Jag bor i ett BR-flerfamiljshus byggt i mitten av 50-talet. Ca 1990 gjorde man en större renovering som förutom stambyten också introducerade köksfläkt som går 24/7 och som suger luft ut från kök och badrum samt nya lägenhetsdörrar av säkerhetstyp med brevinkast. Tilluften till fläkten kommer via fönsterventiler i varje rum förutom köket och badrummet.

När nu en tätningslist i underkanten av min ytterdörr, listen är monterad på dörrfodret och tröskeln, började bli dålig ville jag byta ut den. Då råkade ordföranden i BR-föreningen komma förbi och påstå att jag inte skulle ha någon tätningslist där alls då dörren skulle bi svår att öppna, ventilationssystemet skulle bli obalanserat med för stort undertryck utan tilluft från trapphuset etc.
Jag sade att jag trodde han hade fel men avbröt monteringen av listen så länge.

Min uppfattning är att dörren ska vara så tät som möjligt för att ventileringen av de rum som är försedda med fönsterventiler ska fungera ordentligt. Vidare är ju lägenheten en brandcell och om trapphuset fylls med rök ska jag tryggt kunna stanna kvar i min lägenhet utan att få in mer rök och brandgaser än nödvändigt. Får man alltför stort undertryck i lägenheten, relativt trapphuset, kommer ju luften att strömma in via brevinkastet ändå. Listen medverkar också till att dämpa buller i båda riktningarna.

Ska jag ha tätningslist mot dörrbladets underkant eller inte?
 
Du ska ha tätningslist i dörren av precis dom anledningarna du skälv har kommit fram till.
 
Rent spontant känns det som om du har rätt. Om jag hade räknat på det så hade jag strävat efter att varje lägenhet var en fristående enhet sett till ventilation och tryck. Om man skall tillgodoräkna sig ventilation genom springor i ytterdörrarna måste man ju ta hänsyn till temperatur/tryckdifferensen som blir i trapphuset. Det känns bökigt om huset är högt. Jag vet inte hur högt huset är men lite tryckskillnad brukar man få stå ut med i högre hus. Dessutom är det rimligt att anta att om det satt en list där innan (som inte monterats av en kreativ bostadsrättsinnehavare) så var det nog någon någon gång som räknat på det där och kommit fram till att det skulle vara en sådan där.

Problemet med att ta luft från trapphuset är förutom blåsljud när folk springer i dörrarna också att man kan få smutsansamlingar i springorna. Det där har jag sett på relativt nybyggda hus, bland annat på JM's hus i Liljeholmen, Stockholm. Ser för jäkligt ut.

...men jag jobbar inte med ventilation så det är rena gissningar.
 
Huset är en vanlig 3-våningslimpa med tre trapphus och tre lägenheter per etage och trapp. För en massa år sen läste jag om byggteknik, 4-årig tekniskt byggprogram, inklusive brandskydd och ventilation och fick alltid lära mig att ventilationen aldrig skulle gå via trapphuset, dels för brandskyddets skull och för att undvika att gaser och dofter av skilda slag inte vandrar mellan lägenheterna. Redan då var man inte glad åt de brevlådeinkast som fanns i varje dörr och som delvis förstörde allt. Nuförtiden byggs ju och renoveras inte flerfamiljshus till att ha brevinkast överhuvudtaget.
Finns det exempel på ventilationskonstruktioner där man räknat medvetet med inkommande luft från trapphusen?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.