Eviljava. Jag förstår inte vart du vill komma. Vi har olika åsikter och vi har olika argument. Lägg fram dina argument och låt de som läser skapa sig en egen åsikt. Vad tillför du av intresse genom att kalla mina argument för ickeargument?

Grytor som sticker utanför bakkanten på hällen är mycket riktigt inga problem. Däremot kan de inte sticka ut framför hällen. De kan inte ens stå ända framme vid kanten på hällen eftersom man då ställer dem på touchkontrollerna. Därför hävdar jag att om man har ont om bänkyta så kan man utnyttja den bättre genom att välja en fristående spis.

Det betyder inte att jag förnekar dina argument för inbyggnadshäll. Det betyder inte att jag tycker att folk som väljer annorlunda än jag är dumma. Jag skriver det för att det kan vara bra att ha i åtanke för den som skall välja spis.

Erik
 
Avemo skrev:
Vad tillför du av intresse genom att kalla mina argument för ickeargument?
Var ser du att jag kallar dina argument för "ickeargument"? Jag skrev däremot att du beskriver ett "ickeproblem", vilket är en helt anan sak.

Anledningen till att jag ser det som ett ickeproblem är följande:
* Har man av någon anledning behov av att använda hällen som förvaringsyta för kastruller, kan man enkelt välja en större modell. Jag anser inte att man måste välja en fristående spis för att åstadkomma samma sak. Detta har varit mitt budskap hela tiden.

Vad jag sedan tillför av intresse kan jag inte svara på? Jag skriver för att uttrycka mina åsikter i denna fråga. Varken mer eller mindre.

Avemo skrev:
Det betyder inte att jag tycker att folk som väljer annorlunda än jag är dumma.
Det är det ingen som har påstått heller. Om jag har fått dig att känna så ber jag om ursäkt. Det har inte varit min avsikt.
 
Jag har aldrig pratat om att använda hällen som förvaringsyta. Jag pratar om att använda den som spis. Om man vill använda tre eller fyra kastruller eller stekpannor samtidigt och två av dem är stora har man bättre förutsättningar att få plats med det på en fristående spis än på en häll av samma bredd. Det har varit mitt budskap hela tiden. Har du aldrig upplevt det som ett problem är det bara att gratulera. Jag har däremot haft problem med det, och därmed kan även andra uppleva det som ett problem.
 
Avemo skrev:
Grytor som sticker utanför bakkanten på hällen är mycket riktigt inga problem. Däremot kan de inte sticka ut framför hällen. De kan inte ens stå ända framme vid kanten på hällen eftersom man då ställer dem på touchkontrollerna.
På vår Electrolux-häll så sitter touch-kontrollerna närmast bänkkanten till höger. Kastruller till vänster kan mycket väl sticka utanför kanten.
 
Avemo skrev:
Du kan välja att missförstå mig så mycket du vill. Jag påstår att en 60 cm bred inbyggnadshäll har betydligt mindre utrymme för kastruller och stekpannor än en 60 cm bred fristående spis. Att jämföra en 90 cm bred inbyggnadshäll med en 60 cm bred spis är inte speciellt relevant i detta sammanhang. Det finns även fristående spisar som är 70 eller 90 cm breda.

Om du säger att du sett en 60 cm bred inbyggnadshäll som har samma plats för grytor som en 60 cm spis kan jag revidera mitt påstående, men tills dess kan jag bara tala utifrån vad jag sett hittills.

Erik
Får erkänna att jag också "valt att missförstå dig". Följde er diskussion i tron om att det var 60 cm spis mot inbyggnadshällar generellt. Kanske för att man kan ha större häll till 60 skåp. Exempelvis kan jag i mitt kök välja på 60-spis eller en häll upp emot 80 cm (som får plats i 60-stommen). Blev nog lite lurad av det och det måste vara därför jag valde att missförstå dig.

Bra att det blev klarlagt iaf :).
 
Ibland är man inte så tydlig som man tror.
 
Något säger mig att den inte är i kategorin "billigt" ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.