Håller med föregående att ni nog behöver göra något åt markfukten. Borde kunna gå att göra utan att gräva jäms med byggnaderna, vilket kan vara en riskabel manöver.

Vart försvinner vattnet från stuprören?

Jag tycker fortfarande att ni ska ta dit en kunnig murare för rådgivning om putsen! Betala honom för rådgivning, så behöver ni inte känna att ni måste anlita honom till varje pris.

Det troliga är att huset en gång i tiden har varit putsat med ren kalkputs. Sedan ville man ha det bekvämt och "underhållsfritt" och har övergått cementhaltiga putser och murfärg. Hur mycket ren kalkputs är det kvar på era fasader? Bara om stora delar av fasaden fortfarande är kalkputs skulle jag fortsätta laga med kalkputs och på sikt ersätta alla cementhaltiga lagningar med kalkputs. Fördelen med kalkputs är att den är lättarbetad för en amatör, medan hantverkare tycker det är tidsödande med långa torkperioder mellan påslagen och lång eftervattning. Sedan finns det olika slags kalkputs, och även i den frågan behöver ni ta råd av någon som kan.

Det är också mycket möjligt att gården redan är helt omputsat med kc-puts. I så fall kan det vara lämpligt att fortsätta reparera med någon slags kc-puts, men den måste vara svagare än underlaget. Det kan en murare råda om. Muraren kan också hjälpa er med reparationer i första omgången, knacka ner alltför hårda lagningar och göra om dem. Sedan kan ni sköta det fortsatta underhållet på egen hand.

Vad gäller målning så avråder jag från äkta kalkfärg, med tanke på hur många byggnader ni har att sköta! Jag kalkar själv mitt hus eftersom jag gillar lystern av en kalkad vägg. MEN mitt hus har också lappats och lagats med cementhaltig puts och på de partierna fäster det inte något vidare, dvs man måste förnya kalkningen tämligen ofta för att det ska hålla sig snyggt. Och det är ganska mycket jobb med det! Det går bra med ett litet hus, men jag skulle inte vilka hålla på med detta på en gård med många byggnader!.

För en fasad som består av en blandning av olika putser så är silikat eller kc färg det ideala. Problemet är att då måste murfärgen blästras bort. Innan ni sätter igång en sådan opertion på alla era byggnader så vore det en god idé att pröva på en byggnad, eller kanske bara en vägg, vänta några år och se hur resultatet blir.

Fördelen med silikat och kc-färg är att de gifter sig med putsen. De lägger sig alltså inte som ett skikt, vilket en lösningsmedelsburen murfärg gör. Även om denna murfärg sägs "andas", så blir ju skiktet tjockare för varje ny ommålning. Om tidigare ägare har målat om varje gång han har lagat putsen så blir det ju till slut ganska tjockt med färg på väggen.

PS. Om ni skulle bestämma er för att låta putsa om hela gården med kalkputs, ja i så fall skulle äkta målarkalk vara en lämplig målning. Men annars avråder jag.
 
Redigerat:
Henrietta70 skrev:
Kan en erfaren murare svara på det efter att ha tittat - och hur vet jag att muraren kan sin sak?
För jag vet att förra ägaren har frågat efter råd innan hon har gjort nåt - då gäller att rådgivaren kan sin sak =O/
Ta råd av en murare/byggare som sysslar med byggnadsvård.
http://www.bevis.nu/
 
Henrietta70 skrev:
mycket_nu:
Dikning - vad betyder det axakt?

När det gäller gårdplanet och vatten upp till en halvmeter under markytan - räcker det inte med dränering runt husen?
Eftersom ni har ett stall så antar jag att det finns omkringliggande marker som antagligen är dikade för att leda bort vatten.

Står vattnet så högt som en halvmeter under markytan kan man misstänka att dikena har slammat igen eller att det har blivit stopp någonstans i ett rör om det handlar om täckdiken.

Om markerna omkring inte är era egna kan ni tala med markägaren, bönder kan sådant på sina fem fingrar.
 
Så - nu har vi pratat lite snabbt med bonden som äger åkrarna runtom:
Det är våra (förra ägarens) Popplar (30 meter kanske) som växer precis vid åkerdräneringen nedanför oss - som är boven i dramat med vatten i sista brunnen. Hade mina misstankar - men då säljaren så säkert påstod att bonden körrt sönder dräneringen så... Vad visste jag om dränering då =O) Nu har man ju läst och hunnit kolla upp även trädens påverkan på dräneringsledningar =O) Bifogar bild. På bilden med pilarna ser man dels var den helt översvämmade brunnen finns (stor pil) och längre upp på tomten vår lilla brunn med vatten i botten på.
Så dessa popplar ska väck!

