Nu är jag äntligen klar med mit trappräcke! Det blev en hel del pill men det var det värt. Jag tänkte som så att om jag köper stolparna, underliggarna och överliggarna från Lundbergs och sen fixar rören från Ikea så blir det både billigt och ser proffsigt ut. Det är ju rören som kostar en jäkla massa från Lundbergs.

Överliggaren ligger på 110cm höjd enligt boverkets regelverk. Blev högre än det gamla men jag tänkte att det var bäst att följa regelverket och så var ju stolparna anpassade för den höjden. Jag är nöjd med slutresultatet hur som helst. Det jobbigaste var att borra alla hål för rören, materialet var sjukt segt att borra i. Limmad MDF.

429123_10150560091765426_535430425_9280856_348641473_n.jpg
 
Redigerat:
Snyggt!

Lite intressant att Boverkets regler i mångt och mycket är vägledning, inte krav.

Kravet är att ingen skall kunna skada sig, men exakta höjder etc är endast råd.
 
mycke_nu skrev:
Snyggt!

Lite intressant att Boverkets regler i mångt och mycket är vägledning, inte krav.

Kravet är att ingen skall kunna skada sig, men exakta höjder etc är endast råd.
Det är endast råd. Men om rådet säger 110 cm och du bygger 100 cm så sitter du i klistret om nån skadar sig.
 
Jo jag vet att det är en vägledning men det kändes enklare att följa det än att kapa stolparna som var anpassade efter den höjden. Jag tyckte att det var rätt så högt i början men nu tänker jag inte på det.
 
jättesnygga räcken! Smart att använda grundtal rören!
 
haavard skrev:
Det är endast råd. Men om rådet säger 110 cm och du bygger 100 cm så sitter du i klistret om nån skadar sig.
Tolkade det nog som att rådet är 90 cm i bostäder, men jag kanske läste fel?
 
Jag skrev bara efter siffran i WoberT's inlägg. Jag har inte BBR framför mig (och inte i huvudet heller) just nu...
 
I Lundbergs katalog med räcken står det så här: "8-9 räckespelare ger cirka en meter långt räcke vid 80/100mm avstånd mellan räckespelarna (se vidare i monteringsanvisningen) vilket är största föreskrivna mått enligt rekommendationer från Boverket. Föreskrivna mått! Största föreskrivna avstånd mellan räckespelarna = 100mm. Vid montering på plant golv är lägsta föreskrivna höjd = 1100mm. Vid montering i trappa är lägsta föreskrivna höjd =900mm Källa: Boverket (BFS 2008:6)"
 
Vi lät en verkstad svetsa ihop ett räcke i fyrkantsprofiler till loftet. Mycket nöjd med resultatet. Jag vet att det är klättringsbart men vi har inga barn och tanken är att skruva dit plexi vid behov.
 
  • IMG_0117.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
vanpire
  • Laddar…
pewa skrev:
Japp pinnarna är från Ikeas Grundtal vägghylla, 120 cm. den kostar 179 kr och då får man 6 st "pinnar". Helt klart oerhört mycket billigare än alla andra alternativ vi hittade.
Vi använde inte hela längden utan sågade ner dem till dryga metern.

[länk]

Lite pilligt var det att få dit pinnarna, Många hål att borra där det gällde borra rakt och lika på både uppe och nere.
Hålen i övre lejdaren gjorde vi lite djupare så vi kunde trycka upp den för att sedan släppa ner dem i det undre hålet. Det fungerade väldigt bra. Lite kreativa fick vi vara på något ställe så det var tur att vi planerat måla det vitt :) då syns inte spacklet vi fick fylla med.

Ps... Det syns på bilden var vi fick vara kreativa, eftersom vi på bilden har kvar tejpen som skulle hålla dem raka medans saker torkade :) mäta rätt är bra
Vilken diameter på borren använde du? Ska köpa borr och funderar på 17mm.
Hur kapade du rören?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.