Pro framer skrev:
Skriver bara det som funkar!!! Mer behöver man inte analysera eller?? Kan ju hålla det enkelt så att alla förstår!
Ja fast håller man det enkelt så som det "funkar" kan man lika gärna skippa försäkringen också för kommer du till försäkringsbolaget så får du avslag. De flesta tror jag har tänkt att följa branschreglerna.

Ska du ändå bygga så det funkar så är inte kartonggips nåt problem heller.

Bygger du cc 45 med våtrumskiva som föreskriver cc 30 (vilket många gör) så kan du hänvisa till att det funkar hur mkt du vill, jag skulle ändå avslå försäkringsskada och det skulle de flesta om inte alla skadereglerare
 
TS undrade över reglar och cc använd 45x70 ,cc 300 eller 450 beroende på skivans bredd och använd rätt skiva (godkänd).
 
Det talas otroligt mycket om vilka "regler" som man skall använda runt om i olika forum och mellan hantverkare.
Den bästa rekommendation jag har att ge är att fråga sitt försäkringsbolag vilka regler DOM vill att man skall följa, för om nåt händer, oavsett anledning så är det ju försäkringsbolaget som skall kontaktas. Och har man då haft en dialog med dom, givetvis skriftligen, så har man kommit en bra bit på vägen.
För det finns ju olika regler som sagt, och det finns tydligen situationer då dessa regler, tex GVK Golvbranschens Våtrums Kontroll (vid användande av plastmatta) eller BBV Byggkeramikrådets branschregler för våtrum (vid användande av kakel) inte är överens.

//
 
Torpalainen skrev:
Det talas otroligt mycket om vilka "regler" som man skall använda runt om i olika forum och mellan hantverkare.
Den bästa rekommendation jag har att ge är att fråga sitt försäkringsbolag vilka regler DOM vill att man skall följa, för om nåt händer, oavsett anledning så är det ju försäkringsbolaget som skall kontaktas. Och har man då haft en dialog med dom, givetvis skriftligen, så har man kommit en bra bit på vägen.
För det finns ju olika regler som sagt, och det finns tydligen situationer då dessa regler, tex GVK Golvbranschens Våtrums Kontroll (vid användande av plastmatta) eller BBV Byggkeramikrådets branschregler för våtrum (vid användande av kakel) inte är överens.

//
Finns inget svenskt försäkringsbolag som lägger sig i vilken branschorganisation som skall följas mer än att någon skall följas och då till punkt och pricka ej blandas.

För övrigt är tiden förbi när GVK endast gällde plastmatta, de är idag branschregler för keramisk beklädnad också.

Visst kan man ha kontakt med försäkringsbolaget men det viktiga är då att följa vad villkoret säger och inte vad enskild skadereglerare (eller ännu värre enskild handläggare) säger
 
Mikael_L
Jag drog till med 45x70-reglar i cc300.
Sen OSB innan mineritskivan.

Då behövde jag helt enkelt inte gräva ner mig något mer i konstruktionskraven. Till kostnaden av några reglar. Kändes enklast.
 
Mikael_L skrev:
Jag drog till med 45x70-reglar i cc300.
Sen OSB innan mineritskivan.

Då behövde jag helt enkelt inte gräva ner mig något mer i konstruktionskraven. Till kostnaden av några reglar. Kändes enklast.
Låter bra
 
Har rivit lite mer nu och upptäckt att väggarna verkar vara någon typ av prefabricerad innerväggsmodul de har en ram av 45*45 reglar som sedan beklätts av råspont på båda sidor.

Om jag ska byta ut 45*45 reglarna till 70*45 så Känns det som jag inte kommer få bort dessa utan att ta ner hela vägg/väggar in till intilliggande sovrum :x

Ev kanske man skulle kunna behålla 45*45 reglarna och köra cc 30 eller mindre och sedan kortla upp ganska kraftigt, efter det monterna osd-skiva och "våtrumsgips" (borde gå att få stabilt)
Men då var det någon som skrev att jag inte får in rör i rör lösning.

är 45*45 helt uteslutet oavsett hur mycket man "förstärker"?

