidor.
Tycker egentligen inte att lasern bidrar med så mycket vid gjutningen.
Gungning innebär att du gungar sloddan fram och tillbaka och drar sloddan samtidigt till dig i sakta mak.

mvh
David

 
Vad är en "slodda"?
 
Jag gjöt min garageplatta idag och tänkte dela med mig av erfarenheterna. Betongfirman rekommenderade en kille som skötte all bearbetning av betongen. 3500 pix för detta. Betongen kostade 1000 kr per kubik (jag är oerhört glad att jag inte gjorde jobbet själv. Bara hyra av alla maskiner skulle säker gå på 2000 kr minst och sen ska man hämta och lämna etc...

Killen kom en halvtimme innan betongbilen och kontrollerade formen med laser, bad mig naga fast extra armeringsmatta ovanför avloppsrör eftersom det tydligen har en tendens att spricka där annars och några andra smärre justeringar.

Betongbilen kom och skulle tömma vatten genom pump och rör. Det var en pumpbil av ngn anledning, men ränna hade egentligen räckt. Hursomhelst så fick han stopp i röret när han började pumpa på betong och vi försökte då under 1.5h att rensa och joxa. Ett tag var det snudd på att det inte skulle bli ngn gjutning överhuvudtaget eftersom han troode han skulle vara tvungen att åka tillbaks till företaget och rensa röret och då kassera 5,5 kubik betong. Vi bestämde oss för att prova och slanga ut betongen istället eftersom han inte hade med sig ngn ränna. Detta höll nästan på att ta knäcken på oss (det var tungt som satan). Allt löpte på bra sen tills betongen TOG SLUT och vi inte hade fyllt hela formen. Rensning av pumpen och alla rör efter minsta lilla liter betong och jippi det räckte. Jag hade räknat själv och det var lite snålt tilltaget (klantigt av mig).

Betong läggaren ( 1per) var super proffsig och gjorde fall till brunn, vibbade, rakade, , slipade och glättade så det nästan går att spegla sig i ytan. Nu vattnar jag för fullt och är superlycklig att det ändå blev bra till slut. Jag har lagt 20'000 kr totalt på plattan. Om två veckor är det dags att börja med väggarna, kul...
 
Grattis! Kul att det gick bra till slut.
 
Chris47: Tack för tipset att ta in en "betongare". Vi ska gjuta en garageplatta där vi vill vara säker på att fallet mot golvbrunnen blir snyggt och bra och har därför beställt in två experter till nästa vecka. Iom att de håller med verktyg själva så blir merkostnaden minimal. Blir vi nöjda så ser jag inte varför vi själva ska slita med betongen i fortsättningen. Sparar både rygg och hjärta. Mina nerver är för klena för detta.

mvh
David
 
David skrev:
Chris47: Tack för tipset att ta in en "betongare". Vi ska gjuta en garageplatta där vi vill vara säker på att fallet mot golvbrunnen blir snyggt och bra och har därför beställt in två experter till nästa vecka. Iom att de håller med verktyg själva så blir merkostnaden minimal. Blir vi nöjda så ser jag inte varför vi själva ska slita med betongen i fortsättningen. Sparar både rygg och hjärta. Mina nerver är för klena för detta.

mvh
David
Det är alltid bra att ta hjälp av vana människor, och i synnerhet när det gäller betong... Det krävs några plattor "i ryggen" för att man ska vara säker på sin sak... Och nervositeten inför en gjutning sitter kvar med åren också.. ;-)
 
NU var det klart.
kom till tomten halv elva med vibra, sloda, laser osv.
Riggade upp elverk, lasern, kalibrerade den, märkte om golvvärmeslingorna osv osv.
Var jag, sambon och min pappa. Strax innan 12 kommer en kille och undrar om vi ska gjuta snart, japp säger jag och då presenterar han sej, det är experten som kom.
Han undrade om det bara skulle bli vi, så jag ringde min kusin som gjutit sin platta för ett år sen så han kommer också.
klockan närmar sej 12, vi drar på oss stövlar, men klockan passerar även12.
12.50 ringer jag betongfirman och dom säger att bilen borde vara där snart.
Kl 13.00 kommer han! Tjejens bror dyker även förbi strax innan, så vi är några gubbar som väntar.

Första problemet. Bilen är väldigt stor och kan inte backa in.... Ok, bara börja skyffla tänker vi, men jädrar vilken fin betong, verkligen fullflyt på den, så garaget flyter på snabbt och smidigt.

Vinklar över till huset samtidigt som andra bilen kommer.
Han ska av någon anledning backa in bakom huset, men visst visst...
Börjar tömma hans bil, inget fullflyt där inte >:(

Nåväl, kämpar på, den vane killen går med lasern och vibbran, jag går och rakar bort eller dit beroende på...

Dags att köra runt för bilen och tippa från framsidan, men icke, han gräver ner sej i leran!

