Ska köpa en dimmer till 3 st halogenspottar på vardera 35W till ett badrum. Har ELKO RS material i resten av huset så det skulle vara fint med detta även i badrummet.
Kollar på elbutiken.se och har hittat följande dimmrar men blir inte riktigt klok på vilken jag bör använda. Det finns tydligen triacdimmrar och transistordimmrar, vad ska jag använda?


ELKO RS dimmer glödljus 60-300W
Triacdimmer med framkantsstyrning. Last: Glödlampor
Effekt: 60-300W
Frekvens: 50-60Hz
Brytfunktion: Elektronisk, vrid, 1-pol


ELKO RS Dimmmer Glödljus 60-400W
Reglerar glödljus, 230V halogenlampor och lågvolts halogen med konventionell transformator. Triacdimmer med framkantsstyrning. Ohmsk last: 60-400W.
230V halogen: 60-300W.
Konv.trafo: 60-300VA.


ELKO RS Dimmmer Glödljus 60-400W
Transistordimmer med bakkantsstyrning. Softstart. Teknisk data: last: Glödlampor, halogenlampor 230V, elektroniska transformatorer.
 
Redigerat:
E13 630 72

Glödljus och elektronisk trafo, max 315W
 
Glöm inte att ha rätt IP-klass om dimmern sitter inne i badrummet.

(Jag erkänner att jag inte orkat kolla vilken klass de du nämner har)
 
Alla ovan nämnda dimmrar funkar finfint i badrum.
 
OK, då får det bli E1363072 ELKO RS dimmer 315GLE 40-315VA

Tack för snabba svar

Ja, det står inte var det är för IP-klass på dimmern.
 
Bara en fråga - du har inte funderat på tryckknappsdimmer bakom strömbrytaren? Ett badrum springer man ju i många gånger per dag och jag personligen föredrar vanliga strömbrytare och t.ex. Eltakos tryckknappsdimmer. Ett snabbt tryck och ljuset är på, vill man dimma håller man intryckt.
 
Tryckkknappsdimmer, nej det har jag inte haft i tankarna men det kanske kan vara något. ELKO har en i RS serien skulle denna funka?

E 1363079 HUVUDDIMMER RS16/400GLI/E T FV

Elko tryckdimmer universal
Universell dimmer för fler olika laster. Softstart. Till huvuddimmer kan upp till 5 biapparater för styrning av huvuddimmer anslutas.
Glödljus, 230V halogen, konventionell transformator och elektronisk transformator 20-400W
 
Jag har i princip ingen erfarenhet av Elkos tryckdimrar utan kör på det säkra kortet Eltako. Du använder valfri strömbrytare, t.ex. Elko, och kompletterar med impulsfjäder så att brytaren blir återfjädrande. Dimmern placeras bakom brytaren eller i annan lämplig dosa på väg till lasten.

Någon annan får svara på om Elkos tryckdimmer är att rekommendera men det finns egentligen ingen anledning att välja samma fabrikat som brytaren.
 
Du skriver halogenspottar. Det viktiga man måste veta är om det är 12V spotytar eller 230V spottar.

Om det är 12V så har man i de allra flesta fall en s.k elektronisk transformator, dessa skall i de flesta fall dimmas med bakkanststyrning. Dvs. ditt alt. 3. Det finns elektroniska transformatorer som kan dimnmas även av en framkantsdimmer, men de är lite ovanliga. OM du har en konventionell järnkärnetransforator så duger ditt alternativ 2. Järnkärnetransformator är numera ovanligtg, de väger mycket och tar stor plats.

Kör man på 230V glödljus (halogen är glödljus) så alt. 1.
 
Även detta talar för Eltakon. Den klarar alla varianterna.
 
När jag tänker efter inser jag att det finns att alternativ i Vadsbos LD220 som klarar såväl 230V halogen som 12V halogen, plus att den även kan hantera LED. Den startar redan på 1W och ger dig en framtidssäker installation när du vill byta ut halogenen mot LED.
 
Det är halogen 230 volt. Anledningen till att jag vill ha elko rs är att det blir en trippelkombination med dimmer, kronbrytare och uttag. Har elko rs i resten av huset. Kan nedanstående funka med 3 st halogenspottar på vardera 35 W-

E 1363079 HUVUDDIMMER RS16/400GLI/E T FV

Elko tryckdimmer universal
Universell dimmer för fler olika laster. Softstart. Till huvuddimmer kan upp till 5 biapparater för styrning av huvuddimmer anslutas.
Glödljus, 230V halogen, konventionell transformator och elektronisk transformator 20-400W
 
Den blir bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.