Motorn i min Honda CRV (2002) skar för mig. Det var toppen som skar.

Enligt verkstaden så är det ny (begagnad) motor som gäller, och de sade 25-30 000 för det, inkl arbete. Min magkänsla säger att det är ett helt OK pris, men jag tänkte kolla med er vad ni tycker.
 
Jag har bytt motor på en Saab 9000 CSE. Motorn kostade 4.000 (från skroten) och arbetet drygt 10.000 vill jag minnas. Då var det svart och kompispris med rabatt på både motor och arbete. Det låter som att du fått ett helt ok pris.

Varför skar den? Gammal olja?
 
Troberg skrev:
Motorn i min Honda CRV (2002) skar för mig. Det var toppen som skar.
Vad menar du med att det var "toppen" som skar? Kolvarna går ju inte upp i topplocket utan vänder i blocket så toppen ska ju inte kunna skära i den meningen. Däremot kan man tänka sig att en kamaxel skurit. I vilket fall borde det räcka att byta toppen/kamaxlar/ventiler om det nu är på det viset.
 
låter som det vore billigare att renovera toppen?
 
Om ventilerna fastnat nere har ju kolvarna och vevstakarna antagligen tagit emot en del stryk.

Edit: priset verkar rimligt.
 
Redigerat:
Kan ju ha varit kamremmen som gått av och det blivit ventilsallad.Om man har tur så kan det räcka med en ny topp,som ju bör bli billigare.Mycket hänger på konstruktionen på motorn.
 
Det finns väl knappast någon modern motor som har så mycket utrymme i toppen att den klarar ett kamremsbrott? Dvs, om det inte är mos så är det bara tur. Det har jag haft en gång på en Diesel när dieselpumpen skar...
 
En kompis fick byta på sin V70 D5 för en par år sedan, notan slutade på 60papp.
Han var inte glad.
 
Varför skar den? Gammal olja?
Oklart än så länge, antingen var oljepumpen kass eller, troligare, så hade någon oljekanal kunkat igen. Oljan ver i stort sett ny.

Vad menar du med att det var "toppen" som skar? Kolvarna går ju inte upp i topplocket utan vänder i blocket så toppen ska ju inte kunna skära i den meningen. Däremot kan man tänka sig att en kamaxel skurit. I vilket fall borde det räcka att byta toppen/kamaxlar/ventiler om det nu är på det viset.
Än så länge har han bara öppnat toppen och konstaterat att kamaxeln skurit och det är mycket spån där.

Kan ju ha varit kamremmen som gått av och det blivit ventilsallad.
Nej, inte som det verkar.
 
Om den begagnade motorn är nyrenoverad så är det rätt bra pris. Man får ju i alla fall hoppas att de byter oljepump och kamrem/spännare för annars så är det inte ens lönt.
Sen så bör de kolla kompressionen på motorn och vid problem där, nya kolvringar, kanske plana toppen osv.

Jag hade kollat med någon annan vad de skall ha för att renovera toppen, byta oljepump och givetvis kamrem/spännare, det jobbet borde även kunna göras med blocket kvar i bilen. Finns firmor som pysslar med att t ex slipa toppar men de demonterar ju inte så du kolla runt lite efter nån som har kontakterna.

/Kent
 
Redigerat:
Priset för motor verkar rimligt (+arbete?) Har kamaxeln skurit är det motorbyte som gäller på den bilen. Men blir det så mycket dyrare att byta till en beg bil, de ligger väl på ca 60 000:-?
 
Redigerat:
Ett utmärkt tillfälle att elkonvertera bilen om du bor och pendlar till en storstad. :D

http://www.evalbum.com
 
Priset för motor verkar rimligt (+arbete?)
Det är inkl arbete.

Ett utmärkt tillfälle att elkonvertera bilen om du bor och pendlar till en storstad.
Jag bor i Borlänge, och kör ganska ofta längre sträckor, tex till Stockholm, så el är inte ett alternativ.

Att modifiera en motor till en ångmaskin hade däremot varit coolt!
 
Vad kostar en annan bil på Blocket? Då kan man plocka motorn och skicka resten till skrot. Eller köra med den nya om den funkar. :D
 
Liknande bilar ligger kring 70-100 kkr, och då är min i rätt bra skick. Inte lönt att köpa en för motorn, med andra ord.

Slutnotan hamnade förresten på 31168, och då bytte de lite annat stuff också, framför allt remmarna (kam och generator), plus naturligtvis olja och oljefilter. Ska hämta den imorgon och höra "obduktionsrapporten" på gamla motorn...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.