Nu har jag kollat in Bodums kakelugnar jag också. Fastnade verkligen för den kaklade versionen av Jasmin. En riktigt tung pjäs på 1800 kg !!! Försäljaren var den trevligaste hittills och han verkade mycket kunnig. Enligt honom klarar man sig på en eldning om dagen för att den skall hålla sig varm. Vad tror ni om det ?? Vad gäller fläkt så ville han påstå att denna var minst lika effektiv vad gäller sprida värme än de med fläkt i sig. Dessutom tyckte han att fläktarna mest låter istället för att sprida värmen.

Fick samma priser som Klas och de verkade väldigt bra. Skall försöka övertyga sambon att vi klarar oss utan fläkt och lite mindre glasluckor.

/ Niclas
 
Hej Klas !

Har fått byggbeskrivning på Bodums kakelugnar nu. Vid första anblicken såg det komplicerat ut men efter ett tag klarnade det. Det som jag är lite skeptisk över är att man drevar med eldfast rep mellan de två innersta elemeten. Håller det verkligen för "all" framtid. Sedan undrar jag om eldstaden kommer att hålla, keramiken går ju inte att byta ut. En annan fundering är om den sprider lika mycket värme under eldning som ugnarna med fläkt. Funderingarna är många alltså. Att den sedan håller värmen länge det tror jag verkligen på. Konstruktionen är snillrik, risken torde vara mycket lite att någonting spricker.

Fick för övrigt pris på Cronspisen Duo 103 idag. 40000 kr, installerad och klar och då ingår fläkt också. Är det ett hyfsat pris. Visserligen får man leva utan kakel men man vet att det kommer att fungera och att man får garantier på jobbet. Det blir ca 4000 kr dyrare en kakelugn från Bodum och ca 8000 dyrare än Kristina från Svenska Kakelugnar. Vad tror den samlade expertisen ???

Mvh / Niclas
 
Låter som ett vettigt pris tycker jag.(+att du slipper monteringen).Inget val är givet.Så man kan ju fundera-ihjäl sig igentligen.Jag gissar på att man ska nog inte räkna med att någon eldstad som används flitigt håller mer än 20år.

Klas
 
Hej igen!

Jag betalade 22000 för vår Renässans 102 inkl frakt från nibe. Det var väl lite special pris då. Tror att de ligger i härad runt 26000, så montaget är inte billigt.
Jag tog aldrig in något pris på montage, så jag vet inte vad det skulle ha vartit.
Så man sparar ju en hel del på att göra det skälv.

MVH

Pontus
 
Hejsan !

22000 kr inkl frakt var verkligen billigt. Priset för Renäsans 102 / Duo 103 ligger på 29500 plus 2500 kr i frakt. Skall man ha fläkt tillkommer 1450 kr. Just nu får man 10 % rabatt på materialet , inte på arbetet. Normalt sett kostar en Duo 103 med fläkt, frakt och montering 43000. Du måste ha gjort en bra affär Pontus. Innan jag bestämmer mig måste jag ta hem sotarn för en brandskyddskontroll. Skulle det vara några anmärkningar är det bäst att åtgärda dessa inna spisen monteras. Hörde förresten att en granne till mina föräldrar var tvungen att flytta en garderob som satt i anslutning till mustocken. Den har suttit där sedan 1965 och aldrig skapat något problem innan. Mitt hus är från 1926 så de kommer säkert att hitta något som är fel.

/ Niclas
 
Nu har jag äntligen bestämt mig !!!

Beställde en Cronspien Duo 103 i måndags. Hoppas bara den kommer att fungera bra. Nu börjar det mindre roliga. Den befintliga rörspisen skall huggas ned. Därefter skall fundamentet fixas till så att det är riktigt i våg, murstocken putsas om så att den blir fin. Tänker även göra en kontroll ifall jag behöver göra något med rökkanalen. Lättare att göra det innan kakelugnen monteras. Är lite rädd att rökgaserna kommer att skapa kondens i skorstenen. enligt Nibe skall det inte vara någon fara. Man har höjt tempen på rögaserna lite i den nya konstruktionen med sex kanaler. Ligger på 170-175 grader nu. Dessutom har man dubbelfunktion på spjället. Vid spiständning kör man inte ner rökgaserna via kanalsystemet utan direkt upp i skorsten. När brasan har tagit sig vänder man ner röken genom kanalsystemet. Låter bra i varje fall.


Mvh / Niclas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.