Hej
Ska göra en tillbyggnad på 47m2 till det befintliga huset på 121m2 och har några frågor:
1. Har uppfattat att beräkningen endast behöver göras/uppfyllas för tillbyggnaden. Stämmer det?

2. Tar jag med väggen mot det befintliga huset? Som jag fattat det så räknar man inte den väggen då den angränsar mot vart utrymme. Stämmer det?

3 Enligt kommunen skall jag beräkna hela taket från gipsskivan ut till betångplattan inkl isolering/övr mtrl och alla luftspalter. Huset/tillbyggnaden har en kallvind. Hur gör jag med den "luftspalten". Genomsnittlig tjocklek på "luftspalten" vindsutrymmet är 1050mm. Lägger jag in det när jag räknar U för taket blir det väldigt bra värde typ 0,018.
Är det rimligt att räkna på detta sätt eller finns det nått ekvivalentvärde som skall nyttjas för kallvind?

4. Kan jag nyttja alternativmetoden enlö BBR18 9.4 för denna tillbyggnad? Eller gäller 9.4 endast vid total Atemp<100m2 alltså befintligt hus+tillbyggnad mindre än 100m2?

5 Har ev tänkt att inreda en del av vinden som varmförråd. Och då endast ha kanske 6-8 grader i utrymmet. Om jag skulle göra det krävs energibalansberäkning för detta utrymme? Eller är det att jämställa med garage? Problemet är den låga takvinkeln som ger låg takhöjd och jag vill endast isoleria i befintliga takstolar och inte sala på något extra.

6 Om jag skulle inreda vinden med varmförråd i tillbyggnaden hur skall jag då räkna?
Kan jag räkna på isoleringen i bjälklaget för tillbyggnaden och bortse från isoleringen i yttertaket på varmförrådet. Eller är det yttertaket som skall beräknas som del i klimatskärmen. Trots att förrådet endast skall hålla 6-8gr?

Isoleringen blir i stort sett enligt följande:
Ytterväggar enligt ISOVER Y:202 med ca 270mm isolering U 0,15
Bjälklag enligt ISOVER M:202 320 mm isolering (420 mm i kattvind) U 0.17-0,15
Yttertak enligt Isover ISOVER S201 195+45mm isolering ca U 0,15

Tack på förhand.
 
Redigerat:
Vad är detta? Något kommunen kräver? Jag ska också bygga ut i Uppsala kommun. Har inte hört nåt om energibalansberäkningar
 
Jo, det fick vi lämna in när vi byggde till. Du får anlita en VVS-konsult för att göra beräkningen. Vår resulterade i att vi fick köpa fönster med lite bättre U-värde för att klara energikraven.
 
Lars K, Ja komunen kräver en energibalansberäkning på tillbyggnaden. Du ska visa att tillbyggnaden är tillräkligt energieffektiv.
Du kan i princip göra som du vill, tex små supereffektiva fönster, jättemycket isolering i väggarna och lite isolering i taket, eller dåliga fönster, mycket isolering i väggar och jättemycket isolering i väggarna. Du väljer hur bara helheten blir tillräckligt bra.

Du får räkna ut hur ånga kvadratmeter vägg du har samt vilket U-värde dessa har sen göra lika för golv och tak, sen ägga till U-värde/m2 för alla fönster och dörrar och får då fram ett Umedel för huset/tillbyggnaden.
Som Larsbj skriver kan man nyttja rockwools program. Annars är det vanligt att man nyttjar http://www.energiberakning.se/ där man kan göra allt dettta samt en del till. Där anger man ort bla, vilken typ av uppvärmning man har sedan får man svar om man uppfyller Byggnorm/krav för den plats man bor på då det varierar över landet hur många KWh/m2 och år man för förbruka. När man fått till ett godkänt resultat vet man hur mycket isolering man behöver i väggar/tak/golv samt U-värde på fönster/dörrar. Då är det bara att skriva ut resultatet och skicka in med bygglovaansökan alternativt i samband med det tekniska samrådet.

Sök på energibalansberäkning på nätet så får du en hel del information.

/m
Du kan även se svar på ffråga 1-5 under http://www.byggahus.se/forum/bygglov/187604-energibalnansberakning.html
 
Rockwools program var ju grymt lätt att använda. Iofs en hel del variabler som man inte förstod sig på, men det andra var ju helt omöjligt att fatta. Undrar bara lite över följande värden i Rockwools applikation:

Tappvattenberedningen har jag satt till 0 eftersom den sker med solfångare/vedeldning. Extremt svårt att få fram hur mycket den "drar" i KWh. Satte täckningsgrad 40% på tappvatten för solfångarna under fliken Energi och 60% för vedpannan, kanske helt galet. Med detta scenario fick jag 90 kWh/m2/år - men satte jag tappvattenkonsumtionen till 2000 kWh så blev det genast 114 kWh/m2/år!!! Hur kan detta ge så stort utslag - det borde ju vara uppvärmningen som är det helt klart betydande posten. Sätter jag 100% på vedpannan får jag 128 kWh/m2/år (!) - långt över godkända värden... (110 kWH/m2/år)

Ska jag bygga ett hus med "normal" tappvattenproduktion (läste någonstans att det är ca 5000kWh/år) och vedpanna som enda uppvärmning så är jag uppe i 238 kWh/m2/år, dvs dubbelt så hög energiåtgång som kravet - detta med samma variabler i övrigt som gav 90 kWh ovan... (uvärde 1,2 på fönster, 0,15 på väggar och 0,09 på tak)

Hur gjorde du larsbj, trixade du med siffrorna tills det såg bra ut och skrev ut rapporten och lämnade den till kommunen?