/RF
 
klypert skrev:
Har rivit lite mer nu och upptäckt att väggarna verkar vara någon typ av prefabricerad innerväggsmodul de har en ram av 45*45 reglar som sedan beklätts av råspont på båda sidor.

Om jag ska byta ut 45*45 reglarna till 70*45 så Känns det som jag inte kommer få bort dessa utan att ta ner hela vägg/väggar in till intilliggande sovrum :x

Ev kanske man skulle kunna behålla 45*45 reglarna och köra cc 30 eller mindre och sedan kortla upp ganska kraftigt, efter det monterna osd-skiva och "våtrumsgips" (borde gå att få stabilt)
Men då var det någon som skrev att jag inte får in rör i rör lösning.

är 45*45 helt uteslutet oavsett hur mycket man "förstärker"?

/RF
Om du har bra med utrymme från början så kan du bygga på väggarna utanför dom gamla! Eller så får du stadga upp dom gamla med 2x träskiva och våtrums gips men du får du ha utan på liggande rör om du inte ta prisol rör för dom kanske du kan få in i väggen eftersom dom inte bygger så mkt
 
Mikael_L skrev:
Jag drog till med 45x70-reglar i cc300.
Sen OSB innan mineritskivan.

Då behövde jag helt enkelt inte gräva ner mig något mer i konstruktionskraven. Till kostnaden av några reglar. Kändes enklast.
Här sätter vi nog fingret på den största skillnaden mellan skickliga yrkesmän och pålästa GDSare.
Yrkesmännen optimerar kostnaden, GDSarna överdriver dimensioneringen.

Jag är för övrigt inte kritisk till nån av grupperingarna så ingen väger in nån flame-bait i detta :thumbdown:
 
...och detta är GDSarens viktigaste regel att hålla sig till! Det blir sällan fel att överdimensionera och bygga stadigare än vad som behövs. Lite högre materialkostnad, lite mer tid går åt. Ett lågt pris att betala!
 
Mikael_L
Nik206 skrev:
Här sätter vi nog fingret på den största skillnaden mellan skickliga yrkesmän och pålästa GDSare.
Yrkesmännen optimerar kostnaden, GDSarna överdriver dimensioneringen.

Jag är för övrigt inte kritisk till nån av grupperingarna så ingen väger in nån flame-bait i detta :thumbdown:
Ja gör man ett badrum i veckan, året runt, är det helt klart värt att läsa på ordentligt och spara några hundringar per badrum i onödig virkeskostnad.
Jag ser inget fel med det, tvärtom. Jag har jobbat inom företag där man kan suboptimera på varje skruv för att tjäna något öre. På en hel årsproduktion blir det ändå lönsamt att optimera. Bara sunt affärsdrivande enligt mig.
 
Varför ta bort råsponten?
 
GoForIt skrev:
Varför ta bort råsponten?
jag gör om hela planeringen och ska flytta runt toalett mm, lite nya eldosor ska in men huvudsyftet att ta bort sponten var att kunna regla upp väggen mer.

tyvärr vill jag inte ta nå mer av det lilla badrum som vi har, så lutar allt mer åt att hela väggen åker ner.

/RF
 
Anleding till att man vill ha en stabil vägg är att undvika att det spricker i fogarna mellan kakelplattor.

3 alternativ fukar utärkt

cc 60 med
*
 
Edward_E skrev:
Anledning till att man vill ha en stabil vägg är att undvika att det spricker i fogarna mellan kakelplattor.

3 alternativ fukar utärkt

cc 60 med
*
Ops blev nåt fel

1)
cc 60 med råspont + gips

2)
cc 60 med OSB + gips

3)
cc 60 med 2 lager gips

4)
cc 30 med gips direkt på reglar

Själv lät jag råsponten vara kvar.
Bröt upp en del för att lägga PVC rör till nya elutag och monterade tillbaks.
Stabilt och bra att ha 16 mm trä som underlag.
Inget snack om 30 regling med sånt stabilt underlag

Det här med våtrumsgips eller vanligt gips har inget med reglar att göra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.