GoForIt skrev:
Misstänkte det..

Gällande skivmaterialet i våtzon 1 tänkte jag mer på att uppviket av tätskiktet (vinkelbandet) mot vägg och montering av mindre klinkerkant ju i princip kräver tätskikt enl BKR/BBV.

När man ser på regelverket kring tätskikt enligt BBV förvånas man över att det enligt MVK överhuvudtaget kan vara godkänt..
I ärlighetens namn förstod jag vad du menade och valde medvetet att inte svara (inget illa ment så inte skrivna ordet blir missuppfattat). Är alldeles för partisk och insatt för att ge min åsikt så någon annan får gärna spekulera varför MVK tillåter en sådan lösning (för det gör dem)....;)
 
tack för info :)

det låter som en oerhört bra plan, ska kolla m föreningens hantverkare också när dom hör av sig

om jag sätter våtrumsgips o inte kartongips, får man ha väv på detta då?
Eller ska jag då för enkelhetens skull följa GVK och MVKs regler? alltså MVK på väggar o GVK på golv?
passar på att fråga så jag vet att jag hänger med :)
 
maja317 skrev:
tack för info :)

det låter som en oerhört bra plan, ska kolla m föreningens hantverkare också när dom hör av sig

om jag sätter våtrumsgips o inte kartongips, får man ha väv på detta då?
Eller ska jag då för enkelhetens skull följa GVK och MVKs regler? alltså MVK på väggar o GVK på golv?
passar på att fråga så jag vet att jag hänger med :)
Spelar ingen roll rent praktiskt. Våtrumsgips är teoretiskt sett mindre fuktkänsligt men i praktiken så är ett välbyggt badrum tätt oavsett kartonggips eller våtrumsskiva det är bara att kartongen inte är så förlåtande om man fuskat eller misslyckats.

Angående riva väv eller inte så visst kan man riva väv utan att riva skivan. Lättaste är just att riva ner till nakna skivor på golv och vägg. Ska du fråga några om tips angående MVK live så prata med de två som jobbar på Flügger i Lillänge, de är av säljarna i stan kunnigast i mina ögon både på reglerna men även det praktiska utförandet
 
Nu är det oklar tom storlek och omfattning,
men jag har tagit in ett antal uppgifter på ett badrum på 7 kvm.

Det ingick att ta bort gammalt gips, byta golvspån, flytta brunn och toa, dra nya invändiga rör, måla tak, dra el till och installer golvvärme, kakla mm

(Sen såg jag för en tid sen en artikel om "snittpris". Var det på denna site eller ?

Total arbetskosntad hamnade på 100-110 kkr innan ROT.
Jag har begärt in både totalentrepenad och delbitar.
Och fått en hel del offerter (+ en uppskattad arbetstid från en som inte hade tid att göra jobbet)

Ungefär så här ser det ut

Plattsättare 35 000 kr
Rörmokare 15 000 kr
Elektriker 10 000 kr
Snickare inkl rivning, bortfrosling städning, målning mm 40 - 50 kkr
Bara att riva ut och köra bort gammal skit skulle gå på 17 000 kr

Efter att all gjort all rivning, snicker, målning av tak, flytt av avloppsör, lagt PVC rör med apparatdoser i vägg för el, monterat fläkt mm själv så återstod:

Plattsättare
Rörmokare
Inkoppling av dragen el
55 000 kr
- 50% ROT
=> 25-30 kkr i arbetskostnad
 
Sen såg jag för en tid sen en artikel om "snittpris". Var det på denna site eller ?

http://www.byggahus.se/artiklar/kostnad-bygga-nytt-badrum

Snickare
Arbetskostnad för 10 kvm: 18 000 kronor (uppskattad tid: 40 h)
Elektriker
Arbetskostnad för 10 kvm enligt elektriker: 8 400 kronor (uppskattad tid: 2 dagar)
Plattsättare
Arbetskostnad för 10 kvm: 30 000 kronor (uppskattad tid: 60-70 h)
Rörmokare
Arbetskostnad för 10 kvm enligt rörmokare: Synliga rör 6 000 kronor


Ungefär så här ser det ut för mig

Plattsättare 35 000 kr
Rörmokare 15 000 kr (inkl montering av inredning. En dag innan plattsätting, 2 dagar efter)
Elektriker 10 000 kr
Snickare inkl rivning, bortforsling städning, målning mm 40 - 50 kkr
Bara att riva ut och köra bort gammal skit skulle gå på 17 000 kr
 
Hej å hå
ni kan bortse från allt vi pratat/skrivit om hitills, nu är det ändrade planer
Nu e ny fråga! :)

Nu har det gått flera månader och inte blev det som det skulle så nu blir det som det blev :)
Hantverkare och deras offerter har tagit oehört lång tid och det har minst sagt varit fåordiga offerter jag har fått och många har uteblivit! suck (har fått två oklara/otydliga offerter av fem..)
Så nu har jag anlitat en släkting hemifrån som kommer upp och gör hela badrummet med mig :) äntligen vad det något som blev bestämt!!

