Blåtand skrev:
Skulle personligen inte köpa byggnadsmaterial utomlands utan endas av kvalificerade bygghandlare som har råd att ha personer med kunskap (sk konsumentsäljare, proffssäljare) gällande byggnadsmaterial. Bygghandeln med dessa rådgivare fungerar som ett slags filter som tar bort de material som är olämpliga att bygga med jefter objektets art.

Exempel. Någon hade köpt betongsten på en av de nya "billiga" bygghandlarna utan rådgivare. Han murade sitt garage och blev i efterhand varse om att stenen inte klarade de hållfsthetskrav gällande tyngd som gäller. Han står nu i valet att riva eller leva med en dödsfälla. Detta skulle aldrig hänt om han pratat med ett proffs på en större bygghandel. Att jaga ören kan ofta bli oerhört dyrt när man måste riva och göra om.

Kom ihåg, allt som står på internet är inte sant. Detta forum tex Byggahus är inte en tillförlitlig källa till kundskap. De lever av annonser och produktplaceringar i artiklar. Villatidningen, hur& Hem mfl är heller inga källor att lita på utan även de lever på produktplacering.
Hahaha

Så du menar att det inte finns kompetenta bygghandlare utomlands. Du va me en rolig prick ;)

Men det vore bra om du kunde vara mer tydlig när det gäller murblocken som inte går att bygga garage med, gärna lite länkar.
 
Så det FINNS verkligen mursten som inte håller för sin egen tyngd? Fräckt. Undrar vad den är tänkt att användas till?

Men det skulle vara bra om vi fick veta märke och modell, så inte fler köper den av misstag.
 
Blåtand skrev: Skulle personligen inte köpa byggnadsmaterial utomlands utan endas av kvalificerade bygghandlare som har råd att ha personer med kunskap (sk konsumentsäljare, proffssäljare) gällande byggnadsmaterial. Bygghandeln med dessa rådgivare fungerar som ett slags filter som tar bort de material som är olämpliga att bygga med jefter objektets art.

Exempel. Någon hade köpt betongsten på en av de nya "billiga" bygghandlarna utan rådgivare. Han murade sitt garage och blev i efterhand varse om att stenen inte klarade de hållfsthetskrav gällande tyngd som gäller. Han står nu i valet att riva eller leva med en dödsfälla. Detta skulle aldrig hänt om han pratat med ett proffs på en större bygghandel. Att jaga ören kan ofta bli oerhört dyrt när man måste riva och göra om.

Kom ihåg, allt som står på internet är inte sant. Detta forum tex Byggahus är inte en tillförlitlig källa till kundskap. De lever av annonser och produktplaceringar i artiklar. Villatidningen, hur& Hem mfl är heller inga källor att lita på utan även de lever på produktplacering.

Hahaha

Så du menar att det inte finns kompetenta bygghandlare utomlands. Du va me en rolig prick ;)

Men det vore bra om du kunde vara mer tydlig när det gäller murblocken som inte går att bygga garage med, gärna lite länkar.
__________________
.......or oatävööööööööö

Jo de är kanske kompetenta i bästa fall med vilka byggnadsregler som gäller i sitt land. Skulle personligen aldrig köpa ett hus som har en massa polska byggmaterial i sig. Framförallt inte isolering som någon tyckte var en bra ide tidigare.

Kommer inte ihåg vilken sort det var gällande murstenen men jag hoppas att du vet att det finns sten för olika ändamål. I fallet jag beskrev trodde killen att stenen var "riktig" mursten eftersom den såg liknande ut som sådan men den hade en annan hållfasthetsklass. I själva verket var stenen till för lägre yttermur eller liknande. Om en produkt på en "billighetsbygghandel" kostar mindre än hos handlare med säljare som ger råd kan du vara ganska säker på att det är nåt lurt bakom.
 
Eftersom du verkar så väldigt insatt i fallet med murstensgaraget så vore det väldigt givande om du ändå kunde gräva fram lite fakta så att fler kan dra nytta av denna lärdom.

Du skriver att du absolut inte skulle vilja köpa isolering utomlands.. Vad är det som gör just att du pekar ut isolering? Visst finns det olika kvaliteter men det gör det i Sverige åxå.
 
Nimajneb, Isolde

Anser att det är oanvarigt att rekommendera andra att köpa material utomlands. Ofta är vi som äger hus helt utelämnade till de som säljer material och vi "hoppas" att det är bra grejer. Om och jag säger Om du skall handla utomlands bör du ha kompeten och kunnande i regler godkännanden o.s.v. om vad som gäller på Svenska marknaden.

Jag säger inte att allt som finns utomlands är olämpligt men de har andra byggregler och krav. Man måste ju följa materialspecerna på bygghandlingar o.s.v. Den etablerade bygghandeln (som proffsen använder) är kunniga och kommer med råd gällande materialen som de kan. De kan även läsa de kravhandlingar du har med dig och rekommedera rätt produkter. Det verkar som många tror att bara för att man får ett råd i forum som dessa kan man lite på dem. Akta er säger jag. Det är bara ni själva som blir lidande när ni inser att ni köpt felaktiga eller olämpliga produkter i värsta fall,
 
  • Älska
Sema Deli1
  • Laddar…
Ang. murblocken så har det cirkulerat historier om Leca block från byggmax. de har tydligen lägre tryckhållfasthet än vissa andra märken. Om du ex. jämför datablad från byggmax med finja så har byggmaxblocken 2MPa, medan Finja håller 3 MPa som standard.

