har lagt över pressar på alla väggar så dom tar inte skada,men mellan pressen och plattan tar säg vattnet in.
I vilket fall så verkar jag fått styr på det hela,bara hoppas att avfuktarn kommer få bort tillräckligt mycket vatten innan det börjar mögla.
Tyvärr hade takstols tillverkarna häcken full och jag va sent ute i vanliga laget så får inte takstolarna förren V.2 men som någon annan skrev så borde väl inte börja mögla vid nollan?
Att bygga hus har slagit alla förväntningar,jäkligt schysst känsla att se huset växer fram sakta men säkert,tjejen får locka med öl för att få hem mej;)
 
Mikael_L skrev:
Och jag håller inte med dig saturnus, vare sig om målad eller tryckimpregnerad syll. :)

Jag säger inte att du har fel, bara att jag tror det. ;)
Jag tror att du har betydligt mer byggerfarenhet i livet än vad jag har. Men det händer ju också att rön ändras.
Tack Mikael, jo det är ju inte fel att vara förberedd innan man börjar ett bygge på egen hand, det är ju trots allt, en hel del pengar det handlar om, att då sabba bygget i inledningen, ger knappast några poäng, så några presseningar bör man skaffa, innan man sätter igång, m a o virket får inte bli vått. Behandlat virke, angrips inte på samma sätt som obehandlat, detta ser man tydligt, när man bökar med gamla hus. Att det blev fel på 60-70-talshusen med en tryckt syll, var inte för att syllen var tryckt, utan för att fyllningen under plattan inte höll måtten e l l e r att huset var byggt på ett vattensjukt område och kanske med en brisfällig dränering. Det är dock inte alla hus från miljon-
programmets glada dagar som har en fuktig syll, men över lag kan man nog säga, att kåkarna från denna tid, var för klent och dåligt byggda. De stora byggbolagen körde med egna mått på virket, 88 mm reglar i ytterväggar var vanligt, medan husen de senaste 20 åren har 220 mm reglar, vilket ger en betydligt kraftigare stomme, men visst, det går att sabba den också.....med lite vatten:cool:
 
När du låter syllarna ligga blöta under stomresningstiden så minskar du deras
motståndskraft mot mögel & röta mm. Dom får alltså en kortare livslängd;
hur mycket kortare beror på hur lång tid dom är blöta, hur snabbt dom torkas upp
och temperaturen mm.

-Ett sätt att förlänga syllarnas (& nedre delarna av stommen) livslängd efter denna
blötläggning är att behandla dom med medel som hämmar mögeltillvxt & röta.
Jag behandlade mina syllar & nedre 1/3 av reglarna med Boracol.
 
Förstår inte varför ni ska förorda tryckimpregnerad och målad syll. Känns som en genväg. Ser ni till att det tryckimpregnerade virket har rätt torr/fukthalt? Har aldrig varit med om att tryckimpregnerat (från bygghandeln)är nog torrt för att byggas in i ett hus. Dessutom skulle jag inte vilja ha tryckimpregnerat eller liknande medel i ett hus jag ska bo i.
Planering är som flera här påpekat A och O och med några presseningar så behöver du inte fundera på om du ska måla tjära eller använda tryckimpregnerat (det blir dessutom dyrare och utav sämre kvalitet).

Om man använder tryckimpregnerat eller målar syllen för att man är rädd att den ska bli fuktangripen så är det något fel i konstruktionen. Fukt ska aldrig kunna nå dit.

Men för att ge TS några tips. På med något slags tak eller regnskydd. Vad har du under syllen? plast? tjärpapp? liggunderlag(!)? Du måste få luft under syllen det kommer ta evigheter att få ut fukten därunder annars. När du fått ut den synliga fukten kan du börja bygga huset vindtätt, hyr en rejäl värmekanon typ http://www.blocket.se/sodermanland/Dieselkanon_37350283.htm då kan du leda värmen mha spirorör och avfuktare som får gå 24/7
 
"Jag behandlade mina syllar & nedre 1/3 av reglarna med Boracol."

Har jag gjort också (efter har doppat ändträ i oljan). Kan rekommendera detta, funkar bra. Men det kan behöva att upprepas på visa (läckage)ställen innan folie / gipsen monteras inne.

