Nu till nästa fråga :)

Hur mycket får man bygga ut ett fritids hus innan det kallas som nybyggnation?

Enligt kommunen får jag bygga ut 30m2 eller max 50% av husets storlek utan bygglov.

Då är frågan hur mycket man får bygga till MED bygglov innan det klassas som nybygge.
(kommunen tillåter inte nybygge i området)

Huset är idag på 50 m2 + källare.
 
Redigerat:
Det kan bara din kommun svara på. Du måste fråga dem.
 
Det var det jag var rädd för, att det inte fanns klarare regler.

Vissa antyder på att om man dockar ihop fritidshuset med en tillbyggnad så är det just en tillbyggnad oavsett tillbyggnadens storlek.
Vill gärna bygga ut minst 70 m2 så att totalytan blir 120m2.
Är rädd att kommunen tycker att man har ändrat på husets karaktär för mycket för att det ska vara ok för dom?!
 
Det är olika regler kommun till kommun.
 
Tänkte jag skulle ha lite "kött" på benen inför morgondagen då jag ska tala med kommunen.

Men men...
 
Hemmakatten
Vad du får bygga eller inte hänger ihop med kommunens intentioner med fritidshusområdet.

Många fritidshusområden håller på att bli permanenthusområden snarare är dito fritidshus. De flesta kommuner vill undvika detta eftersom det då finns större krav på infrastruktur såsom skolskjuts, gatubelysning, dagis mm. Fritidshusområdet kanske inte heller har tillräckligt med vatten så det räcker till åretruntboende, eller så ligger det i ett känsligt område där det är problem med avlopp.

Å andra sidan är det många områden som blir permanentboende. men då har kommunen tagit det i "sin egen takt".dvs. ny detaljplan, indragning av kommunalt VA.

Den gräns du skriver om max 30kvm eller 50% antyder att kommunen nog vill ha kvar detta som fritidshusområde och genom att hålla husen små till ytan begränsar det antalet personer som kan tänka sig bo där permanent.
 
Katten

Det är inget sommarstugs område.
Dom flesta husen är villor i området.
kommunalt v/a finns i huset.

Det där med 30m2 var utan bygglov.
Frågan var om det finns några riktlinjer för hur mycket man får bygga till MED bygglov utan att det klassas som nybygge.
 
Redigerat:
Nybygge är det när du inte har någon byggnad där. Till exempel om du river befintligt o bygger nytt.

Bygger du ut bef byggnad så är det per definition en tillbyggnad.
 
Tack Ricken.

Jag har ett hus på tomten med kommunalt v/a som sagt.
Det borde det inte finnas något som hindrar mig juridiskt att bygga till den nuvarande kåken från 50 till 120 m2.
Alltså en tillbyggnad på 70 m2.
 
Tillbyggnad är det kanske, men jag gissar att det bedöms som nybygge i ditt fall. En klassisk gräns är när man bygger till mer än 100%, men det varierar nog från fall till fall.
 
Du får bygga i två etapper annars så du kan nyttja rot.
 
haavard skrev:
Tillbyggnad är det kanske, men jag gissar att det bedöms som nybygge i ditt fall. En klassisk gräns är när man bygger till mer än 100%, men det varierar nog från fall till fall.
Jag håller inte med. I vissa fall kan man anse att tillbyggnaden är så pass omfattande att hela byggnaden ska klara dagens tillgänglighetskrav osv.

Men för att det ska bli patrull för TS så måste det bedömmas som att tomten inte ännu är ianspråktagen/bebyggd.

Kommunen kan inte neka fastighetsägaren bygglov på grunderna att inge nybyggnationer tillåts i området.
 
Jag vet ett exempel där ett 50 kvm hus var för nära en stor väg. Fastighetsägaren kunde inte nekas att bygga till, men när han ville bygga till 100 kvm blev det stopp eftersom det då räknades som nybygge.

Om det var rätt eller fel vet jag dock inte.
 
haavard skrev:
Jag vet ett exempel där ett 50 kvm hus var för nära en stor väg. Fastighetsägaren kunde inte nekas att bygga till, men när han ville bygga till 100 kvm blev det stopp eftersom det då räknades som nybygge.

Om det var rätt eller fel vet jag dock inte.
Det finns inget i pbl som säger att en specifik yta på tillbyggnad så räknas det som nybygge.

Det kan finnas hundra andra anledningar att avslå ett bygglov nära väg. Men jag skulle hävda att dom har fel om dom avslår lovet på dom grunderna.
 
Ricken skrev:
Det finns inget i pbl som säger att en specifik yta på tillbyggnad så räknas det som nybygge.

Det kan finnas hundra andra anledningar att avslå ett bygglov nära väg. Men jag skulle hävda att dom har fel om dom avslår lovet på dom grunderna.
Vilken soppa, inga kara regler.. suck.
I mitt fall har jag ingen väg eller annat buller
ivägen i alla fall.
Om 1 timma o 25 minuter rycker jag i dörrarna hos kommunen och får förhoppningsvis svar på frågan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.