Akta skallen bara. Mycket spik i råsponten!
 
daugaard skrev:
Ser fint ut!
Vad är det för märke på rören och vart köper man sånna?
Ventilationsbutiken.se, till exempel. Inte säkert de är bäst eller billigast, det är ett namn jag har i huvudet bara.
 
Mikael_L
Quist skrev:
Jag har dragit lite ventilation hemma till ett FTX-system och då använt mig huvudsakligen av plaströr. Med ingen tidigare erfarenhet av ventilationsdragning måste jag säga att det var väldigt lätt att jobba med plaströren.
Det ser bra ut det där. (y)
Kul att jag ska få se bilderna på forumet före IRL. :)

Bra att du har tränat, då får du komma och hjälpa mig om någon vecka. :cool:
 
Ser bra ut, Quist!
Varför valde du plast? Som jag förstår det finns en fördel i att man inte behöver skruva/popnita skarvar. Finns det fler fördelar/nackdelar?
Smaken är som baken, men jag tycker att det såg snyggare ut också. Vad nu det spelar för roll när jag ska bygga in allt :D.
 
Jag körde också plats och jag ångrar det lite. Visst det är grymt lätt att kapa o man slipper popnita. Men Hur mycket extra jobb är det igentligen att borra några hål o sätta i en nit? Det går ju snabbt.

Den största nackdelen jag tyckte med plaströren är att skarvarna sitter ju inte ihop. Rör sig rören lite så åker dom isär det kändes lite b-igt!
 
spararen skrev:
Det finns spiro med "klick"-funktion för den som inte vill nita. Men det är inget jag har testat i praktiken.
Bifogar länk:

[länk]
Vi har 15 montörer på jobbet som bara drar ventilation dagarna i ända, och ingen använder "click" systemet. Bra i teorin, suger i verkligheten.
För att uppnå styvheten i kanalerna så det inte rör sig behöver man skruva/nita kanalerna oavsett.Så det blir bara ytterligare ett moment som tar mer tid.
 
Lizzardo
Tjoa skrev:
ingen använder "click" systemet. suger i verkligheten.
Kanske det bästa och mest sanna som skrivits i detta forum ;)
På vår filial så har de slutat med click rören, jag tror nog att de flesta vägrar använda det
 
Jag verkar inte ha gått miste om någonting med andra ord... :p
 
spararen skrev:
Jag verkar inte ha gått miste om någonting med andra ord... :p
Jag råkade få ett sånt click rör när jag handlade en rörstump på coop utan att jag visste om/tänkte på det. När jag testmonterade hur jag skulle göra o sen ville ta isär o göra på ett annat sätt så gick ju inte skiten att ta isär. Snacka om att det vart en o annan svordom.... :mad:
 
gogu skrev:
Jag råkade få ett sånt click rör när jag handlade en rörstump på coop utan att jag visste om/tänkte på det. När jag testmonterade hur jag skulle göra o sen ville ta isär o göra på ett annat sätt så gick ju inte skiten att ta isär. Snacka om att det vart en o annan svordom.... :mad:
Jag ändrar mig igen. För tydligen har jag gått miste om ett antal svordomar. :D

Du menar alltså att det inte går att ta isär efter en provmontering? :eek: Låter ju inte klokt.

Som att knäppa bilbältet och sedan få skära loss sig... :thumbdown:
 
spararen skrev:
Du menar alltså att det inte går att ta isär efter en provmontering? :eek: Låter ju inte klokt.
Dom "går" att få isär men för att göra det måste man borra i varje låsklacka och sedan clicka-isär, jag får säga att det är nog en av dom sämsta produktutvecklingar jag sett.
 
FrittDrag_II skrev:
Dom "går" att få isär men för att göra det måste man borra i varje låsklacka och sedan clicka-isär, jag får säga att det är nog en av dom sämsta produktutvecklingar jag sett.
Med tanke på hur mycket jag skäms över att ha tipsat om produkten så kan man förstå hur den som dessutom satsat pengar på framtagningen av den känner sig....... :surprised:

Ja, det låter onekligen som en väldigt dålig produktutveckling när man tar fram något som kunderna inte verkar efterfråga.
 
Har på något sätt lyckats slå av e-post notifieringen vid nya meddelanden, därav extremt långsamt svar.


daugaard skrev:
Vad är det för märke på rören och vart köper man sånna?
Jag tror det är Uponor som tillverkar dem och jag köpte mina genom Ventilationsbutiken.se.


jaso skrev:
Varför valde du plast? Som jag förstår det finns en fördel i att man inte behöver skruva/popnita skarvar. Finns det fler fördelar/nackdelar?
Jag valde plast för att jag tyckte att det verkade enklast att jobba med, speciellt att kapa. Jag vet inte hur man bäst kapar spiro men tanken på att krypa runt med tigersåg eller vinkelslip uppe på tuppvinden lockade inte. Jag tycker plastsystemet var lättarbetat men jag har iofs. ingen som helst erfarenhet av hur det är att jobba med spiro.


gogu skrev:
Den största nackdelen jag tyckte med plaströren är att skarvarna sitter ju inte ihop. Rör sig rören lite så åker dom isär det kändes lite b-igt!
Det är inget jag har märkt. Jag tycker snarare att det var snudd på omöjligt att få isär två plaströr om man tryckt ihop dom ordentligt och det är väl det man kan ha emot systemet. Jag provmonterade därför utan skarvkopplingar och måttade med böjar etc. bredvid rören istället för att skjuta in dom.
I plåt/plast-skarvar använde jag drillskruv (självborrande) för att inte de ska kunna glida isär.
Jag har även fäst installationen vid takstolarna med hålband.


Mikael_L skrev:
Bra att du har tränat, då får du komma och hjälpa mig om någon vecka.
"Synd" att det tog så lång tid innan jag hittade tillbaka till tråden för jag antar att du är färdig nu? :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.