I övrigt tror jag inte att plastfolie på insidan är alltid bra. Fukt transporteras inte bara inne>ute men också ute>inne.
Bättre är att isolera ytterväg också på utsidan. Tex 7-10cm cellplast på reglarna istället av vindduk. Daggpunkten hamnar då ute och och det uppstår inga långvariga kondens problem inne i vägen. Plastfolie kan skapa STORA problem i praktiken genom att låsa in fukt / vatten eller förhindra uttorkning > inne!
 
Mikael_L
Robert Kooijman skrev:
I övrigt tror jag inte att plastfolie på insidan är alltid bra. Fukt transporteras inte bara inne>ute men också ute>inne.
Det där lät spännande. Tvärt mot de flesta åsikter och beräkningar och försök.
Du får gärna utveckla det lite mer, så jag kan bedöma vad jag tror om det. :)

Bättre är att isolera ytterväg också på utsidan. Tex 7-10cm cellplast på reglarna istället av vindduk. Daggpunkten hamnar då ute och och det uppstår inga långvariga kondens problem inne i vägen. Plastfolie kan skapa STORA problem i praktiken genom att låsa in fukt / vatten eller förhindra uttorkning > inne!
Cellplast på utsidan, och på rätt sätt kan vara en smart idé.
Cellplast upp till några cm tjocklek är nog lika diffusionsöppet som utegips (har jag för mig), ger tillräckligt vindskydd och håller väggen varmare. Men det går ju att misslyckas också.
Tänk på dels brandfara dels på misslyckade enstegstätade cellplastfasader.
Men rätt gjort får man nog en del fördelar.
 
Robert kanske tänker på byggnader där det inte råder "normalt" inomhusklimat året om? Fritidshus, garage, maskinhallar?

Målade syllar har jag aldrig stött på tidigare men det där med tryckimpregnerade syllar är ju väl beprövat och har visat sig mindre bra med tanke på elak lukt och emissioner till inomhusmiljön.

Precis som någon annan skrev så torde det inte vara några problem med blöt stomme om byggherren bara låter det torka innan han bygger in delarna. Kan ju vara värre med det när det är bråttom bråttom bygge...
 
>Det där lät spännande. Tvärt mot de flesta åsikter och beräkningar och försök.
Du får gärna utveckla det lite mer, så jag kan bedöma vad jag tror om det.

Inte så lätt för mig att förklara detta på svenska för en importerat holländare :)

Tror att de flesta åsikter när det gäller ångspår är baserat på rätt gamla sk. 'beräkningar och försök'. Och svenska byggbranschen är tyvärr väl inte alltid (längre) känt för sin aptit på innovation och nytänkande ;)

So snart fukt (ånga eller vatten) hamnar i en uteväg, kan en nästan 100%tig ångspär på insidan blir ett problem i flera scenario. Under många år har fokus varit på fukt transport inne>ute och relaterade kondens problem. Det är en nästan obegripligt begränsning när man titta på vad som händer i realiteten under husets byggande och därefter.

Baserat på ny forskning, har man utvecklat en mer nuanserat syn på fukt problematiken. Och då är PE-folie inte längre heligt :)

Lite intressant läsning på engelska:

"Understanding Vapor Barriers"
http://www.ecohomemagazine.com/building-science/understanding-vapor-barriers_2.aspx

"The influence of Low-Permeance Vapor Barriers on Roof and Wall Performance"
http://www.civil.uwaterloo.ca/beg/Downloads/ASHRAE Thermal8 Vapor Barriers.pdf

"When Sunshine Drives Moisture Into Walls"
http://www.greenbuildingadvisor.com/blogs/dept/musings/when-sunshine-drives-moisture-walls

"Calculating the Minimum Thickness of Rigid Foam Sheathing"
http://www.greenbuildingadvisor.com...lating-minimum-thickness-rigid-foam-sheathing

Kan skicka lite bilder om min eget bygge med trästomme & cellplast som vindspär om nagon är intresserade.
 
Mikael_L
Robert Kooijman skrev:
Inte så lätt för mig att förklara detta på svenska för en importerat holländare :)
Fast jag tycker du gör det bra ändå. :)

Jag ska läsa genom dina bilagor. Engelska byggfacktermer :eek:, det är inte heller så lätt, för en oexporterad svensk. ;)
Men efter helgen har jag förhoppningsvis fått ihop tillräckligt med tid för att plöjt genom det.
 
