Vi har överklagat grannens bygglov för höjning av tak pga felaktiga ritningar som vi hade att ta ställning till.
Vi har överklagat till Mark- och miljödomstolen. Trots detta har bygget startat. Vad ska vi göra?
 
Ingenting. Han har fått bygglov, vilket gäller tills någon högre instans skulle säga något annat. Grannen bygger på egen risk, dvs om en högre instans skulle ändra kommunens beslut kan han bli tvungen att återställa.
 
Kanske en dum fråga. Men varför överklagan till Mark & Miljödomstol i ett bygglovsärende?. Är det inte till Länsstyrelsen man överklagar?
Kan man t.ex överklaga till båda instanserna?
 
Redigerat:
Du kan begära inhibation, om det beviljas så stoppas bygget tills rätten har avgjort ditt överklagande. Och som sagt jag tror att det är till Länstyrelsen du skall överklaga (och begära inhibation).
 
Tack ska ni ha, jag har fått svar på mina frågor!
 
Följer bygglovet detaljplanen?
 
Mr rättstvist skrev:
Ingenting. Han har fått bygglov, vilket gäller tills någon högre instans skulle säga något annat. Grannen bygger på egen risk, dvs om en högre instans skulle ändra kommunens beslut kan han bli tvungen att återställa.

TS har tydligen fått de svar han ville. Men jag vill ändå spinna vidare på denna frågeställning.

Med den nya PBLen ska ett bygglovsbeslut kunna få "laga kraft" och då undrar jag: - Är det överhuvudtaget möjligt att överklaga efter bygglovs laga kraft?
 
Nej, du anses själv ska hålla koll på vilka bygglov som beviljas i dom områden där du är sakägare, via post och inrikestidningar, och när det är publicerat där och besvärstiden har gått ut så ska det inte vara möjligt att överklaga.

Eller jo, givetvis kan du överklaga men den kommer avslås direkt då tiden har gått ut.
 
Nja, det väl stämmer inte riktigt. Sakägare, som t.ex rågrannar ska meddelas av Kommunen annars begår Kommunen tjänstefel. Det är ju detta som är så bra med nya PBLen tycker jag, dvs förut var det den bygglovssökandens ansvar att säkerställa att bygglovsbeslutet blev skickat till alla berörda grannar och övriga intressenter för att säkerställa allas överklaganderätt..
Nu är det Kommunens ansvar helt och hållet. För övriga, förutom rågrannar, gäller som du anger, Post & Inrikes tidningars publikationer.

Men efter överklagandetiden, så ska det inte vara möjligt att överklaga till någon högre instans, som jag har förstått det också..
 
Jo det lär ju gå om bygglovet är ogiltigt, och det är det om grannehörande inte skett på ett korrekt sätt. Dvs i det här fallet är väl frågan då om bygglovet avviker från hur ritningen såg ut som presenterades vid grannehörandet.
 
jokomoko skrev:
Nja, det väl stämmer inte riktigt. Sakägare, som t.ex rågrannar ska meddelas av Kommunen annars begår Kommunen tjänstefel. Det är ju detta som är så bra med nya PBLen tycker jag, dvs förut var det den bygglovssökandens ansvar att säkerställa att bygglovsbeslutet blev skickat till alla berörda grannar och övriga intressenter för att säkerställa allas överklaganderätt..
Nu är det Kommunens ansvar helt och hållet. För övriga, förutom rågrannar, gäller som du anger, Post & Inrikes tidningars publikationer.

Men efter överklagandetiden, så ska det inte vara möjligt att överklaga till någon högre instans, som jag har förstått det också..
Helt rätt, fel av mig.
Kommunen ska skicka besluten.

Men däremot så även om kommunen skulle missa en rågranne så publiceras besluten oxå.
Så dom kan inte överklaga för att dom blev "missade" eller att nån har bedömt att dom inte är berörd av byggnationen.
 
Känns som om det alltid kommer finnas en väg runt.

I ett fall som detta, då vad som byggs inte överrensstämmer med vad sakägare fick yttra sig om måste överklagande vara möjligt. I informationen som går ut i medier är ju inte så detaljerade att byggspecifika detaljer anges. I detta fall verkar ju TS tro att allt är enligt vad han fick se tills han upptäcker att det faktiska bygget skiljer sig.
 
Ja antag att grannen kommer och visar ritningar på en friggebodsliknande byggnad vid tomtgränsen, sedan ändras ritningarna till att gälla en 50 våningars skyskrapa som täcker hela tomten (om en sådan detaljplan nu vore möjlig med antingen en villa eller skyskrapor). "Nej vadå överklaga, du har ju godkänt bygglovet...".
 
Då överklagar man inte, då anmäler det som ett olovligt byggande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.