Hej

Vi har nyligen tagit över familjens sommarhus från 1875. I ena halvan är golvdraget enormt och det går knappt att vistas där utom på sommaren. Vi vill gärna kunna åka dit även på påsken och vintern.

När vi bytte panel för sådär 10 år sedan såg vi att golvet liksom hade delat på sig längs ena kortsidan, så att det jag antar är trossbotten inte låg an mot innergolvet. Isoleringen måste ha trillat ur helt enkelt och ligger väl i den murade torpargrunden. Hur fixar man detta? Lyfter man huset (det är två våningar) eller sågar man upp golvet inifrån?

Jag kan verkligen ingenting om sånt här, så alla svar och kommentarer tas emot med stor tacksamhet. Jag ska försöka ta in offerter under våren och behöver också tips på vilken typ av firmor som gör den här typen av jobb.

Aspöanki
 
Om du bara misstänkter detta utan att kunna kontrollera borde väl det första steget vara att just kontrollera det. Om huset inte sjunkit, borde det gå att gräva sig under grundmuren på ett enstaka ställe för att komma åt krypgrunden (om det inte finns någon annan acesspunkt). Då kan du kanske se skadans omfattning.

Att lyfta huset låter radikalt. Jag tror snarare att det handlar om att lyfta loss ett golv, ta bort all gammal isolering, allt som är skadat för att sedan bygga upp det på nytt.
 
Oj, vad snabb du är - tack!

Som jag sa så kan jag ingenting. Torpargrund var förmodligen fel term. Om du tittar på min bild ser du huset, och att gräva nog inte funkar. Grunden är runt en meter hög, murad sten (förmodligen från tomten).

Aspöanki
 
Jag funderar på om man kan gå in med en kamera och kolla hur det ser ut under golvplankorna. Nån som har prövat det?
 
Kamera är naturligtvis ännu bättre, eller åtminstone mindre förstörande. Gå via kattgluggarna. Men om det går, montera kameran på en pinne/stör så att ni kommer in en bit.

Vid överlåtelse av min kåk användes bla kamera, men då man inte ser särskilt långt med kameran, blev det till att gräva ändå. Det slutade med att vi tog upp golvet (5-10 cm tjocka och upp till 40 cm breda plank), grävde ut lite jord, la singelbädd, återställde trossbotten och isolering.
 
Det känns som att det här kommer att bli ett jättejobb. Så vi vill nog ha lite koll innan vi börjar bryta upp golvet. Jag TROR att det är ett tomrum under golvbräderna, så trossbotten hänger nog mer eller mindre löst. Det får bli en kameraundersökning nästa gång vi är nere!

Och så bekräftade du ju att alternativet att lyfta huset för att komma åt vore svårt att genomföra.

Tusen tack för inputten!
 
Om nu huset är från 1875 så är det inte ens säkert att det någonsin funnits nån trossbotten. Ett golv bestående av enbart plankor direkt på golvbjälkarna är inget konstigt.
 
Nej, det är sant att man inte riktigt vet vad man kommer att hitta är man börjar peta - har vi märkt.:) Men trossbotten finns det, eller har funnits i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.