  • Gilla
Krisu
  • Laddar…
Visst kan man få knepiga förhållanden i väggar med skikt av finporöst/poröst material eller i varma länder då man använder kylning i hög grad men nu handlade ju denna tråd om ett trähus i Sverige under svenska förhållanden. Fuktspärr på varma sidan är nog rätt i de allra flesta fall som hemmafixarna här på Byggahus sysselsätter sig med. I mindre beprövade klimatskal så skall man givetvis göra en ordentlig fuktsäkerhetsbedömning.
 
"nu handlade ju denna tråd om ett trähus i Sverige under svenska förhållanden."
Detta stämmer naturligt. Men vad är egentligen "svenska förhållanden"?

Här i blekinge är års-medeltemp 7-8 grader. Januari 0, Juli 16 grader. Kanske några grader mer om några decennia.(http://www.lansstyrelsen.se/blekinge/Sv/nyheter/2012/Pages/klimatanalys-for-blekinge.aspx)
Ute luftfuktigheten är ofta 90-100%.

Jämfört med 'varma' länder är skillnaden inte så stort när vi pratar syd-sverige. Samtidigt har vi i sverige betydligt mer besvär av snö eller smält snö vatten som tränger / läcker in i uteväger, mellanväg och tak. Gissa vad händer sen när solen skiner och fukt-transport blockeras > inne...

"Fuktspärr på varma sidan är nog rätt i de allra flesta fall som hemmafixarna här på Byggahus sysselsätter sig med" Det beror på...
 
Mjae. Inte ens i Blekinge har du 30 grader ute och 20 luftkonditionerade grader inne. Att det råder 100 % RF i uteluften är väl inte något stort problem, eller hur menar du?

Känns som om vi snöar iväg på andra saker än trådskaparen hade tänkt sig men diskussionen är ju väldigt intressant. Någon moderator kanske vill dela tråden så kan vi som tycker byggfukt är intressant fortsätta att klyva hår där?

Skall bli kul att se vad Mikael kommer fram till efter det att han gått igenom materialet som du länkade till.
 
Mikael_L
Ja det tog lång tid innan jag fick lite tid över. :eek:
Men idag har jag läst första, och ögnat genom de tre andra.
Nr två var lång och torr. :)

Men alla handlar om risken för det vi i Sverige brukar kalla omvänd fuktvandring.
+ lite extra då ...

Jag tänkte sammanfatta min syn på saken, sett ur Svenska förhållanden.
Men det inbegriper lite klimattabeller och beräkningar, så det tar väl också någon vecka då. :D

Robert Kooijman skrev:
Lite intressant läsning på engelska:

"Understanding Vapor Barriers"
[länk]

"The influence of Low-Permeance Vapor Barriers on Roof and Wall Performance"
[länk]

"When Sunshine Drives Moisture Into Walls"
[länk]

"Calculating the Minimum Thickness of Rigid Foam Sheathing"
[länk]

Kan skicka lite bilder om min eget bygge med trästomme & cellplast som vindspär om nagon är intresserade.
 
saturnus skrev:
....

Det tryckimpregnerade virket är därför bäst att använda till syll, om nu plattan skall hållas torr, vill säga
Nu är jag ju verkligen rookie på hal is, men jag tycker snarare att tryckt virke ska användas i syllen om man har för avsikt att hålla plattan blöt ;).

I annat fall kan man ha otryckt och kanske slippa lukter etc.

/A
 
Alko skrev:
Nu är jag ju verkligen rookie på hal is, men jag tycker snarare att tryckt virke ska användas i syllen om man har för avsikt att hålla plattan blöt ;).

I annat fall kan man ha otryckt och kanske slippa lukter etc.

/A
detta med att behandla virke, är inget nytt, har pågått i ca 1000 år, med bl a tjära, kreosot, arsenik m m. Kolla t ex alla telefonstolpar, slipersar , båtar m m.

Men att lägga en bräda (tryckt eller ej) på en fuktig betongplatta, leder till problem, så det gäller att ha klart för sig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.