Angående putsen som släpper på stallet, så skrev jag till företaget Målarkalk - http://www.malarkalk.se/sv/ - och fick svar! Kopierar svaret jag fick nedan:

Hej!
Att döma av bilderna och det du berättar så skulle jag säga att problemet är att fukten inte kommer ut i tillräckligt stor omfattning.
Man kan såklart diskutera om detta beror på att det är för mycket fukt i väggen eller om det är så att färgen inte kan släppa igenom tillräckligt.
Mitt tips är att du helt enkelt lappar och lagar med samma produkt igen och avvaktar och ser vad som sker efter dräneringen.
Om inte problemen försvinner så får man överväga att avlägsna KC-puts och murfärgen och ersätta med kalkprodukter som inte bara "andas" (oftast syftar man med "andas" på att färgen tillåter vattenånga att passera igenom) utan faktiskt släpper igenom fukt även då den är i vätskefas.
Det finns ju en risk att fukten inte alltid hinner förångas och avdunsta i tillräckligt stor omfattning med tanke på att det rör sig om ouppvärmda väggar...
Men som sagt, det är svårt att veta var problemet ligger, det kan mycket väl vara så att problemen försvinner eller minskar i tillräcklig omfattning efter dräneringen.
Med vänlig hälsning
MÅLARKALK AB
Daniel Nymberg
 
  • Poppel 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brunnarna.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, nu är jag verkligen ingen expert på detta, men er gårdsplan verkar ligga bra mycket högre än diket vid popplarna.

Man tycker att vattnet borde rinna undan bra redan nu. Är det kanske så att ni har väldigt tät lerjord som inte släpper igenom vattnet?

Det vore ju synd att fälla träden om det inte gör någon nytta. Diskutera gärna lite mer med bonden, dom brukar kunna det här med dränering, som sagt.
 
Håller med ovanstående!

Min första tanke var också att avrinningen från gården ner till popplarna borde vara bra med tanke på lutningen! Min andra tanke var att det i Skåne är det vanligt med täta skikt av lera som gör att vattnet har svårt att rinna nedåt. (har så själv) Jag misstänker att vattnet kan bli stående på gårdsplanen och om det inte kan rinna undan tillräckligt snabbt filtrera in i stallbyggnaden. På vilken sida stallbyggnaden hade ni våta fläckar? Inåt gårdsplan, eller utåt?

Hur som helst så är det viktigaste att gårdsplanen avvattnas effektivt. Kanske räcker inte det dräneringsystem som finns nu? Ta lite tid på er och observera hur ytvattnet beter er, snacka med bonden.

Popplar och dräneringsdike är ingen bra kombo! Men ni har förmodligen nytta av popplarna som vindskydd? Vem äger dräneringsrören i tomtgränen.? Ni eller bonden? Är detta stora rör som bönderna har grävt ner för att avvattna markerna och som någonstans ansluter till ett vattendrag? Har bonden problem med vattensjuk åker p.g.a. stopp i detta täckta dike?. Om han har intresse av att åtgärda detta kanske ni kan dela på kostnaden att gräva upp och rensa rören? Popplarna måste i så fall bort. Om han inte bryr sig, finns det något annat sätt som ni kan leda bort ert dagvatten än till diket vid popplarna? ansluta nedströms popplarna?

Bara några tankar, absolut ingen expert heller!

PS. Bra svar du fick från Målarkalk angående fasaden.
 
Redigerat:
Målarkalk verkar vara seriösa - därför la jag deras svar här =O)

Att fälla popplarna var inget krav från bonden =O) Det rä mest jag som tycker et är synd om dräneringen som bonden har och som är ett stort rör som leder ner i Tolånga i ån där.

Det är "siltig sand med underlag som är något grusig, något siltig" enlit analys. Silt = kornstorlek 0,002-0,06 mm.

Vi hinner inte fälla träden i år. Vår tanke var att förkorta de redan tidigre men nu när jag läst på har jag förstått att de inte faller hur som helst utan isf bryts av.
Men - de står alldeles för nära dräneringsröret. Och det är pga att röret har blivit skadat som det är vatten på åkern OCH på vägen. Det finns en brunn på andra sidan vägen även och den med är fyllt med vatten till brädden.
Jag ska ta reda på mer om det gamla täckdikesröret. Och hålla koll när vattnet sjunker undan.
Vi funderar på stenkista till dagvattnet.
Stenkista ska vi ha till dräneringen runt stallet.

Kan man lägga ihop dagvattnet från hus och stall och garaget med dräneringen? Det blir för stort med ett - två stycken?

Stallets fukt finns runt om - insidan och på utsidan, "nerstörms och uppströms" på väggarna. I golvet finns mest fukt nerstörms - i den halva som finns ner mot popplarna alltså.
 