Planen som är nu:
20x20 klinkers och kakel, helkaklat badrum.
Allt ska (givetvis) rivas ut och våtrumsskivor ska upp
föreningen ska byta två golvbrunnar
sen ska allt upp
röris och elektriker jagas fortfarande..

Det jag undrar över:
är vad ska jag köpa för våtrumsskivor, tätskikt och fix och fog?
Märke, pris osv. och vart man kan köpa in det.. (Östersund, Sundsvall och Göteborg m omnejd)
Badrummet är ca 5kvm


jag har läst runt i massor här men eftersom reglerna ändras om o om, så vet jag inte vilka trådar som är bra att läsa så tänkte att det kan vara bra att fråga igen och få det uppdaterat :)

Förslag mottages tacksamt!
 
Redigerat:
Jag skulle börjat med att läsa på senaste reglerna hos BKR. Där står mycket om material och hur saker ska göras. Sen får du säkert fler bra/dåliga råd här ;)
 
Tätskikt kan man med fördel köpa på nätet. Jag handlade LIP på sigro.se. Har även handlat flytspackel på nätet, men då blev det kakelplattan.se. Flytspacklet var inte lika självklart lönsamt pga. fraktkostnaden. Men jag behövde väldigt mycket.

Nu är det några år sedan så det kan säkert ha dykt upp nya alternativ som är bättre eller billigare än de jag nämnde här. Men då när jag handlade så var det ungefär halva priset på nätet. Jag hittade i efterhand en butik här i Stockholm som var billig på just LIP, men de låg ändå ca 20% över nätpriserna.

När det gäller val av tätskiktssystem så titta på systemets monteringsanvisning. Och gå mentalt igenom varje skrymsle i badrummet och fundera på hur det passar med systemets anvisningar. Varje komponent skall höra till just det systemet. Om något är oklart så välj ett system där anvisningen inte är oklar (eller ring till tillverkarens support, lita aldrig någonsin på vad de säger i en butik).

Läs igenom branschreglerna, läs säkert vatten reglerna. även om en rörpulare skall göra VVS delen så finns där regler som påverkar planeringen. Titta på monteringsanvisningar för golvbrunn och andra kritiska VVS komponenter. Dels för att förstå hur tätskiktet skall ansluta, dels så du kan kontrollera att hantverkaren som monterar brunnarna gör rätt, det fuskas väldigt ofta. Viktigt med brunnen är att planera för rätt höjd, planera vilken höjd som blir rätt i förhållande till flytspackel och fall på golvet. Men även att regler om avstånd till vägg för tätskiktets skull följs.

Planera i god tid hur du vill ha elen. Var skall brytaren sitta. Ev. vägguttag. Var vill du ha lampor. kolla mot zonreglerna för el i våtrum. Om det inte redan finns jordfelsbrytare så måste en sådan installeras nu. Skall du ha elgolvvärme så är det viktigt att ha klart för sig var det kan komma möbler på golvet (ingen värme där). Även golvvärmen måste enl. reglerna läggas ut av behörig elektriker. Din egen planering här minskar risken för panikändringar när elektrikern kommer och har synpunkter på placering i förhållande till dusch osv.
 
  • Gilla
Riggen
  • Laddar…
Tack för tips :)
jag har läst branschregler o säker vatten (tack för tipset) och kollat på lite monteringsanvisningar.

Jag ska inte ändra på el, belysning och vatten bara utöka med eluttag så det ska förhoppningsvis gå smidigt, men jag har antecknat allt för säkerhetsskull så inget går i glömska. Jordfelsbrytare är också med men ingen golvvärme för mig :) Jag har haft ca fem månader på mig att fundera och planera, så allt är klart till minsta detalj, förutom tätskiktet och vilket märke jag ska ta..

Vilket tätskikt har ni arbetat med som ni kan rekommendera?
Om man hittar några som "man tycker" är likvärdiga, ska man ta det billigaste eller finns det några märken som är "bäst" på marknaden och lättast att jobba med?

Tacksam för fler tips :)
 
Ett av de första stegen tycker jag är att bestämma dig för vilka branschregler du väljer att följa?

Bkr eller GVK?
Bestäm vad du ska ha för uppbyggnad av väggskivor?
Vad är det för golvbrunn och är detta i en brf så kontrollera med föreningen ang stambyte, godkännande etc?
Efter detta kommer funderingen på tätskikt beroende på underlag (betong eller träbjälklag)

Jag själv har jobbat med Lip, Ardex, Weber och Biltema (litokol).

Upplever ingen enorm skillnad på dessa system mer än främst att litokol inte går att få så bra info från eller råd om man stöter på något som inte är exakt efter instruktionerna så man vill fråga
 
ja vilken av bkr el gvk, har jag inte bestämt, tänkte kolla m min släkting som kommer o se vad han tycker..
vilken föredrar ni?

föreningen har sagt att de ska ordna och byta golvbrunnar, men stambyte är inte planerad... dock verkar det som att jag är ansvarig för rören som är synliga.... så dem kommer jag byta

golv är betong och väggar är träbjälklag
:)
hmm ja det är en del att fundera på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.