Hej
Vi skall mura upp en torpargrund och undrar vad lägsta höjd som rekommenderas på "gjutgrunden" för att få det i nivå innan murningen. Räcker 10cm?

Mvh Lasse
 
menar du tjockleken på själva botten sulan??
 
Ja det är det jag tror jag menar, kan bara inte de rätta orden. Vi skall bygga en form på paddat singel som en fyrkantig åtta, där sedan muren skall muras.
Mvh
 
[quote author=Lasse_J link=board=Grund;num=1093810715;start=0#2 date=08/29/04 kl 22:23:29]Ja det är det jag tror jag menar, kan bara inte de rätta orden. Vi skall bygga en form på paddat singel som en fyrkantig åtta, där sedan muren skall muras.
Mvh [/quote

skulle rek. 20-25cm med en bra armeringsbur 3st 12mm järn i botten å 2st 10mm på toppen då får du garanterat en bra å stark bottensula att bygga vidare på
 
Räknade själv med 20 cm innan jag började räkna på antal säckar färdigbetong á 25 kg.

Vi måste göra detta på en helg för det är en utbyggnad av ett fritidshus, och vi kan inte få färdigbetong levererad på en lördag, som vi uppfattar det.

Vi behöver 0,85 m3 betong och en 25 kg säck ger 13 l färdig betong. det ger 65 säckar vilket är omöjligt?! att hantera med en betongblandare eller?

Tips emottages vänligen

Mvh
 
köp grus å makadam +standard betong..........då har du en slant över..........till en blandare
 
Kanske ett alternativ.
Ring och hör fall någon "betongbil" kan ta det på hemvägen (fall någon har den vägen förbi) fredag eftermiddag. Det är ju inte så mycket som skall dit.
Slipper mycket slit;)
 
det ger 65 säckar vilket är omöjligt?! att hantera med en betongblandare eller?
Nää det tycker jag inte, du blandar ca 2-3 säckar/gång*4/timme, teoretiskt blandar du det på en dag. I praktiken bör du nog räkna med två ;)
 
Men använd inte färdigbeton i säck, det blir ju ohyggligt dyrt.... köp StdCement och grus+ makadam istället. Kostar garanterat inte mer än hälften ! Och det hinner ni säkert på en dag.... borde inte vara något problem.
 
Vi gjöt med std cement sand o grus. 85 säckar cement på 12 timmar. JÄVLIGT tungt var det dock =)
 
Erik_D skrev:
Vi gjöt med std cement sand o grus. 85 säckar cement på 12 timmar. JÄVLIGT tungt var det dock =)
Lite nyfiken bara, hur många blandare körde ni med då?

/Nisse
 
De ska inte vara makadam utan singel!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.