Henrietta70 skrev:
Det är "siltig sand med underlag som är något grusig, något siltig" enlit analys. Silt = kornstorlek 0,002-0,06 mm. .
I alla fall inte lera. Överlåter åt experter att bedöma

Henrietta70 skrev:
Men - de står alldeles för nära dräneringsröret. Och det är pga att röret har blivit skadat som det är vatten på åkern OCH på vägen. Det finns en brunn på andra sidan vägen även och den med är fyllt med vatten till brädden..
Dikningen är troligtvis gjord med stora cementrör som inte så lätt går sönder. Jag misstänker att hela rörsystemet är fullproppat med rötter från popplarna. För att åtgärda detta behöver man ta bort popplarna, popplarnas rötter, eventuellt gräva upp rören för att kunna rensa dom från rötter. Då skulle ni bli av med översvämningen på vägen också. Det måste finnas någon ägare till detta rördike!?

Henrietta70 skrev:
Vi funderar på stenkista till dagvattnet.
Stenkista ska vi ha till dräneringen runt stallet...
Kan man lägga ihop dagvattnet från hus och stall och garaget med dräneringen? Det blir för stort med ett - två stycken?
Är förmodligen det enklaste lösningen på problemet. Gräventreprenören han råda om vilket som är bättre, en stor eller två mindre stenkistor. Men det ideala hade varit om ni hade kunnat ansluta dagvattnet till ett fungerande rördike.


Henrietta70 skrev:
Stallets fukt finns runt om - insidan och på utsidan
, "nerstörms och uppströms" på väggarna. I golvet finns mest fukt nerstörms - i den halva som finns ner mot popplarna alltså.
DET tycker jag är jättekonstigt, med tanke på tomtens lutning. Har ni observerat hur hängrännor och stuprännor beter sig vid kraftigt regn. Kanske kommer fukten uppifrån och inte nedifrån?

PS Om det inte finns några planer få att rensa rördiket, så nyttar det inte heller något att ta bort popplarna. Det kanske är därför bonden tycker att de kan vara kvar? Såvida det inte poppelrötterna riskerar att gå in i era nya stenkistor, förstås.......
 
Redigerat:
Stuprännor funkar som de ska.
Det finns en stor uteplats med cementplattor som är lagda direkt på lite sand i hörnet bostadshus/stallet i den änden som stallet är som blötast på golvet. Vi har pratat idag om att ta bort plattorna helt. Vi har ingen nytta av nån uteplats!

Popplarna är ju jättefina. MEN: de står alldeles brevid vår infiltrationsbädd oxå!!!!!!
Har lagt märke till att det luktar från luftningsrören och har precis läst om att det inte ska göra det. Så imorgon ska jag undersöka bädden.
Det lite märkliga är att popplarna är bara hälften så långa där de växer utanför filterbädden - och en del av träden har aldrig ens vuxit till sig.
Så - vi ska prata närmare med bonden om dräneringsrören på hans åker - han är dock en upptagen man så vet inte när exakt. Vi har ju ingen brådska. Om träden ska ner så hinner vi inte i år utan får ta det nästa höst/vår. Dräneringen av stallet är prioriet nummer ett!
 
Det var och ÄR inte det lättaste att hitta en i gamla metoder kunnig murare =O/

Resultatet har dock blivit att vi kommer att bila ner allt puts i alla fall på gaveln som är värst angripet (se nedan lite bilder från insidan...). Fönstret ska ändå väck där (vädermässigt mest påfrästad fasad). Och då kan vi göra om med nät. Och efter konstens alla regler.
Vi får se efter det hur det blir med resten av stallet...

Hur som helst skulle hönseriet storstädas (vi ska få kycklingar) och det är vår - dags att göra det. Hönseriet finns i denna gavelända.
Först DÅ =O/ kommer jag på att det har stått skivor och annat mög vid väggen på insidan. På bild nummer ett nedan ser man där det har stått.

Om ni går tillbaka till mitt första inlägg så finns bilder på utsidan på bilderna 3 och 4.

Jag fick inte reda på vad stallet är putsad med ursprungligen.
Men inne i hönshuset nu när jag knackat ner en del av det lösa bruket har jag sett att man har putsat ytskiktet med alldeles hård puts - under det är det bara sand kvar på de blöta ställerna.

Dessutom har man målat det svarta med samma färg som på utsidan - Codec lacknaftabaserad färg. På sina ställen har det betett sig nästan som plastfärg.
Det vita ovanför är kalk.
Jag håller på även att ta väck det svarta och kommer att kalka hela väggarna istället.

