Hej jag hr ett litet problem, jag vill gå igenom ett befintligt tak med ytpapp. jag hade tänkt att en stolpe 4"x4" skulle gå igeom men kommer inte på något bra sätt att täta på.

Taket är över ett gammalt föråd (oisolerat) så säkerheten behöver väll inte va som på huset men det vore ju bra om det kunde bli tätt i alla fall.
 
Gör hålet och stick igenom stolpen, sen klär du stolpen ca 15-20cm över taket med papp som även går ner över den gamla pappen på taket
 
hur ätr bäst att täta? pappspik och klister ?
 
Ytpappen smälter/svetsar du ihop, elle har jag missat något? =)
 
Du täcker in stolpen med svetsbar ytpapp (svetsar gör du med varmluft eller gasol) ca 30cm upp på stolpen och ca 15 ut på tak. Är stolpen rund finns färdiga stosar. Har du aldrig svetsat papp bör du fråga en takläggare om hjälp. Risken för läckage är annars ganska stor. Har sett ett gäng hemmafixare som försökt sig på detta själv, ofta med mindre lyckade lösningar.


Sent from my GT-S5690 using Byggahus
 
tack Gooks !

Det där med färdiga stosar lät mycket intresant vad hittr man dom?

Jag hade ju tänkt mig fyrkantiga stolpar men om man kan köpa färdiga stosar till runda rör så är det ju inte värre än att man ändrar sig i den fråga.
 
Jag hittade själv! Fanns faktiskt även för fyrkantstolpar, Priset va dock 500 pluss moms.

Jag ska ju ha 9 st, närmare 6000 kr :( undra om det går att hitta billigare
 
Tillverka ett underbeslag i plåt som bockas in i en skåra i stolpen ca 20 cm upp
 
viktorj skrev:
Tillverka ett underbeslag i plåt som bockas in i en skåra i stolpen ca 20 cm upp
Skulle fungera men du måste ändå klistra fast pappen på plåten som en inklistringsplåt. Och foga i skåran.

Sent from my GT-S5690 using Byggahus
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.