Alle man ut och börjar gräva rent under hjulen, försöka kasta in stenar och makadam osv, nja alla UTOM betongbilsföraren ??? Chanslöst, så vi får väl vänta tills kollegan kommer tillbaka med sista lasset.
Ringer till betongfabriken och säger att vi kommer nog behöva lite mer betong, och påtalar då att deras bil sitter fast.
Då börjar killen snacka om att det kommer bli dyr betong?
Nähä tycker jag, ni kom ju för böveln en timme för sent när jag har en hel arbetsstyrka som tagit ledigt för att komma, men nämner inget om den dåliga kvaliten på andra lasset.
Nåväl, tillslut ber vi han tömma sista där han står och skyfflar ut det, då märker vi att han hade mer kvar än han sa, så ringa kontoret igen och dra ner sista beställningen.

Nåväl, vi kämpar på, betongbilsföraren står och gör rent och skymmer lasern för oss hela tiden så tiden går.

Men sen gör han ännu ett försök att komma loss, och då går det tillslut!

Samtidigt som han åker kommer första bilen tillbaks med sista lasset och börjar tippa. Liite segt, så i med mer flyt.
Det gör han, och det flyter på, ända tills nån påtalar att armeringsmattan är ovanför formen!

Alle man bortåt och ställer sej på så vi pressar ner allt igen, två killar hämtar stenbumlingar och betongföraren tippar på extra uppepå för att tynga ner!

Nåväl, får bukt på det någorlunda och kan fortsätta...


KNÄPP! säger det och Jimmy, betongaren slänger vibbran och hoppar över kanten, kör en ninjarull (nästan iallafall) och greppar en skyffel och börjar motfylla mer. Jag hoppas också ner och skyfflar på som en galning, och det är lugnt...

Betongbilen har lite kvar, så istället för att åka på att betala för att han tar med sej det hem får han tippa det i en svacka framför garaget, men liiite mer behöver vi nog till huset så han får komma och tippa lite i grunden innan han tömmer klart i svackan. Han rengör och åker hem och vi försöker slita klart det vi kan...

inga rivbrädor finns så vi kvastar lite och river med handstål sen där vi tippade först...
Där vi tippade från bilen som sjönk hade det nästan hårdnat för mycket, men lite går att få till.

Bägge golvbrunnarna som jag lagt 1cm under formens kanter sitter lite högt pga att jag inte fått formen exakt i våg, så där blir det flytspackel...

Alla åker hemåt en efter en, och kvar står jag med sambon, väntar på att det ska bli så pass hårt så jag vågar ta bort stenarna och fina till där.

Grannen kommer hem och kollar, drar iväg o hämtar två rivbrädor och börjar hjälpa till, men vissa ställen är det lite sent för.
Där armeringen reste sej är jag ca 1cm för hög på en kam, så det rummet kommer behöva flytspacklas, detsamma gäller badrum och tvättstuga, men resten ser riktigt bra ut även fast det bara är endast slodat samt handglättat! Garaget ser helt gudomligt ut pga den fina betongen, synd att man inte visste det innan, då hade han fått tömma allt i huset istället, men men.

Tillslut kl 21.30 har jag plockat ihop allt och rengjort redskapen och kan åka hemmåt...
Öm så jag knappt kan röra mej, och luktade så jävla illa så min sambo fick kvälvningar och höll för näsan när ohn gick förbi mej, men jäklar vad bra det känns! Plattorna gjutna!!!

Nu är det väl bara invänta fakturan på betongen och se vad den säger, är den saltad ska jag ringa och pruta, man kan inte komma 1 timme försent, leverera en bil med mycket sämre kvalitet och sen låta mej som kund betala. Hoppas jag iallafall.

Nu ska jag dra en till öl och bara njuta av att vara stilla!
 
Skönt att ha gjutit i alla fall!
Allt du beskriver som händer lär man sig att förebygga efter några plattor i ryggen.. ;-)

Angående flytet så har bilarna oftast med sig en dunk med flytmedel så att de kan tillsätta betongen på plats... så hade ni sagt till hade det nog löst sig..

Hoppas du blir nöjd!
 
Grattis, har följt hela din historia och du verkar ju ha kommit i hamn trots smärre problem.
Är precis steget efter dig och har just nu kommit in efter att ha stått och stirrat på en grävare i 5 timnmar.
Det har varit uppehåll hela dan men precis 18,15 när vi började så öppnade himlen sig..., och inte lite heller.
Har hunnit med 3 klädbyten sedan dess och väderprognosen lovar regn resten av helgen, till råga på allt så fick vi cirka 20m3 för lite sand pga. att backen är väldigt lerig och vi fick gräva betydligt mycket mer än vad som var tänkt. Sitter här och värmer mig med en whiskey, så skål och lycka till med resten!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.