Muraren (en gammal gråhårig man) tyckte vi skulle använda putsbruk C invändigt - men jag tror han missade att jag skulle kalka på det sen. Jag tror det är för starkt. Vad tror ni? B bruk? Kan i se på bilderna nedan vad det tjocka putslagret är gjort av?

Det är en hel del bruk som måste bort ända ner till stenen. Och fyllas igen. Vad borde jag använda? Med tanke på att det ska kalkas sedan!
När det lagret som finns under ytlagret har torkat lossnar det genom att man bara skrapar på det. Som sand. På bilderna ser man lätt var det är blött. Tom bruket MELLAN stenarna försvinner =O(
Dessutom hade hon även putsat direkt på redan målade ytor (Codec färg) och använt tunna lager med kalk (verkar vara ren kalk, lite rosa aktigt vitt - syns till höger på alla tre sista bilderna) och målat sedan på detta med Codec färgen - på de ställerna är färgen som plastfärg och mycket blött!
På andra ställen är det tjocka lagret bruk så hårt att man får inte loss det ens med borrhammaren!

Det mycket kvar att knacka bort. Så väggarna är inte klara för att putsas ännu.
 
  • 120401 004.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 120328 045.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 120401 001minst.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 120401 002mindre.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 120401 003mindre.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojoj, ser inte bra ut! Går det att se vad muren är byggd av?

Med tanke på hur fuktiga och porösa dessa väggar är så skulle jag alla gånger putsa med rent kalkbruk och sedan måla med traditionell kalkmjölk. Men jag skulle låta väggarna torka upp ordentligt först!
Och kalkputs kan man inte jobba med om det inte är säkert frostfritt. Så därför skulle jag invänta sommaren.

Murare brukar inte vara så glada för att jobba med kalkputs av den enkla anledningen att det är längre torktid mellan påslagen och att man sedan måste eftervattna i flera dagar. Men du får väl lova sköta om vattningen för att övertyga honom.........

Om han absolut vill jobba med C-bruk (och om ni accepterar det) så funkar det att kalka ändå eftersom det är inomhus. Men det vita kommer inte tränga in i putsen på lika bra som det gör med kalkputs. Jag såg också att målarkalk har en förstärkt kalkfärg som också funkar på svag kc-puts, men den är bra mycket dyrare än den kalkmjölk man blandar själv utav Hammarkalk.
 
Vi gör själva jobbet - blir kanske perfekt att träna inne i hönseriet för att sedan ge sig på utsidan =O)

Precis min tanke - att låta torka, därför håller jag på att frilägga ytorna!

Sedan får vi helt enkelt ta go tid på oss. Har aldrig hållit i en murslev =O)

Materialet på gavelväggen är jag osäker på. Det är stora block. Mätte inte men man får ett hum om det på sista bilden, i mitten på raden längst ner vid golvet, det är ljus grått. Dessa block är ju större än i resten av stallet. Så det KAN vara så att gaveln har gett upp någon gång tidigare och man har murat om helt enkelt. Det är södersida och det blåser oftast syd-västifrån. Ska mäta imorgon ifall det skulle vara nån hjälp. De ser ut och vara gjorda av cement. Rätt purösa.

För mig känns kalkputs helt rätt - rent instinktivt! Trots att alla proffs vi pratat med säger annat.

Frågan jag kanske mest undrar nu på - hur fäster kalkbruk på lättbetongblock? Ifall dessa block nu är det.

Vi får ta det lugnt med hackandet och störandet av hänsen inohus märkte jag idag. När hönorna blir stressade så släpper de ut äggen för snabbt och skalet hinner itne torka innan ägget är ute - lite offtopic och här onödigt vetande - men bifogar en bild på hur det enda ägget såg ut som vi fick idag.
 
  • 120401 005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Henrietta70 skrev:
Vi gör själva jobbet - blir kanske perfekt att träna inne i hönseriet för att sedan ge sig på utsidan =O)

Precis min tanke - att låta torka, därför håller jag på att frilägga ytorna!

Sedan får vi helt enkelt ta go tid på oss. Har aldrig hållit i en murslev =O)

.
Det klarar ni säkert! Finns mycket info på nätet och så kan man fråga på detta underbara forum!

Håller själv på att lära mig detta med pustning, och tycker det är jättekul. Har dock inte gett mig på en hel vägg ännu, utan bara lagningar. (Ska bli spännande att se om de sitter kvar efter vintern!) Kalkputs är väldigt lätt att jobba med. Är smidigt så man kan forma det som en spackelmassa ungefär.

Tyvärr har jag ingen kunskap om vilka underlag som kalkputs fäster på. Om man nätar kan man nog få det att fästa på det mesta. Hoppas du får råd från andra om det!

Ser ut som att det är fönstret som är den värsta fuktboven. Eller?

Kul ägg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.