Enligt den här beräkningen skulle man tjäna mer på att bygga ut solfångarsystemet (så att det kan stå för en lite större del av uppvärmningen) än att köpa energisnåla fönster, isolera mm...
 
Lars K skrev:
Tappvattenberedningen har jag satt till 0 eftersom den sker med solfångare/vedeldning. Extremt svårt att få fram hur mycket den "drar" i KWh.
Jag är osäker på om du kan räkna soldelen som 0. Veden kan du INTE sätta till 0 eftersom all ved du använder ska vara med i beräkningen. (Det är den som gör att du får ha 110 - men från nästa år bara 90.)
Tappvatten använder du en schablon till. Undrar om det kan vara 4 personer och 500/pers men inte heller där helt säker.
 
Jo, inser att jag inte kan sätta veddelen till 0, men jag ska ju nästan ner i passivhusstandard för att få ihop det, om ens det räcker... Känns som att lägga på 95 mm isolering i väggar och tak ger mycket liten förbättring vad gäller energiåtgången, medan öka andelen solvärme för uppvärmning av tappvarmvatten med några ynka % ger enormt genomslag...
 
Jag fattar fortfarande inte - det måste vara något fel i beräkningsmodellen. Enligt resultatet på Energianvändning i Rockwoolprogrammet åtgår det 150 Kwh/m2/år för rumsuppvärmning (endast baserat på min vedpannas maxeffekt - inte någonting om förbrukningen), men det må väl vara, men att det åtgår 95 kWh/m2/år för varmvattenberedning (beräknat på 5000 kWh/år och borträknade solfångare) - det kan ju bara inte vara rätt!! Eller är det något jag har fyllt i helt galet?

Och nog måste man väl kunna få räkna in solen - dessa energiberäkningar är väl ämnade för att minska energiåtgången av fossila och andra bränslen (ex. biobränslen) Men om jag fixar 50% av varmvattenbehovet helt utan koldioxidutsläpp (fossila eller ej) så måste det väl få räknas med - det kan ju inte vara en schablon som beräknas på elvärme eller någon annan typ av värme.
 
Du ska bygga till? Hur mycket? Varmvattnet ska du väl dela på totalytan? Så om du har 100 och ska bygga till 50 blir det 5000:150= 33 istället för 95.
Biobränslen ska räknas med.
 
Ok, börjar bli tjatig nu, men ytterligare några frågor:

Tror jag har missuppfattat A-temp. Jag har satt den till bottenytan, men sen räknat hela husets klimatskärm (i två plan). Ändrade jag den till golvarea för nedervåning och ovanvåning hamnade jag på 105 kWh istället för 156....

Och efter ännu lite trixande - bland annat avdrag för solceller är jag nere på 88... (vad jag kan förstå av BBR 9:2 får man dra av även för solfångare den del som fastigheten kan tillgodogöra sig och jag har räknat med halva årsutbytet...)
 
Haavard - Jo, ska bygga till. Jag har ca 110 och ska bygga till ca 110.

Jag satte även hushållsenergi till nästan hela min elräkning 3500 kWh, men i utbyggnaden kommer jag inte ha något kök eller elgolvvärme eller dyl. endast lampor som till 90% blir LED. alltså kanske mellan 500 och 1000 kWh, men när jag drog ner 3500 till 1000 så ökade den totalt använda energin från 88 till 109... så det var inget smart drag...


Måste nog kolla med kommunen hur de vill ha det innan jag blir galen på alla siffrorna...
 
Hej
Som jag har fattat det så behöver du göra detta.
1 Endast göra energibalansberäkning för tillbyggnaden.
2 Räkna ut Umedel/kvm för alla nya väggar/tak/golv. (tänk på att dra bort areor för dörrar fönster)
3 Vägg mot gamalt hus ska inte tas med då det angränsar mot varmt utrymme.
4 ta fram U-värde/kvm för alla fönster/dörrar.
5 Räkna ut Umedel för hela utbyggnaden
6 mata in dessa värden i http://www.energiberakning.se/, använda schablonerna för hushållsel, varmvatten och gratisavärme
7 mata in klimatskärmens area, totalarea på de du räknat fram i pkt 2, 4, samt Umedel du räknat ut i pkt 5
8 Beräkna energibehov och effektbehov
9 Hoppas att isolering etc räcker.

Jag testade lite och det verkas som du behöver ett Umedel på runt 0,14-0,15 för att komma ned i 110KWh/m2
 
Det finns alternativ om byggnaden/utbyggnaden är mindre än 100 m2

Länk till BBR för den som vill läsa nedanstående i sitt sammanhang
http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2011/Regelsamling-for-byggande-BBR.pdf




Kopierat ur BBR:

Som alternativ till kraven i avsnitt 9:2 och 9:3 för byggnader där
– golvarean Atemp uppgår till högst 100 m2,
– fönster- och dörrarean Af uppgår till högst 0,20 Atemp, och
– inget kylbehov finns,
kan i stället följande krav på byggnadens värmeisolering, klimatskärmens täthet
och värmeåtervinning väljas.
Den högsta värmegenomgångskoefficienten (Ui) får, för omslutande byggnadsdelar
(Aom), inte överskrida de värden som anges i tabell 9:4.


Byggnad med annat uppvärmningssätt
än elvärme

Utak 0,13
Uvägg 0,18
Ugolv 0,15
Ufönster 1,3
Uytterdörr 1,3


Allmänt råd
För byggnader med elvärme där Atemp inte överstiger 50 m2 tillämpas kraven
för byggnader med annat uppvärmningssätt än elvärme
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.