Jag har funderat lite på vilken slang jag vill ha mellan min Festoll CT22 och min Cyklon. Det verkar ju som det optimala är att sätta en 50mm slang där och sedan köra med 36 alt 27mm slang till verktygen.

Nu är det så att jag har en 50mm slang, men bara en vanlig, dvs inte antistatisk. Den skulle jag kunna korta ner så att den passar perfekt mellan dammsugaren och cyklonen. Sedan får man väl dra någon form av kopparledning mellan cyklonen och dammsugaren för att fixa jordning av AS-slangen till verktygen.

Frågan är om detta är en vettig lösning eller om jag ska krypa till korset och köpa 1,5m 50mm AS-slang för ändamålet?
 
Grejen är väl att när dammet far genom och gnids mot, en slang, skapas det statiska laddningar som en antistatisk slang som leder ström omedelbart leder bort.
Vad händer om du lägger in en oisolerad kopparledning inuti slangen och ansluter den till jordblecken? Själva slangen blir ju inte mer ledande för det men ledningen borde ju kunna ta bort i vart fall en del av den statiska spänning som byggs upp?
 
Jo, jag har funderat på att göra något sådant också. Fast det verkar ge ganska liten effekt eftersom slangen i sig är ganska isolerande.

Däremot så ska ju det mesta av materialet hamna i cyklonen, så om bara någon % av det åker vidare till själva dammsugaren kanske det är OK att ha en sämre slang där... Det borde ju inte bli så mycket som skapar statisk elektricitet då.
 
Har inte kommit till skott och byggt ihop mitt cyklonsystem baserat på Dust Deputy. Däremot använder jag DUAB:s 50mm "industrislang" (finns under tillbehör till spånsugar på deras hemsida) i mitt dammsugarsystem. Slangens innerdiameter är 50mm vilket passar perfekt på DD:n. Virar man två varv silvertejp runt slangen passar den utmärkt i 57mm-hålet på CT22/CTL26.
 
Är den där industrislangen antistatisk också? Det hade ju varit optimalt...
 
Nope, inte antistatisk men jag upplever det inte som ett problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.