Frångick standardkaklet lite grann...
Fick denna offerten! Är det skäliga tillägg?

http://campl.us/h7W0ZTfUXYG

Förstår ju att allt kostar pengar men 200kr/kvm för större plattor, 125kr/kvm för antracitfog samt 100kr/kvm för att följa fog?
 
Photo deleted - om man följer länken
 
Ge lite mer fakta. Jag antar att det gäller en fördyring när du valt annat kakel än det som ingått i ex. ett nybygge av hus?

Vad menas med "följa fog"?
 
Nu ska vi se om offerten kom med....
Blev lite radfel när jag konverterade till bild men hoppas ni ser.

Följa fog hette "Fogföljning vägg/golv) Varför detta bara blir i badrummet där jag har stora plattor och dessutom tas priset för alla kvadratmetrar, både väggar och golv, kan jag tycka är lite lustigt..

Jag tyckte jag höll igen duktigt på extra kakel med material för ca 5000kr extra...men så kom det en arbetskostnad på 12-13000 för att lägga dit skiten. Tycker inte det är OK!
 
  • Kakeloffert.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser ut som ett ok pris?
Min plattsättare skulle ha över 30.000 för att kakla 30m2 väggar och 7m2 golv i bara arbetskostnad, så jag la det själv.
 
OK, detta är alltså en extra kostnad för utförande utöver standard. Du blir blåst. Stora plattor är lite svårare att sätta, kräver jämnare underlag osv. Men 20x20 är inte stora plattor, det är bara löjligt att kalla dem det. Det går snarare snabbare att sätta eftersom det blir färre plattor. Stora plattor har ofta "laserskuren kant", det försvårar också eftersom det kräver mycket högre noggrannhet. En vanlig kakelkant är ju lite svagt rundad, då tål man någon millimeters höjdskillnad mellan plattor. Med en skuren kant krävs mycket större precision.

Framförallt kostnaden för fog ser ut som det är HELA kostnaden, inte bara en ev. fördyring.
 
Detta är bara kostnader utöver standard ja. 20x20 ingår i bad, även 30x30 i hall det som är storlekstillägg är 40x40 i stora badrummet och 30x60 plattor i köket.
 
hempularen skrev:
Men 20x20 är inte stora plattor, det är bara löjligt att kalla dem det..
Såvitt jag förstår det är det bara de plattor som är över 30x30 som har en extra arbetskostnad. För de mindre plattorna är det väl en extrakostnad för materialet utöver standard? Om sedan 125 kr/m2 är rimligt för stora plattor eller inte skall jag låta vara osagt.
 
OK, jag lyckades inte läsa den infogade bilden så bra. De större plattorna kan säkert motivera ett tillägg, vet inte hur mycket som är rimligt.
 
Tillägget för stora plattor 40x40 i badet och 30x60 i köket är 200kr/kvm.
Tillägget för en mörkare antracitfärgad fog är 125kr/kvm (Alltså drygt 5000kr extra för en annan färg på fogen!)
Varför det är tillägg på Fogföljing i det stora badrummet med de stora plattorna och inte i det lilla vet jag ej..?
 
vår plattsättare satte 30*60 och och 60*120 utan extra kostnad gällde fondvägg kök två badrum och hallgolvet. kostade inte en krona extra. allt vi betalade va extra för kaklet..
 
Drygt 90.000 Sek skall kakelsättaren ha totalt exklusive kakel/klinker. Då är det:
12kvm golv i tvättstugan 20*20plattor
9kvm golv i hall 30*30plattor
18kvm golv i kök 30*60 plattor
30kvm golv/vägg i badrum 40*40plattor
25kvm golv/vägg i wc/dusch 20*20plattor
Varav 57kvm blir satt med mörk antracitfog som jag prutat ner till 65kr/kvm.
 
1051,4 kr/m2 är väl inte farligt?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.