Hej!

Har precis köpet ett renoveringsobjekt och haft 2 olika besiktningsmän som båda inte säger ngt om asbest. Nu har jag haft byggfirma på plats och de berättar att det är asbest i plastgolvet/eller om det var i limmet. Deras förslag var att inte ta bort mattorna och sanera utan istället lägga trägolvet på de gamla buckliga mattorna (från ca 1970). Känns lite mysko. Dels för den ev hälsorisken, dels för vad plasten kan ställa till med långsiktigt. Vad tycker ni?
 
ta kontakt med ett saneringsföretag som tar bort mattorna. De slipar även underlaget så att alla limrester försvinner. Det tar inte särskilt lång tid och är klart värt pengarna.
 
Tack! Kan detta på ngt sätt gå på ngn försäkring?
 
Ingen aning. Jag vet att asbestsanering ingick i vår försäkring, men det var/är i samband med en annan skada (brand). I vårt hus hade vi även eternitrör (som också innehåller asbest) som vi ville ta bort pga av att vi ska installera ftx ventilation i huset - där fick vi en offert från ett saneringsbolaget för att ta bort dom och där var arbetskostnaden den högsta kostnaden. Vad jag vill säga är att om du anlitar ett saneringsföretag kommer den största delen vara arbetskostnad och därmed ROT berättigad. Så var det iaf i vårt fall, men där blev det även så att försäkringsbolaget tog hela kostnaden.

Jag har dock väldigt svårt att tro att FB skulle ta det utan ngn annan skada.
 
Hälsomässigt är det OK att låta asbesten ligga men gamla plastmattor åldras, bryts ner och kan börja lukta rejält illa och avge gaser som kan vara irriterande och ge allergiska besvär i värsta fall. Jag hade sett till att få bort skiten.
 
Tack!
 
S
Hej, fick liknande problem för några veckor sedan... jag sanerade det själv. Använde faktiskt en tapetångare (300kr på Jula) och en spackelspade. Fick bort all papp, men själva svartlimmet fick vara kvar. Köpte en mask med P3-filter på Jula för några hundringar också. Slängde allt i bubbla sopsäckar...
Finns lite bilder här...
http://www.minhembio.com/Badguy/322458/

Tapetångaren är bra på så vis att det inte dammar när det är fuktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.