Kan du inte dra tilluften i en vägg?
 
cecar33 skrev:
Varför skall du ta in uteluft till kaminen hur många m³ kommer du att behöva? Moderna kaminer klarar sig gott på den luft som finns i huset som ventileras med friskluft.
Jag vet inte om det behövs. Huset kommer bli 145kvm 1-plan. Den öppna ytan där kaminen kommer stå är totalt ca 70kvm. Ventilationen i huset kommer vara FTX.
Kaminen kommer vara till myseldning och inte vara primär uppvärmning eller något som används dagligen.

Tror du att det inte behövs uteluft?
 
Nej du har ju ca 360m³ luft och en kamin med glas luckor förbrukar ytterst lite. Har själv en Kakelugnspannan och FVP med ventiler i väggar för inkommande luft och golv värme. Kallras ja det är klart att sitter man precis under en ventil när det är riktigt kallt så känns det ju men det är ju endast precis under ventilen. Som sagt FVP = undertryck dessutom, och det är helt utan problem huset byggt 2008 så det är nog ganska tätt förövrigt.
 
Jag la avloppsrör under cellplasten med svagt fall utåt, sedan förstås en 90' böj upp, 1m rör och en liten skorstenshatt precis utanför husväggen. Ska bygga en liten låda runt när jag får tid, för estetikens skull. Har tittat ner i röret ett par gånger men aldrig sett en droppe vatten där nere.
Inne kommer röret upp i innerväggen bakom kaminen. Därifrån har jag skarvat med "flex-aluminium-spiro" sista biten till kaminen.
Funkar fint.
 
Suhagg skrev:
Tror du att det inte behövs uteluft?
Klart det behövs!
Utan tilluft skickar du redan uppvärmd luft in i kaminen och vidare ut genom skorstenen.
Undertrycket gör att kaminen inte får den luftmängden den vill ha. (Själv måste jag elda med öppen balkongdörr första 15 minuterna, annars dör den.)
Du har kanske 360 kubik luft, men den luften ska ju typ vara där. När du skickar ut 1 kubik genom skorstenen kanske det bara blir 359 kubik kvar i huset... ;)
 
"Kan du inte dra tilluften i en vägg?"

Detta är kanske att föredra istället att göra omvägen via plattan.
Om man går ner under betongen, och fortsätter med lite fall utåt, kommer spjällen lätt ute på eklöv & skräp höjd.
Annars får man välja: att frysa ihjäl bredvid öppna balkongdörr för 15 minuter, eller sätta på sig vinterjacka och ta bort skräpet framför spjällen ;)
 
cecar33 skrev:
Varför skall du ta in uteluft till kaminen hur många m³ kommer du att behöva? Moderna kaminer klarar sig gott på den luft som finns i huset som ventileras med friskluft.
Kaminer och moderna ventilationssystem kan vara svårt att få att fungera ihop, sen vill man inte dra ut inomhusluft som man redan gjort sig omaket att värma upp.;)
 
Har nyligen gjutet platta. Har lagt ett "plaströr" under cellplasten som går ut genom kantbalken i vilken jag borrade ett hål och satte ett rostfritt galler (typ ventilationsgaller) utanpå. När man har möjlighet att gjuta in tilluftsröret i plattan så ska man göra det. Där spisen ska stå har jag gått upp med en 90 böj.
 
RH_Garanti skrev:
Har nyligen gjutet platta. Har lagt ett "plaströr" under cellplasten som går ut genom kantbalken i vilken jag borrade ett hål och satte ett rostfritt galler (typ ventilationsgaller) utanpå. När man har möjlighet att gjuta in tilluftsröret i plattan så ska man göra det. Där spisen ska stå har jag gått upp med en 90 böj.
Körde du med vanligt 110 avloppsrör?
 
Mikael_L
Jag la 4 meter 75mm avloppsrör i mittenlagret i cellplasten.
Och dragit eldningsluften till kaminens anslutning med en alu-flexrör.

75mm rör är dock egentligen alldeles för litet, Handöl rekomenderar minst 100mm.
Men jag har proveldat och det verkade funka.

Men jag ska nog vara lite försiktig och ge ett slutligt omdöme om funktionen först då husets ventilation kommit igång.
 
Mikael_L skrev:
Jag la 4 meter 75mm avloppsrör i mittenlagret i cellplasten.
Och dragit eldningsluften till kaminens anslutning med en alu-flexrör.

75mm rör är dock egentligen alldeles för litet, Handöl rekomenderar minst 100mm.
Men jag har proveldat och det verkade funka.

Men jag ska nog vara lite försiktig och ge ett slutligt omdöme om funktionen först då husets ventilation kommit igång.
Rekommendationer och vad som fungerar är olika saker. Det kanske ska vara 100mm om det ska stå någon jättekamin som ska värma hela huset. Går nog utmärkt med ditt 75mm rör.
 
Mikael_L
Ja, men jag får som sagt återkomma när allt är igång som det ska. Och att jag provat elda lite mer. Jag skulle idag inte våga rekommendera någon att ta ett mindre rör.

Anledningen till att det blev såhär är helt enkelt att jag glömde det där röret helt och hållet och hade alltså inget 110-rör (eller 100 spiro) liggandes när vi började lassa in isoleringen i grunden.
Och det var rätt tidspressat just då (och kanske helg eller kväll,minns inte riktigt), så jag tog helt enkelt lite överblivet 75mm avloppsrör.
Men hade jag haft ett grövre rör liggandes hade jag givetvis pulat ner det istället.
 
Japp, jag la ett 110cm avloppsrör

Sent from my LT15i using Byggahus
 
Jag kommer oxå lägga 110mm avloppsrör för tilluft i min kommande platta.
Närmast kaminen blir det rostritt och övriga delen som går ut blir vanlig plast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.