Jag har ingen aning om "byggstandard" är 2 eller 3 MPa. Jag tvivlar på att det spelar någon reel roll när man bygger en "vanlig" vägg. 2Mpa motsvarar (om jag räknar rätt) 200 ton per kvm. Om blocken är 20cm tjocka så kan du alltså belasta en 5m lång vägg med 200 ton. Det får vara ett j...t brett garage för att lasten från taket skall komma upp i sådana siffror.

Däremot så kan det kanske göra att man måste se över punktlasten där takstolar vilar på LECA blocken.
 
@ Blåtand.

Tvärtom!

Vi måste handla ännu mer utomlands, för att den svenska bygghandeln skall inse att deras vansinniga priser inte är acceptabla längre. Det finns ingen rimlig anledning till varför priset på identiska produkter skall öka med 100% eller ännu mer bara för att man tar färjan över till Sverige, ifrån kontinenten. Svenska handlare (oavsett bransch!) måste inse att de numera konkurrerar med hela EU och även USA i vissa fall.

(Det första jag gör varje gång jag funderar på att köpa nåt, är att lägga trettio sekunder på en prisjakt-sökning. Kostar saken mer än ca 500kr så kollar jag alltid med t ex idealo.de för att se om det är fördelaktigt att beställa ifrån Tyskland. Det är det ofta. Undantaget datorkomponenter)
 
Redigerat:
  • Gilla
anelie
  • Laddar…
Som ett egentligen självklart inlägg i debatten här så går det för mesta att handla svenskproducerat byggmaterial från England och Tyskland till lägre priser än i Sverige..även med frakten inräknat. Man kan ju tycka att det materialet borde vara acceptabelt för svenska byggnormer...
Och att man bygghandlare utan att pausa ger mig 15-25% "rabatt" bara jag öppnar konto hos dem visar ju att prissättningen är extremt hög gentemot konsument.
Med det sagt så finns det fortfarande bra med utrymme på marknaden för en svensk bygghandel online med bra priser...Byggmax har för hög fraktkostnad och lite dåligt utbud, och Bygghemma.se har alldeles för höga priser. En vaken entrepenör skulle kunna tjäna grova pengar
 
Blåtand, dina argument biter inte eftersom du inte kan eller vill ge konkreta exempel på vad som är så fruktansvärt farligt att köpa i en butik utanför Sveriges gränser.

Visst finns det både tuffare o mindre tuffa regler i andra länder men det handlar oftare om byggteknik och inte så mycket om material.

Jag kan dock medge att det finns en kategori som jag föredrar att handla i Skandinavien och det är utomhusfärg för träfasader, skulle vi däremot prata målning av någon form av "stenfasader" så är ju utbud och kvalitet bättre utomlands.

Ps ... Det är inte så att du har starka band till Beijer Bygg då du låter som en reklamfilm från dom.
 
Blåtand skrev:
Skulle personligen aldrig köpa ett hus som har en massa polska byggmaterial i sig. Framförallt inte isolering som någon tyckte var en bra ide tidigare.
Nämen, titta vad jag hittade i garaget! Kan det vara den där dååååliga polska isoleringen med lambda 0,033 som är såååå dålig, att jag knappt törs förvara det i garaget? Förresten, Saint-Gobain, det låter ju lurt - franskt på något sätt, och de kan väl inget om isolering, eller hur?
 
  • 201203051653.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nimajneb, Om jag säger så här då, Om man inte är byggingenjör/konstruktör och har kunskap om dessa material och vilka krav de klarar bör man lita på folk som jobbar med material till vardags. Om råden så kommer från Beijer, XL-Bygg, Optimera eller andra proffskedjor (kan hända att jag glömt ett par) så kan man vara säker på att dessa personer har kunskap gällande de material de säljer. De levererar dagligen ut mängder av material till våra största byggföretag NCC; SKANSKA, osv. Dessa bolag köper inte material som inte håller måttet. Det har ju iofs funnits material som tex. de där putsade väggarna som inte släppte ut fukten men som sagt det är sällan det blir sådana fall. Som kuriosa kom väl den tekniken från europa inte sant? :) Den klarade inte de Svenska förhållandena vill jag minnas?
 
Isolde, Hur mycket tjänade du på att köpa Isover isolering i Polen?
 
Saint Gobain är väl dom som sedan 40-50 år sedan äger det som en gång var gullfiber. Det måste ju betyda att Isover som tex Beijer säljer är skräp enligt Blåtands definition.
 
Som jag har fattat det så är vi i Norden ganska unika med att lägga putsbruk på trähus och här kan jag mycket väl tänka mig att det inte funkade om kör samma system för "stenhus" som för trähus.... Exakt som jag skrev.

Men ge upp nu och idiotförklara hela forumet, om att alla är dumma o enda sättet att få kvalitet är att gå till en dyr svensk firma och bara köpa dyra svenska produkter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.