Jag skall börja bygga en gjutform för en trappa om totalt 3 steg,
1½ steg hamnar mot putsad grund och den övesrsta delen kommer en bit upp på dagens panel. Självklart förstår jag att jag inte kan gjuta mot träpanel.
Utan jag har tänk att såga ut panelen efter trappans form +50mm marginal. DÅ kommer reglarna och vindpapp bli synliga och dessa kan jag inte heller gjuta mot. Nu är frågan. Kan jag sätta en tex mineritskiva direkt mot vindpappen utefter trappans form +5mm och gjuta emot den. Sedan sätter jag en plåt som går in under panelen och en bit ut på trappan för att ta emot allt vatten som rinner längs med väggen ner. Har ritat en skiss hur jag har tänkt.
Är jag ute och cyklar?
Finns det något annat sätt?
 
  • Trappa1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tja, jag är ingen expert men en mineritskiva låter väl som en bra ide. Alternativt att du bara sätter oljad plyfa eller formplyfa så att det går lite utanför och så att du kanske kan knacka loss denna efteråt (lite svårt att förstå hur trångt det eventuellt är).

Det enda jag blev fundersam om, är om du tänkt gjuta samman med den putsade grunden. En grundläggning till en annan lär röra sig mellan varandra och då orsaka sprickor. Normalt försöker man väl lägga någon form av gjutformsfog mellan, så att det finns möjlighet till rörelser utan sprickor.
 
Hej!
Jag hade inte rekommenderat att ha enbart en minerit mellan då mineriten är kapilärsugande lika betongen vilket gör att det leder fukten in i trästommen, däremot om du har en distans typ syllpapp eller liknande mellan minerit och trä går det bra ur det perspektivet.
Sedan bör du även tänka på vad som händer ifall det blir stående snö mot väggen på vintern, den kommer att tina och då kan det vattnet leta sig in över kanten på din minerit och in i konstruktionen.
Regnvatten i kombination med vind kommer även att pressas in i konstruktionen med den lösningen.


Bäst hade varit att inter gjuta trappan emot vägg, ha lite fritt mellan, säg 50 mm och så har du en plåt som täcker springan så du inte får snö och skräp liggande där.

//
 
  • Gilla
matte80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.