Hej!

Vi är i groparna för vårt första nybygge. Självklart finns en massa frågor som jag behöver hjälp med att reda ut.

1. Uppvärmning

Jag är inte intresserad av bergvärme eller jordvärme, de i närheten har borrat nästan 200m. Jag tycker bland annat att det är för hög investeringskostnad samt inte särskilt billig driftskostnad. Vi har i vårt nästintill oisolerade hus en pelletskamin som värmer via luften, vår uppvärmningskostnaden ligger nu på ca 400kr/mån.

Jag funderar på att i nya huset, installera en vattenmantlad pelletskamin och solfångare till vv på sommaren, vad tror ni om detta?

Har ni några andra alternativ?

Tacksam för hjälp!
 
Vad är det för hus? Hur stort? Finns det el? Hur skall det användas? Snackar vi litet fritidshus på 30 kvm är det väl billigast och bäst med direkt el och eldriven vvb, men allting beror ju på omständigheterna. Är det nybygge så se till att isolera ordentligt.

Kan du beskriva lite mer?

/Anders
 
Hej igen!

150kvm enplans, platta på mark ca 400mm tj ytterväggar. Åretruntboende och lösvirke såklart!
 
Ni kommer ju inte att ha så stort värmebehov i det bygget. Bor Ni hemma som regel under vintersäsongen, har utrymme kring tomten, kontakter för att få tag i okapad ved till rimlig kostnad och tycker om att röra lite på kroppen så är ett litet smidigt vedsystem väldigt tilltalande.

Svarar Ni nej på något av ovanstående så är lösningen pellets. Personligen är jag inte tilltalad av kamin utan skulle satsa på en riktig panna istället. Gick det att lösa med vettig placering av skorsten är en liten smal vedspis med glaslucka ett smakligt komplement för att bränna några klabbar när man vill och inte när man måste.

Men smaken är som baken, och det mesta beror på vilket intresse man har.
 
Har inte riktigt tiden för ved, och en riktig vedanläggning kostar mycket pengar, även en riktig pelletsanläggning. Jag har heller ingenstans att placera detta förutom i garaget, det krävs då en kulvert och massa mer fördyringar.

Jag hoppas att värmebehovet inte är så stort att man klarar sig med enbart en vattenmantlad pelletskamin, de negativa är ju att det är så fula dessa pelletskaminer. Men jag vill ha en enkel och bra lösning. Är det någon här som bara kör vattenmantlad som uppvärming?
 
Visst klarar du enkelt behovet med en vattenmantlad p-kamin. Se på nån som har minst 80% av effekten till vatten annars är det lätt att det blir onödigt varmt i rummet där den står. Har du verkligen sett igenom vad som finns på marknaden. Det finns ju alltifrån sådana som är inbyggda i en mellanvägg och ser ut som en tavla och till gammaldags gjutjärnskaminstil. Det som är lite synd är att de flesta enbart har rökrörsanslutning bakåt vilket kan ta onödig plats.
 
Hej! Jag nämner alltid denna http://www.kakelugnspannan.com/ för jag är så fantastiskt nöjd med den. Jag eldar den med sk. värmeloggs köper en pall ca 1 ton som räcker hela vintern och har ca 25°C ( pga. reumatism.)värmer 158 m² till lägre kostnad en grannen, som kör med bergvärme ca20°C inne i liknande hus. Skall väl säga att jag betalar 2000kr för en pall värmeloggs. Pannan är dockad till FLP Nibe fighter 360 och vi har golvvärme i platta på mark.
 
Det lät ju bra! Hur länge räknar du vintern?

Hur långe brinner en log? Och hur länge hålls den värmen?

Så, om jag förstod dig rätt så är din uppvärmingskostnad ca 2500kr/år?

Vart i Sverige?
 
Nja uppvärmnings kostnaden per år är ju högre eftersom elkostnaden tillkommer, det jag sa var att jag köper en pall för 2000 kr. Börjar elda lite försiktigt när den svala fuktiga luften i Halland nära havet gör sig påmind någon gång slutet September början av Oktober. Det är endast för att jag har FLP som drar in fuktigheten via ventilerna i rummen,som känns rå och därmed kall (reumatism är lite tråkig då) sedan så när kylan kommer så eldar jag ca 1 pkt (12 st block) per kväll, när det blir riktigt kallt 10-15°C och /eller blåsigt så kan det gå 2 pkt/dygn och som sagt. inne temp ligger aldrig under 25°C under denna säsong. Om du varit inne på länken jag hänvisar till så kan du även se att den nu är utvecklad för pellets också. Det är ju även så att när man dockar pannan med FLP.n så är det lite mekande och justerande innan det fungerar som det skall men sen är det självgående själva systemet. Jo jag kopplade in en rumsgivare som jobbar mot ute givaren och plocka bort alla termostaterna på slingorna i höstas det blev mycket bättre på alla vis. El förbrukning 2 pers i huset 158²m mycket belysning både ute o inne + motor o kupevärmare eluppvärmt garage 30²m där det inte bor någon bil 12 000kWh/år + värmeloggs
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.