• DSC_0639.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade testat med stålborste, handjaga eller på vinkelslipen.
 
Det handlar om flera hundra stenar...

Det måste bli nån vätska. Annars kommer jag att riva bort allt mitt hår! :surprised:

Har fått ett tips av MathiasS att testa Biltemas trallrent.

Fy vad jag är arg! Bara en månad ifrån huset!
 
Har iofs ingen egen erfarenhet av problemet. Jag tror med betoning på tror, att om du bara låter det vara så kommer dels färegn från kottarna att blekas och sugas v idare in i stenen. Dels kommer stenen med naturligt åldrande att växla färg så att detta inte syns lika mycket.
 
Frågan är väl vad som hänt.. jag tycker att stenarna ser lite vitaktiga ut. Kan det vara kalkutfällning på ytan på dem, och att tallkottarna (nu ska vi inte skylla på tallkottarna) innehåller något surt som löser upp kalkutfällningarna?

OM det är så ska du inte tvätta bort något utan snarare hälla ättika på hela uppfarten. Eller bara acceptera att naturen gör lite missprydande saker med din stenläggning... det hör liksom till, tror jag. Dessutom lär du få liknande "problem" om du använder ogräsättika längre fram.
 
Kottarna har ramlat ner från tallen och läggat där i ca 1 mån. Först i slask sen under snön. Då vi plockade bort dessa var redan en massa stenar bruna. Och nej, är inte vändbara.
Har testat med sten och fasad tvätt och högtryck. Själva stenarna blev rena från smuts och mossa. Men det bruna sitter som...

Ska kolla Biltemas och Klorin.
 
Mikael_L
Samla ihop kottar utav bara h**.
Som du sprider ut över all sten, och efter en månad så har allt samma färg. :cool:


Som du förstår, har jag inga speciella idéer. :confused:
 
Jag skulle se tiden an. Kanske fläckarna bleks bort med tiden?
Man kan spara mycket energi genom att vänta på att problem försvinner av sig själva, i stället för att genast vidta åtgärder......;)
 
Ok. Tack Er alla!

P.s. Nu ska det samlas kottar... ;)
 
Kalla det "patina", "levande struktur", "ekologiskt anpassat" eller nåt, och se glad ut!
 
Stör det dig verkligen så mycket? Det är ju inte vardagsrummet.

Det kommer nog att jämna ut sig med tiden, kottarna faller ju inte på samma fläck varje gång.

Annars finns KBT... ;)
 
b8q skrev:
Kalla det "patina", "levande struktur", "ekologiskt anpassat" eller nåt, och se glad ut!
Jag kan köra förbi dig med några hundra kilo tallkottar ... Då får du levande struktur på uppfarten.
Vill du verkligen ha det? :wow:
 
BigGitt skrev:
Jag kan köra förbi dig med några hundra kilo tallkottar ... Då får du levande struktur på uppfarten.
Vill du verkligen ha det? :wow:
Min uppfart är grus, och jag har en egen tall, men tack ändå.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.