Har ett oisolerat garage på betongplatta idag som jag har stora planer på att göra om till bastu/tvättstuga samt sovrum.

Bastu/tvättstugan skall ha klinkersgolv medan sovrummet antagligen parkett.

Då det är tämligen trångt, vill jag ha så lite/tunn isolering som möjligt i väggar/tak/golv, men samtidigt skall det hålla normal innetemperatur utan att för den delen elda åt kråkorna.

GOLVET:
Betongplattan är på en krypgrund och har ca40cm luft mellan betongplattan och makadammet. Plattan är även lite isolerad (byggt i slutet på 60talet så med den standarden).
Är det till min fördel att plattan är på en krypgrund jämfört direkt på mark?

Hur gör jag med golvet??
Takhöjden är redan nu väldigt begränsad så det måste bli någon "enkel" lösning - max får det byggas upp 4-5cm, men hellre mindre!

VÄGGARNA:
En vägg är mot husets tegelvägg. Bör denna isoleras eller "räcker" det att ha tegelväggen som en innervägg?

De andra väggarna är bara tunn panel utan någon som helst isolering.
Hur mycket isolering bör jag ha i väggarna ch hur skall de vara uppbyggda (med plast - luftspalt - isolering etc?)
Även i väggarna gäller att jag vill att de ska byggas på så lite som möjligt, så bättre att använda cellplast?

TAKET:
Här är jag lite osäker på nuvarande konstruktion.
Hur mycket isolering bör jag ha i taket och hur skall uppbyggnad vara (luftspalt - plast - isolering - etc??)

Jag är väl medveten om byglovsfrågan.
VVS är tämligen enkelt att dra iom att jag har krypgrund.

Oerhört tacksam för tips och kommentarer!
 
ingen ? :(
 
Nu svarar jag i min egenskap av min signatur.
Golvet. Det är nog en fördel att plattan inte ligger på marken eftersom det är en 60-talskonstruktion, kunskapen om isolering har gått framåt. Men, vad består den "lilla isoleringen" av? Reglar, dimension, är isoleringen spån eller mineralull?
En tänkbar lösning är att spackla betonggolvet, lägga platonmatta, isolera med 70 mm cellplast (40-50 mm låter lite), 22 mm golvspånskiva, lumppapp eller foam + färdigt golv. OBS! Ventilerad golvsockel.
Hur stämmer det med anslutande golv, dörrar?
Med tanke på den begränsade takhöjden så kanske det är möjligt att isolera med cellplast underifrån, men trångt blir det ju med 40 cm och hur man fäster plasten vet jag inte, kanske limma.
Väggar. Jag tror inte att det blir ett problem att ha tegelväggen som innervägg förutsatt att det blir tätt där väggregeln möter teglet. Isoleringen bör väl vara så tjock som möjligt, kanske 15-20 cm.
Vilken dimension har väggreglarna idag?

Det är lite svårt att ge konkreta förslag eftersom du begränsar pga takhöjd etc
Taket. Konstruktion? Hur tänker du isolera? Inifrån eller riva taket och isolera utifrån?
 
Eftersom jag har planer på att göra samma sak som TS fyller jag på med mina funderingar och frågor...

Vårt garage har platta på mark. Gissar att plattan är oisolerad. Dock är väggar och tak isolerade idag. Taket vet jag inte hur tjockt det är, men väggarna har 10 cm mineralull. Måste dock ta ner en yttervägg på grund av att det gått fukt i den, så jag kommer passa på att isolera upp den ordentligt. Övriga väggar smackar jag bara på 45 mm isolering, dels för att få lite mer isolering och dels för att få en installationszon.

Min fundering handlar om golvet. Det rekommenderades 70 mm cellplast i tråden. Jag hade tänkt lägga laminat direkt på platonmattan. Att det blir kallt om fötterna är OK -- det ska bara vara gästrum. Men blir det stor värmeförlust nedåt om man gör så? Och i så fall varför just 70 mm?

Måste man ha golvspån på cellplasten? Inne i huset har jag lagt laminat direkt på cellplast i de rum där jag har vattenburen golvvärme. Funkar inte det på "vanlig" cellplast? Jag skulle kunna tänka mig platonmatta, cellplast, byggplast, lumppapp och slutligen laminat. Håller inte det?

För uppvärmningen kommer jag att sätta in en billig L/L-värmepump som håller 15 grader, för att sedan skruva upp elradiatorerna om någon ska använda rummet.
 
Hej båda. Ta inte min synpunkt om 70 mm isolering som en rekommendation, jag "tyckte" bara att det lät lite med 40-50 mm på en oisolerad betongplatta och att man bör passa på att isolera någorlunda ordentligt när man gör en omfattande renovering. Återigen så "tycker" jag att det finns risk för sviktande golv om du lägger ett 7-8 mm laminatgolv på cellplasten, det finns ju olika kvaliteter på cellplasten.
Men det är ju de praktiska förutsättningarna som bestämmer, tex takhöjd, golvhöjd i anslutande rum, etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.