Hej,
Vi gick och blev sugna på att återanvända regnvatten till toaletter och tvättmaskin i ett nytt hus som vi planerar. Åsikterna från arkitekter om detta varierar minst sagt:
a) Ja, klockrent!
b) Det skulle jag inte rekommendera annat än till biltvätt och vattna i trädgård. Om du vill använda inne så måste du ha dyra filter (som också måste bytas) eftersom vattnet blir smutsigt på tak och i stuprör. Och även om du har filter så kommer vattnet till slut att lukta illa och bli missfärgat.

Någon som har erfaranhet att dela med sig av? Jag har inte hittat något i forumet om användning inomhus men har jag missat det så knäpp mig på näsan snälla.
/Heike
 
Var ska ni bygga? Luxemburg eller Sverige?
Normalt i Sverige har vi inte vattenbrist så av den anledningen finns ingen anledning.
Vatten kostar ingen förmögenhet heller så det blir nog svårt att räkna hem tankar, pumpar, hydroforer, ventiler och övervakningssystem som kopplar över till det vanliga vattensystemet när det är torka.

Hur det är i Luxemburg har jag ingen aning om.

Protte
 
Jag skulle då definitivt inte använda vattnet till att tvätta kläder i.

Till toastolen kanske de funkar, men som du själv skriver så måste den då säkert rengöras oftare.

Enda anledningen att ta vara på regnvatten torde väl vara för att värna om naturen.. Knappast ekonomiskt försvarsbart iaf
 
Man värnar nog inte om naturen, det har väl ingen större betydelse om man använder regnvatten från området runt vattenverket eller runt huset, avloppet hamnar ju ändå på samma ställe (mer eller mindre i naturen).

Protte
 
Håller med prototypen, ska man värna om miljön så ska minska avloppsanvändandet så att reningsverket kan använda mindre kemikalier.
Nä, nyttja vattnet till att vattna i trädgården med så gör du lite insats.
 
Hej och tack för svar alla (ursäkta sent svar men vi har haft ögininfekterade barn här nere):

Ja, det är i Luxemburg vi bygger ch vatten här nere verkar kosta typ 2 eur per kbm. Vi har som regel bevattnings- och biltvättsförbud på somrarna (inte för att vi egetligen ägnar oss åt någotdera men en köpare av huset kanske är mera lagd åt det hållet). Det är ärligt talat inte kostnaden som drev detta utan mera känslan, men man vet ju förstås aldrig hur mycket vattenkostnaden kan dra iväg.

Just nu känns det som att den kanske rimligaste lösningen från bekvämlighets/kostnade/futureproofing perspektiv skulle vara att bara recycla till trädgård och biltvätt men ändå dra ett extra rör nerifrån garaget till de tre toalatterna och tvättstugan så att man kan hard-core-recycla om man vill/behöver. Gräva en större tank kan man ju alltid göra utifrån sen men man börjar ju knappast riva i väggarna om rör inte är draget från början.

Åsikter om den approachen om någon orkar? Några exra meter rör med installation kan ju inte vara så blodigt när dom ändå är på det?

Tack och bock!
/Heike
 
Hej

Jag har samma ide, jag bor i ett hus som har problem på ena sidan av huset eftersom varje gång det regnar så hinner inte vattnet rinna undan utan det blir en stor vatten pöl från allt vatten som kommer från taket och som borde gå ner i dräneringen i marken. Så min ide är att leda vattnet från taket till någon tank som jag sedan kan använda till WC eller tvätta bilen med.

Behöver man bygglov för att gräva ner en tank till regnvatten i tomten?
 
Gräv, fråga inte.
Strö sedan på lite gräsfrö.

P
 
Mikael_L
Alanl skrev:
Behöver man bygglov för att gräva ner en tank till regnvatten i tomten?
Nej.
Men fråga inte, en osäker bygglovshandläggare börjar genast att leta efter förbud. :D


Men tänk på några saker.
1. Hur klarar sig tanken i marken över tid?
Rostar den eller murknar en träställning runt den för att skydda tanken från jordtryck så riskerar du att marken plötsligt rasar ihop till ett stort hål om ett antal år. Och då gäller det att ingen råkar bli skadad om det händer. Detta gäller väl bara tankar över 1kbm, kan jag tänka.

2. Nedgrävda tankar har en enorm flytkraft, dom kommer helt upp genom markytan om dom inte är ordentligt förankrade. Tanken ska hållas ner av tyngder eller band motsvarande 1 ton per kubikmeter stor tanken är.

3. Se till att tanken har någon slags ventil för tömning vid botten, som du kan öppna på hösten. Annars står du där på våren med en tank helt full med is, när första vårsmältningen skickar flera kubikmeter smältvatten från taket.

4. Se till att vattnet kan brädda på något vis om den blir full.
 
Mikael_L
Och till hazeeta.
För att göra något för miljön är det betydligt mer verkningsfullt att sätta lite solpaneler på taket, eller isolera huset lite mer för att minska uppvärmning och /eller ac.

Eller inte slänga matrester, eller cykla till jobbet någon dag då och då. osv.
 
Tänkvärt är att regnvatten har ett väldigt lågt ph värde, det bör därför inte användas i ett kopparsystem, utan använd pex (plastslang). Ett vatten uppsamlat från tak inhehållet ofta en hög halt av koliforma och ev. E-coli bakterier då det kommer med mycket fågelbajs. Detta kan ge uppkomst av lukt och bör inte komma i kontakt med dricksvatten. Funkar nog till toa, annars är jag skeptisk till att vattentillgången skulle räcka till. Ska du lagra större mängder ska du montera UV-ljus.
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Och till hazeeta.
För att göra något för miljön är det betydligt mer verkningsfullt att sätta lite solpaneler på taket, eller isolera huset lite mer för att minska uppvärmning och /eller ac.

Eller inte slänga matrester, eller cykla till jobbet någon dag då och då. osv.
Att göra nåt för miljön är inte så enkelt som man kan tro, minskad energiförbrukning tex att ersätta den bränsletörstiga bilen med cykel gör bara att man spenderar pengarna på nåt annat som tär på miljön.

Bensin/diesel/villaolja är bland det miljövänligaste man kan lägga pengarna på eftersom det till största delen är skatt. Att lägga pengarna på shopping där största energianvändningen sker oskattat i Kina är betydligt sämre.
 
Så för att man betalar skatt är man miljövänlig?
 
cashking skrev:
Så för att man betalar skatt är man miljövänlig?
Ja pga att pengarna inte räcker till att handla så mycket bränsle tex om det är högskattat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.