Har sett varianter där man skruvar av silen på kranen ibland kallad vattensparare och skruvar sedan dit en ny som har utgående slang i sidan och kopplar om till slangen när man trycker in knappen på duschhandtaget.
Denna lösning funkar rätt bra som dusch på landet tex.
 
Förstår egentligen inte varför. En toaborste kostar ju typ 10kr. Har fungerat i åratal och kommer säkert göra flera år framöver.
 
Dushen går förståss att använda till me än att agera toaborste.
 
ullberg
Hm, det huvudsakliga ändamålet här är väl att tvätta toastolen snarare än underredet. De produkter som länkas till är väl bidéblandare om jag förstår det rätt.

Jag har aldrig använt en bidé men känner att trycket som jag känner mig bekväm med i underlivet knappast borde räcka för att tvätta resterna av kollisionen mellan det som kommer ut ur densamma och porslinet, åtminstone finns det (ganska många) tillfällen där så är fallet.

Således, är trycket tillräckligt i en bidéblandare, när man har porslinsrengöring som sysselsättning?

/U
 
Har nu läst tråden med stor fascination, och blir inte klar på vad som skall tvättas efter uträttat behov, toastolen eller arslet?
 
MMR skrev:
Har nu läst tråden med stor fascination, och blir inte klar på vad som skall tvättas efter uträttat behov, toastolen eller arslet?
Som trådstartare så syftade jag på toastolen... eg tom att kunna få ungarna till att hålla efter sig själva:p
 
Nimajneb skrev:
Som trådstartare så syftade jag på toastolen... eg tom att kunna få ungarna till att hålla efter sig själva:p
Om ungarna inte sköter sig så bygg ett utedass åt dom som dom själva får ta hand om tömning osv...:p
 
Att rengöra toastolen med är den ganska värdelös däremot för tvättning både här och där är den mycket funktionell.
Borste nedåt, dusch uppåt.

Protte
 
  • Gilla
stiggr
  • Laddar…
Har du hittat den än?
 
husfrid skrev:
Har du hittat den än?
Innan jag letar vidare så har jag insett att duschen till massagebadkaret når fram till toan. Trycket blir ju inte detsamma men det kan nog kompenseras med att köra varmvatten.
Får se hur det går.
 
Jag undrar varför så många som engagerar sig i en sådan här tråd inte kan ta den ursprungliga frågeställaren på allvar utan i huvudsak använder tråden för att göra sig lustiga över frågeställaren och hans problem. Om bara de som hade något att tillföra hade skrivit svar så hade det bara varit 1/10-del att läsa igenom för att bilda sig en uppfattning om problemet.
Jag tycker också att det skulle vara utmärkt att ha en dush bredvid toiletten både för att tvätta sig själv på lämpliga ställen och för att göra ren toiletten såväl invändigt som utvändigt och här är inte en snuskig toaborste det optimala hjälpmedlet.
Frågeställaren hade som jag förstått det själv hittat den typ av lösningar som vi normalt har i Sverige, dvs duschhantag kopplade till en handfatsblandare. Men oftast (så är det i mitt fall) så når man inte fram till handfatet om man sitter på toiletten och slangen kanske inte ens når fram till toiletten från handfatet. Jag skulle vilja ha en enkel termostatblandare på väggen bredvid toiletten och gärna också att duschhandtaget stod under konstant tryck (det blir lättare då att påbörja spolning). Det finns ju armerade slangar som är godkända för konstant tryck på 10 kp och mer och det går självklart att göra ett duschhantag med på- och avstängning som också tål trycket. Frågan var: Var hittar man en sådan manick, inte om den behövs eller ej.
 
Jag har letat efter en handdusch av efterfrågad typ för användning i en tvättstuga för dusch av blommor etc. Av olika skäl letade jag först efter en dusch som INTE var kopplad till en blandare - någon sådan verkar dock inte finnas. Alla handduschar jag hittar förutsätter koppling till blandare och sådana har alla i sitt sortiment, FMM, Oras etc.
 
Egentligen är det bara ett duschhandtag med en enkel snabbventil på själva handtaget som behövs och som tål att stå under konstant tryck. Det andra som blandare och trycktålig slang finns ju redan att köpa. Kan möjligen ett luftmunstycke för högtrycksluft fungera. Dom har ju ett handtag som man öppnar munstycket med och då finns ju allt att köpa på Biltema. Men egentligen är det ett sådant här handdtag med avstängning som jag leter efter:
http://www.seasea.se/Vatten/Pumpar/Pentrypumpar
men det är väl osäkert om det är godkänt för 10 kp konstant tryck. Det är närmast tänkt för pentrypumpar i båtar och då har man oftast bara några få kilos tryck.
 
Redigerat:
Sätt en gardena koppling på duschblandaren så kan man använda den till att spola av hela badrummet. Då kan man välja slang efter hur stort rum man har.
 
För att komma åt både kallt- och varmt vatten har de jag sett varit kopplade via en liten c/c40 blandare monterad bredvid WC-stolen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.