Idag flyttade jag vår avfuktare, som normalt håller till i tvättstugan/badrummet, för att placera den i ett rum som håller på att målas. Tanken var att snabbtorka färgen med avfuktaren. Jag stängde dörren och fönstret och satte igång avfuktaren. Efter två timmar tittade jag till torkningen, och kunde konstatera att det var varmt och fuktigt och att avfuktaren hade lämnat ifrån sig 1-2 dl vatten. Inte mycket till avfuktning alls således. Jag insåg att det är något fel med avfuktaren, och tog ned den till verkstaden för översyn. Ine i maskinen visade det sig vara osannolikt mycket damm. Den varma delen var helt täckt av en sån filtkaka som man brukar hitta i torktumlarens filter, men kompaktare. Inte så konstigt att den var ineffektiv! Detta trots att det finns någon sorts förfilter som skall hålla maskinen ren.

Jag skulle tro att det har kostat en massa ström till ingen, eller liten, nytta.

Dagens tips är att öppna era avfuktare och rengöra dem från damm. Tryckluft är nästan ett måste, liksom andningsmask om man inte kan hålla till utomhus. För de som inte mekar själv kan jag bara föreslå att lämna in era maskiner en gång om året för rengöring.
 
Jepp, det är lite som att sota pannan.
 
Vi har en avfuktare nere i källaren. Hur ofta bör man rengöra den?
 
Moki skrev:
Vi har en avfuktare nere i källaren. Hur ofta bör man rengöra den?
Det är ju lite svårt att veta hur mycket den går och hur ni har det i er källare ;) men en gång om året är säkert inte fel. Kolla en gång nu och se hur det ser ut. Rengör filtret oftare än så.
 
nja, vi har bara haft den i 5 månader ;-) men jag ska absolut hålla koll på det. :)
 
Intressant tips, har bara rengjort förfiltret tidigare men man bör som sagt nog ta o gräva lite djupare...
 
Ingen dum ide, särskilt med tanke på hur mycket den har använts när jag spacklar. Noterat en bit ner på att göra listan :D
 
Bra tips! Ska ta ut den i vårsolen och blåsa rent.
 
Min går inte ens att öppna. Eller jo, om jag lyckas hitta skruvmejslar, kors, med typ 40cm lång hals... Surt sa räven.
Men ett bra tips!
 
Göran.W
stew skrev:
Min går inte ens att öppna. Eller jo, om jag lyckas hitta skruvmejslar, kors, med typ 40cm lång hals... Surt sa räven.
Men ett bra tips!
Finns att köpa så långa skruv mejslar Biltema har haft det innan iaf.
Annars kan järn affären ta hem såna om dom inte har hemma
 
Kollade vår avfuktaren igår, förfiltret luddigt som vanligt men innandömet var rent.
 
Jag har två avfuktare. Båda av fabrikat Woods. Den ena i plåt (DS28?) och den andra i plast (MDE25?) Båda var luddiga inuti. Den i plast som avfuktar badrummet/tvättstugan var betydligt luddigare inuti än plåtmaskinen som avfuktar källaren. Jag borde försöka montera bättre filter. De som sitter i maskinen är helt värdelösa.
 
Hej hopp!
Vi har fått tips om att skaffa avfuktare då vi har ett enplanshus med källare (Gullrings/1968). Har ett element som är gammalt som gatan i tvättstugan som står på året runt givetvis.
Önskar tips från er som nu har avfuktare eller kan tycka att det kan vara bra om man som vi har torr luft rent generellt i huset.
Dessutom kvarstår det klassiska golvproblemet i gillestugan: träreglar på betong. Kan avfuktare även här vara bra? I övrigt är det ett rejält tilltaget självdrag i listerna (ca 510 mm).
:)
 
stew skrev:
Min går inte ens att öppna. Eller jo, om jag lyckas hitta skruvmejslar, kors, med typ 40cm lång hals... Surt sa räven.
Men ett bra tips!
Om hålet är tillräckligt stort för att få in en bithållare (med magnet, inte "låsring") så brukar jag skarva ihop ett antal bithållare tills jag får en tillräckligt lång mejsel :)

För att komma åt låsskruvarna till vårt väggfäste till tv'n i vardagsrummet måste jag använda 6-7 bithållare :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.